Senaste nytt

Scandic - Nytt medlemsprogram

Konto93

Medlem
Tack för förtydligandet/upprepandet, med de här förändringarna så går jag nog subjektivt lite plus på det hela, även om jag kommer att sakna att checka ut en chokladkaka. På ca 22+-5 nätter per år så hamnar jag stadigt på 3rd istället för att pendla mellan 2nd och 3rd, och uppgradering/gymaccess är saker som jag nog kommer att uppskatta.

Hmm. Ingår pool i "gym när man inte bor"? Och är det bara mig personligen eller kan jag ta med en gäst ibland?

Ska man vara strikt är det bara gym och bara för dig, det står att omklädningsrum/dush inte är garanterat heller. Sen tror jag att det går att tänja lite på gränsen beroende på vilket hotell det gäller och vem som står i receptionen men det är goodwill i så fall.
 

Ricci

Medlem
Jag ser att uppdateringen verkar gå framåt synd att man inte bott där så mycket förra året för att nå Red...
upload_2018-1-23_13-12-10.png
 

WongHauw

Medlem
Som extraanställd på Scandic (= genererar ingen direkt inkomst = min egen åsikt är typ inget värt) så skulle jag rekommendera er som har åsikter om det nya medlemsprogrammet att mejla huvudkontoret och berätta vad ni tycker om förändringarna. Såna här grejer med att man inte kan kvittera överprissatta godis och nötter med kupongen känns faktiskt väldigt småsint. Bara att man behöver spara typ 56 millar pga. överetablering i Stockholmsområdet behöver inte nödvändigtvis mena att försämringarna ska sippras ner till medlemsprogrammet också.

Och så får man ingen restaurangkupong längre heller om man bor en frinatt som man tjänat ihop med att bo x nätter. Nu är det alltså vi i fronten som får ta gästernas frustration på grund av dåliga beslut från big wigs.

Särskilt om ni är på Level 3 eller Top så mejla gärna info@scandichotels.com, feedback@scandichotels.com och memberse@scandichotels.com och berätta era åsikter om dessa "enhancements".
 

WongHauw

Medlem
Det som jag dock gillar med det nya är att man säger direkt att även L3 medlemmar har chans till rumsuppgradering i mån av plats. Tidigare direktiv var ju att uppa Top Floors men kul att flera får chansen till ett finare rum. Sen är ju naturligtvis så att man uppgraderat medlemmar på lägre nivåer redan innan särskilt om hotellet är överbokad i en viss kategori men själv skulle jag absolut hellre uppa trogna medlemmar än någon som köpt ett rum för 800 spänn genom Booking/Expedia/Hotels.com (exkl. provision som hotellet får betala ut) och som "aldrig checkar ut" (lämnar rummet med meddelar ej fronten så att front desk/housekeeping får gå och kolla om någon finns kvar).
 

WongHauw

Medlem
@WongHauw Kommer man alltså inte få nån check nu då man bor frinatt? Sniket i så fall.
Ja, så stod det i nya interna manualen :(

Kan försöka dubbelkolla när jag kommer till jobbet att jag inte förstått helt felt. Lägg till detta att restaurangrabatten under helger dras ner med hälften, dvs. 20 % => 10 % (fast detta var kanske redan nämnt tidigare i tråden)
 

011430121

Medlem
Scandic vinstvarnade för någon vecka sedan, marknaden gillade inte det, värdet på bolaget minskade med 20%.
Någon stans i kedjan så måste även vi kunder betala vår del för att företagen skall kunna återhämta sig, diskussioner om att vi inte får köpa Ahlgrens bilar för en värdecheck, har någon kollat upp om Scandics priser har stigit, kanske priset har gått upp mer än vad bilpåsen kostar! Nu vet jag att det är svårt att kolla rumspriset eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr det. Jag har dock känslan att det blev dyrare att bo på hotell i Sverige under hösten.
 

Calle S

Ny medlem
Det är klart att det måste gå ihop sig sett över tid. Men vad kostar det ett hotell att låta en stamkund på nivå 3 som med sin kupong köper en öl för 70:- använda resterande värde 30:- till att också få en liten skål jordnötter? Typ 2 kronor jämfört med irritation och badwill.

Eller en på nivå 2 som inte kan använda sin kupong till något alls i bar/restaurang förutom kanske ett glas läsk eller som delbetalning till en överprissatt måltid istället i shoppen får köpa en påse bilar och en rulle mentos som i inköp kostar sammanlagt 16:-?

Eller vad är den faktiska "vinsten" att nu försämra tillgången på frinätter för de som ligger på nivå 3? Vad sparar man på det jämfört med att gästerna börjar se NCH som första alternativ och Scandic som reserv?

Scandic vill (förstås) styra sina bokningar från Hotels.com/Booking.com etc. till egna kanaler (och affärsresebyråer) och säger sig göra detta genom att erbjuda olika förmåner. Då vill det till att förmånerna faktiskt upplevs som förmåner av gästerna och kanske då får kosta några kronor. Det är ändå bara en bråkdel jämfört med den provision som Hotels/Booking tar av Scandic. Det är alltid mycket lättare och billigare att behålla en befintlig kund jämfört med att jaga nya.

På Scandics webb står det fint formulerat "Goda nyheter! Scandic Friends blir ännu bättre!" och "Därför lyssnar vi på dig och gör förändringar som kommer att gynna dig som medlem" My ass säger jag...

Jag tycker synd om all personal i receptioner och restauranger/barer som nu kommer möta de besvikna kunderna som blir av med uppskattade förmåner. Scandic har många styrkor men här har man hamnat snett enligt min mening.





.
 
Last edited:

WongHauw

Medlem
Bläddrade i en logg idag där vi fyller i när gästerna ger negativ feedback /konstruktiv kritik/förbättringsförslag . Hittade fyra åsikter om ändringarna med medlemskupongerna sedan den 23:e när nya reglerna började gälla. Tre var negativa att man inte fick köpa godis/nötter längre. En var positiv (!) att man styr skeppet mer åt det hälsosamma hållet :D

Mer lär komma när helgresenärerna anländer och får reda på att inga kuponger tillkommer med frinätter. Så fortsätt med saklig feedback direkt till Scandic, gott folk :)
 
Toppen