Senaste nytt

Self-upgrade?

Dr. Miles

Expert
China Southerns flight CZ3575 från Shenzhen till Shanghai var försenat ca 3 timmar den 3:e juli 2015.

Tre män i Economy class uppgraderade själva till Premium Economy (inrikes) efter lång väntan på avgång.
Andra passagerarna började också flytta sig till Premium Economy när de såg de tre männen bytte plats till Premium Economy och det blev smått kaotiskt på planet.

Kabinpersonal kom till dem och bad dem att gå tillbaka till deras ursprungligt säte. De flesta av dem gick tillbaka till deras säte men de tre männen satte kvar i Premium Economy.
Kaptenen kom också ut till kabinen och beordrade dem att gå tillbaka till deras säte i Economy class men de vägrade.
Till slut tillkallades polisen och de tre männen greps.

I förhöret sa de tre männen att "jag tappade bort mitt boardingkort", "Det var ett ledigt säte. Jag trodde inte att det skulle vara något problem."
De fick femdagars häktning och de kommer sannolikt att hamna i svartlistan för flygresa som kinesiska staten kommer att införa, enligt kinesisk media.

Wangyi News skrev:
昨天凌晨,南方航空公司CZ3575航班抵达上海虹桥机场后,机场公安在登机长廊处,拦下了3名男子。不过,面对民警的询问,3人对自己霸占座位的行为不以为然:“我们坐错了,看到没人,就稍微坐了下。”
3名男子不满飞机延误 "自主升舱"霸占座位被拘_网易新闻中心
我国将实施旅游“黑名单”制度
 

Dr. Miles

Expert

jumbooze

Medlem
Jag har läst att de som låter barn uträtta sina behov i Galley eller på andra ställen som inte är toaletten också hamnar på en inget utresevisum lista i Kina, vet ej hur sant det är dock
 

Dr. Miles

Expert
Apropå skumma researrangörer, är det inte ovanligt att ha tre, fyra souvenirbutiksbesök under en heldags guidad tur i Kina.
Även shoppingglada kineser har börjat att tröttna på dessa fenomen och det är en av de flesta klagomål som anmäldes till turismmyndigheten.
 

Dr. Miles

Expert
När jag flög med Cathay Pacific i Economy class mellan Singapore-Bangkok sist, satte jag mig i första raden i Economy class bakom Business class.

En medelålders asiatisk man (han såg kinesisk ut) gick från Economy class kabin till Business class kabin efter måltidsservering och satte sig där.
Efter kanske fem minuter senare kom en flygvärdinna till honom och sa något till honom.
Sedan han gick tillbaka till Economy class kabin igen.

Kanske en kvart senare gjorde han ett försök till och gick till Business class och satte sig igen, den här gången var i en annan Business class stol.
Denna gång var hans Self upgrade ännu kortare än första försöket då en flygvärdinna kom tillbaka från Economy class kabin och upptäckte honom på vägen tillbaka till galleyn.

Han gjorde inte tredje försöket så antagligen han tyckte att det inte var värt för mer försök.

Gardinen var halvöppen mellan Business class och Economy class så kunde jag se hela spektaklet. :)
 

Johanna

Medlem
På ett SAS-flyg kom ett förvirrat par in och irrade omkring. Efter mycket om och men satte dom sig på 2 plussäten. En flygvärdinna uppmärksammade dom att de nog satt fel. De visade sina boardingkort och förvirringen fortsatte. Det slutade med att de satt kvar men att de fick beskedet att de inte kunde bli lovade mat. De fick så småningom mat ändå. Jag tror att de lyckades uppgradera sig eftersom de var så förvirrade.
 

JohanA

Medlem
Flög med en av de sista flighterna KUL-FRA med Lufthansa tidigare i år (13 timmars nattflight). C-kabinen var nästan full och vid incheckning såg jag till att jag fick fritt säte bredvid, längst bak i mittenraden. När jag vaknade upp låg en annan man bredvid mig. Blev riktigt förvånad men tänkte att hans stol kanske var trasig så kabinpersonalen hade placerat om honom.

Gick på toaletten strax efteråt och när jag kom tillbaka var han borta. Tittade noga efter honom i C-kabinen men han var borta. Det var en riktigt storväxt man så jag är 100% säker på att han inte var kvar i C-kabinen. Sa till en av flygvärdinnorna och hon hade också lagt märke till det sa hon, men att hon inte heller var säker på var han kom ifrån. Hon letade efter honom sa hon men hon kom tillbaka till mig efter ett tag och sa att hon inte kunde hitta honom.

Är säker på att det var någon stolle i Y som fått nog av sin stol och smög fram mitt i natten och la sig i C-stolen.
 

olo

Medlem
På min SWISS-flight hem från ZRH idag, kliver en person på bland de sista och sätter sig på den lediga 1D. Ser sig om och ser nöjd ut. Säger till sin värdinna, 'hur kan ingen ha tagit detta sätet?'. Värdinnan fortsätter neråt gången.

I samband med Boarding completed kommer flygvärdinnan med räkneverket i handen ner och omber henne att flytta på sig.

Personen på 1D hävdar då sin rätt att sitta kvar med motiveringen: 'alla riktiga flygbolag tillämpar fri seating'!
Flygvärdinnan bara ler, tittar på boardingkortet och följer med ner längs gången.
 

ulagun

Medlem
Något år sedan satt på sista Plusraden.
Trevlig besättning så jag skulle gå av frågade jag mest på skämt om jag fick ta med Plusskylten.
Visst fick jag det men de var väldigt undrande vad jag skulle ha den till
Min ärliga förklaring att jag med den fortsättningsvis kunde boka i Go, men genom att sätta skylten på ryggstödet bakom mig smidigt fixa självuppgradering till Plus. Allmän munterhet men någon skylt fick jag inte.
 
Toppen