Nja, det har jag svårt att se. Det finns ganska mycket skrivit i finansiella tidningar om värde av lojalitetsprogrammen: både som marginal och intäkter. Ta t.ex. United och samarbete med Chase gällande deras kreditkort:
"Now, three months before Kirby becomes CEO, United is poised to catch up — but not fully. In a deal that surprised some analysts and industry watchers, United said Friday it agreed to a contract extension with Chase with better economics. In a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission, United said the new deal, which expires in 2029, will increase cash flow by about $400 million this year."
United May Still Lag Delta, American on Loyalty Revenue Even After New Credit Card Deal – Skift
Nu har inte jag haft kommersiella diskussioner med SAS om detta på 10 år, men backar vi 10 år var både United och M&M inspiration för SAS. Med tanke på behovet av intäkter så är försäljning av poäng något som faktisk händer nu. Men som
@gunry beskriver så skapar det andra utmaningar gällande balansräkningen.
Men åter till huvudnyheten: nämligen varsel. Många prognoser från flygbolagen pekar på att det kommer ta till 2023-2024 innan vi är åter till 2019. Om ni googlar lite nyheter från andra flygbolag så ser det snarlikt ut. Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning.