Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

mha321

Medlem
Att de sedan Inte ger sig med att kalla sas ett statligt bolag. Svenska och danska staten *tillsammans* har ju en god bit mindre än 50% väl..

Och dessutom ny/återanställer de väl i Danmark, på de nya mer marknadsanpassade kollektivavtalen? Eller är det bara kabin besättning den vägen?
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Är inte det till den nya SAIL-basen i Köpenhamn?
Är det sail? Då had de ju iaf någon nivå poäng. Jag trodde det var ett nytt bolag bredvid som också skulle leverera till mainline. Men då är det ju iaf sail som anställer - även om det är med skandinaviska kollektivavtal.
 

mha321

Medlem
Nej, det är inte på skandinaviska villkor eller avtal utan enligt gällande (eller snarare icke-gällande) villkor, där bolaget har sitt säte.

De har ju tecknat kollektivavtal med FPU, som ju är en del av FH, den danska motsvarigheten till LO. Menar du att de danska facken skrivit på ett avtal som inte är skandinaviskt?

Visst är det sail och inte mainline, men avtalet är ju faktiskt danskt...
 

Homer

Medlem
Nej, det är inte på skandinaviska villkor eller avtal utan enligt gällande (eller snarare icke-gällande) villkor, där bolaget har sitt säte.


Det är det visst, men girigbukarna i Svensk pilotförening har fått tokspel för att de inte fick möjlighet att som vanligt
utöva utpressning för att tvinga till sig orimliga förmåner.


Ny aftale mellem FPU og SAS-datterselskabet SAIL sikrer, at piloter og kabineansatte får danske, overenskomstdækkede vilkår, når SAIL opretter dansk base. Aftalen sætter kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS, siger FPU-formand Thilde Waast.

SAS startar ny bas på Köpenhamn istället för Malaga | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

011430121

Medlem
Idag på SK403 informerade kabinchefen att Mikael som jobbade i den bakre delen av kabinen var åter på jobbet efter ha varit permitterad i 20 månader, han var tillbaka tillsammans med 250 andra kabinanställda som har varit permitterade nästan i två år.
Nu annonserade hon inte detta över PA systemet, utan berättade detta för oss som satt på första raden, @IPC_Mataveri @Tommy samt mig
Mikael sken i kapp med solen utanför kabinfönstret, jag gläds med honom.
 

GOTBound

Medlem
Idag på SK403 informerade kabinchefen att Mikael som jobbade i den bakre delen av kabinen var åter på jobbet efter ha varit permitterad i 20 månader, han var tillbaka tillsammans med 250 andra kabinanställda som har varit permitterade nästan i två år.
Nu annonserade hon inte detta över PA systemet, utan berättade detta för oss som satt på första raden, @IPC_Mataveri @Tommy samt mig
Mikael sken i kapp med solen utanför kabinfönstret, jag gläds med honom.
Positiva nyheter, men samtidigt intressant att vänta ut i 20 månader istället för att skola om sig.
Har de 250 personerna haft permitteringslön delvis betald av statskassan i 20 månader, i princip 20 månaders betald semester?
 

011430121

Medlem
Positiva nyheter, men samtidigt intressant att vänta ut i 20 månader istället för att skola om sig.
Har de 250 personerna haft permitteringslön delvis betald av statskassan i 20 månader, i princip 20 månaders betald semester?
Ja jag vet inte tänkte det samma.
Hur gick det med de SAS anställda i Sverige som hjälpte till på exempelvis Sophia Hemmet i början av pandemin?
 
Toppen