Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Rebel

Medlem
Jag ringde in för 2 dagar sen och la till sista benet hem. Agenten sa att det går inte, men när jag fråga när man ändra det så kollade ham med ngn och sen var det ok. Han var tvungen att skicka till Eurobonus avd. för att räkna skatter och återkom faktiskt idag. Jag fick bara betala 70 sek/PP och inga ändrings avgifter. Ibland vinner man på Tombolan, han var ganska osäker på vad han gjorde. Det är kanske mycket nytt/ okunniga människor på SAS just nu. Hoppas det löser sig snart
 
Jasså, så det räknas som en ny bokning om det är SAS-award från början? Så då blir det 450 kr per person extra?
De 450kr är enbart något man betalar som serviceavgift vid bokning av Star Alliance award och inte när du bokar en ren SAS-Award. Alltså om du har en Stockhom - Chicago T&R med SAS och så leds vill lägga på ett inrikesben i USA då åker du på 450kr per skalle, eftersom du inte pröjsar det när du bokar "bara SAS".
 

Berglund

Medlem
Jasså, så det räknas som en ny bokning om det är SAS-award från början? Så då blir det 450 kr per person extra?
Det hade ju annars varit världens bakväg till billiga Star Alliance bokningar!

1. Boka en standardresa med bara SAS flyg, tacka och ta emot och betala inga/låga avgifter. Lägga på luren. Fira!

2. Ringa in senare samma dag eller nästa och byta ut/lägga till alla de flyg man egentligen ville ha, som är Star Alliance, men som man var "Smarta Gubben" med och höll tyst om i "första rundan". Hur många Star Allianceavgifter tror du SAS hade fått in då? "Alla" hade bokat rena SAS flyg och sedan "bara gjort lite ändringar".

3. #Winning

Avgiften finns för bokningar som innehåller något flyg som betjänas av en Star Alliance partner. Om du så bara flyger den allra kortaste sträckan med United, Thai eller någon annan, då är det de facto en Star Alliance bokning och skall förstås prissättas som en sådan, i poäng såväl som skatter och avgifter. Annars hade jag lätt tagit min miljon+ Eurobonuspoäng och bokat Stockholm-Malmö för hela slanten, för att sedan bara "göra lite ändringar" någon dag senare...
 
Last edited:

ekf

Medlem
Var det inte dessutom så ett tag att man inte fick göra om en SAS-award till en *A-award utan mindre än att helt boka av SAS-awarden och hoppas på att platserna kom tillbaka? Jag tycker att detta låter helt okej i jämförelse :)
 
Det hade ju annars varit världens bakväg till billiga Star Alliance bokningar!

1. Boka en standardresa med bara SAS flyg, tacka och ta emot och betala inga/låga avgifter. Lägga på luren. Fira!

2. Ringa in senare samma dag eller nästa och byta ut/lägga till alla de flyg man egentligen ville ha, som är Star Alliance, men som man var "Smarta Gubben" med och höll tyst om i "första rundan". Hur många Star Allianceavgifter tror du SAS hade fått in då? "Alla" hade bokat rena SAS flyg och sedan "bara gjort lite ändringar".

3. #Winning

Avgiften finns för bokningar som innehåller något flyg som betjänas av en Star Alliance partner. Om du så bara flyger den allra kortaste sträckan med United, Thai eller någon annan, då är det de facto en Star Alliance bokning och skall förstås prissättas som en sådan, i poäng såväl som skatter och avgifter. Annars hade jag lätt tagit min miljon+ Eurobonuspoäng och bokat Stockholm-Malmö för hela slanten, för att sedan bara "göra lite ändringar" någon dag senare...
4. Ring in och byt destination till något SAS överhuvudtaget inte trafikerar ;)
 

palmen

Moderator
Ja, det har jag koll på! Men nu blev det ingen ändring än. Men om jag har kollat rätt nu så borde det släppas awards med United 4 månader innan avresa.
Det skulle jag inte utgå ifrån. United släpper extremt få on ens några intra USA awards i annat än ekonomi till partners. Att det är mitt under sommaren gör även chanserna än mindre.
 
Toppen