Senaste nytt

Scandic: Val mellan eurobonuspoäng ELLER vouchers. Nyhet?

bnr

Medlem
Det står ingenting på scandic.se som säger att man inte får kvalificerade nätter när man väljer eurobonus-poäng.

6b5b6938b6b8ef8fe5ca7b62e940a756.jpg


1cd69b8d8e59e8e6e887627bb2d875f1.jpg


Edit:
Om jag förstår dig rätt vill säga...
Du menar väl att du vill samla nätter för att hamna på en högre medlems-nivå?

För isf:
Bor du 85 nätter och väljer EB-poäng samtliga nätter, hamnar du på RED Level och drar in 42.500 EB-poäng
Tack för svaret!
Ja, du förstod precis rätt. Nätter för medlemsnivå är intressant, men mer intresserad av att få SAS-poäng än att få Scandic-poäng.

@Konto93 - no offence men förra gången du svarade i tråden så följde @Onelifetolive upp lite senare och visade att det du skrev inte stämde.
Kan det vara så att du har gammal information och att något ändrats sedan du tog del av informationen du har?
 

Konto93

Medlem
Detta är saxat från Scandics egna "Operations manual Scandic Friends". Det står "Earn only SAS Euro Bonus points. PLEASE NOTE! Cannot be combined with Scandic Friends "

Med detta sagt så ÄR det möjligt att dubbeldippa och förmodligen också få kvalificerande natt. I systemet så måste man aktivt ta bort Scandic Friends för att detta ska bli rätt. Problemet är att dem flesta i receptionen inte orkar/vet och därför går det bra oftast.
 

Attachments

  • Screenshot 2020-01-30 at 08.03.14.png
    Screenshot 2020-01-30 at 08.03.14.png
    49,7 KB · Visningar: 395
Detta är saxat från Scandics egna "Operations manual Scandic Friends". Det står "Earn only SAS Euro Bonus points. PLEASE NOTE! Cannot be combined with Scandic Friends "

Med detta sagt så ÄR det möjligt att dubbeldippa och förmodligen också få kvalificerande natt. I systemet så måste man aktivt ta bort Scandic Friends för att detta ska bli rätt. Problemet är att dem flesta i receptionen inte orkar/vet och därför går det bra oftast.
Att det står "cannot be combined with scandic friends" tolkar jag som att man inte kan få Scandic-poäng samtidigt. Inte att man inte får några nätter tillagda till sitt "natt-saldo".

Detta styrks även av vad som kommuniceras till kund, samt av min egen erfarenhet.

Edit: vad står det när det kommer till SJ?
Och hur ny är skriften?
Förut kunde man ju dubbel-dippa SJ poäng och Scandic poäng. Nu måste man välja, men man får fortfarande nätter tillgodoräknade oavsett vad man väljer.
 

Jönsson

Medlem
Detta är saxat från Scandics egna "Operations manual Scandic Friends". Det står "Earn only SAS Euro Bonus points. PLEASE NOTE! Cannot be combined with Scandic Friends "

Med detta sagt så ÄR det möjligt att dubbeldippa och förmodligen också få kvalificerande natt. I systemet så måste man aktivt ta bort Scandic Friends för att detta ska bli rätt. Problemet är att dem flesta i receptionen inte orkar/vet och därför går det bra oftast.
Att det står "cannot be combined with scandic friends" tolkar jag som att man inte kan få Scandic-poäng samtidigt. Inte att man inte får några nätter tillagda till sitt "natt-saldo".

Detta styrks även av vad som kommuniceras till kund, samt av min egen erfarenhet.

Edit: vad står det när det kommer till SJ?
Och hur ny är skriften?
Förut kunde man ju dubbel-dippa SJ poäng och Scandic poäng. Nu måste man välja, men man får fortfarande nätter tillgodoräknade oavsett vad man väljer.

Får nog hålla med @Onelifetolive här. Texten i manualen säger inte något om kvalificerande nätter. Den är dock skriven på ett sådant sätt att den ger möjlighet till tolkningar och anställda kan omedvetet beröva gäster sina förmåner. Här skulle Scandic behöva göra om och förtydliga.

Det står heller inget om detta i medlemsvillkoren. Där står däremot förtydligat att ”I vissa fall kan poäng intjänas och spenderas hos Scandics partners beroende på de bestämmelser och villkor som gäller hos respektive partner”. Här skulle man nog ha tagit upp ifall utbetalade partnerpoäng medför att kvalificerande nätter inte räknas. Det gör man inte.

På partnersidorna läser jag vidare. ”Du kan tjäna både Scandic-poäng och partner-poäng för samma vistelse, med undantag för SAS EuroBonus som ej går att kombinera med Scandic Friends.”. Om jag sedan läser vidare på själva SAS-sidan så står där heller inget om att uttag i EB-poäng istället för SF-poäng inte skulle ge kvalificerande nätter. Vad som står är:
  • Omvandla dina Scandic Friends poäng till EuroBonus poäng under din vistelse.* Tjäna 500 EuroBonus-Poäng per kvalificerande natt när du bor på ett av våra hotell. Glöm inte att visa upp ditt EuroBonuskort när du checkar in.
  • Du får poängen oavsett om du har en bokad flygbiljett eller inte.
Man nämner alltså kvalificerande nätter och intjäning av EB-poäng men i ett sammanhang som jag tolkar att de faktiskt är kvalificerande.
 

Gizmokvack

Medlem
Jag bodde en natt på scandic för två veckor sedan.
Jag valde att få 500 EB-poäng istället för scandicpoäng. Under mitt konto står det "0 kvalificerade nätter".

Det gick fort för poängen att trilla in på kontot men några kval. nätter fick jag inte.
 

Mr Basic

Medlem
Jag bodde en natt på scandic för två veckor sedan.
Jag valde att få 500 EB-poäng istället för scandicpoäng. Under mitt konto står det "0 kvalificerade nätter".

Det gick fort för poängen att trilla in på kontot men några kval. nätter fick jag inte.
Samma här. Har bott 2x1 natt på (2 olika) Scandic och valt eurobonuspoäng, noll (0) kvalificerande nätter.

Edit. Kollade nu mitt konto hos Scandic Friends och det verkar fungera sådär.
1 natt Scandic Jönköping - har fått eurobonuspoäng men vistelsen syns ej på Scandic Friends.
1 natt Scandic Karlskrona - har fått eurobonuspoäng och vistelsen syns på Scandic Friends men är inte kvalificerande.
2 nätter Scandic Kiruna - ej fått eurobonuspoäng trots att jag bad om det, båda nätterna kvalificerande.
Ovan gäller sedan jag blev medlem juli 2019.
 
Last edited:

Konto93

Medlem
Jag håller med om att det inte är det tydligaste. Jag tycker inte @Onelifetolive tolkning är fel men jag tror det är Scandic som är dåliga på tydligheten. Manualen jag har är från januari 2019 så det kan självklart ha ändrats. Som ni ser i bilderna blir man inte klokare.
 

Attachments

  • Screenshot 2020-01-30 at 20.53.55.png
    Screenshot 2020-01-30 at 20.53.55.png
    130,7 KB · Visningar: 354
  • Screenshot 2020-01-30 at 20.54.07.png
    Screenshot 2020-01-30 at 20.54.07.png
    49,6 KB · Visningar: 311
Toppen