Senaste nytt

Self-upgrade?

SweCph

Medlem
Ett annat fenomen hände mig ARN-CPH. Jag sitter längst bak i Plus som också råkar vara vid nödutgången på denna flygning. Vi take off är det bara jag som sitter på någon av de sex stolarna på den raden. Två personer från GO frågar flygvärdinnan om det kan flytta fram men får nej då det är olika klasser. De mumlar arg och frågar snabbt även purser om det få flytta fram mot löfte att inte ta någon gratis mat eller dryck.
Purser säger då att det är ok och flyttar fram skylten för Plus en rad. Jag frågar då snällt om jag blivit precis blivit nedgraderad. Svaret blir hoppsan och skylten flyttas åter bak en rad. Båda två som flyttade fram säger sen vid servering att inte ska ha något så de två skötte det snyggt, hur personalen kunde flytta skylten kan man dock fråga sig.
 

sweflyer

Medlem
Jag var med om detta en gång i SAS Plus på en CRJ 900. Plus var bara en eller två rader på vänster sida, och toaletten på höger sida. Jag hade stolen bredvid mig ledig. Efter start kommer en man och frågar om den är ledig. Jag visste inte om han uppfattat att det var en annan serviceklass, så bad honom fråga flygvärdinnan om det var OK. När hon kom förbi utbytte de några ord jag inte hörde, men han satt i alla fall kvar.
 

Stockholmer

Medlem
På senaste Turkish Airlines flygningen till Hongkong gick personalen runt i Comfort Class-kabinen och satte klisterlappar på de lediga stolarna strax efter att ombordstigningen var klar med en text om att sätet bara är för Comfort Class-passagerare... såg däremot ingen som försökte snylta sig in från economy-sektionen.
 

FFlash

Medlem
Det händer ofta på Turkish att folk sätter sig på första raden, trots Economy biljett.

Haha, det här var ju spot on: hade nyss mitt första TK flyg och satt ganska nära biz och lade märkte till två passagerare som försökte sätta sig i biz men blev hänvisade till andra sidan :) Flygvärdinnan kollade vartenda boardingkort i biz. Tydligen är vissa turkiska inte nöjd med deras Y heller, fastän jag tyckte det var mitt absolut bästa Y flyg på lång tid. Bra jobbat TK!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jeg har også oplevet det på Widerøe.

En pax fik lov til at flytte frem på en tom række som også var sidste række i "Flex". Ved servering bliver der delt snacks ud til de to "rigtige" pax i Flex, Mr. Upgrade, som sidder lige foran mig på første række i Eco, spørger så: "Skal jeg ikke have noget?". Stewardessen svarer: "Det er kun gratis for pax i Flex, du har en Eco billet så du skal betale". Mr. Upgrade kommer så med følgende geniale svar, mens han peger på skiltet på hans nakkestøtte: "Men jeg sidder jo i Flex nu!"
 
Toppen