Berättar kort om mina erfarenheter i veckan (har en 2-4-1 voucher som går ut 28/2)
1. Torsdag - Telefonkö ca 40 minuter, kom fram till en extremt oengagerad och nonchalant (yngre?) man som direkt vägrade söka segment för segment, trots att det handla om en 1:a class biljett och trots att jag erbjöd att mata honom med alla flyg som jag hade letat fram på Air Canada. Han påstodde att han inte fick samt att "Tallin har gjort fel i alla år" (?!)
2. Idag -- Telefonkö ca 60 minuter, kom fram till en extremt vänlig, engagerad och kompetent manlig agent. Han började direkt leta segment för segment, och föreslog några alternativ som var bättre än mina förslag. Fick en mycket bra resa i business/first till BKK via FRA/HND på utresan samt HND/LHR på vägen hem.
Jag frågade killen idag om han visste varför agenten igår vägrade söka efter segment. Han trodde att agenten igår inte var påläst och själv lästa upp instruktioner från sin handbok som säger uttryckligen att agenter får söka segment för segment om det handlar om 1:a class biljetter, om det är open-jaw, eller om SK inrikessegment ingår i resan. Tur för mig att jag fick tag på rätt kille idag!
Han berättade att man får göra ändringar i en sådan voucher (?) biljett avgiftsfritt max en gång fram till resan, men inte flera gånger, inte ens mot en avgift. Jag hade för mig att awardresor kunde bokas om hur många gånger som helst, så länge man var beredd att betala en avgift på några hundralappar, men så är det tydligen inte (längre).
Till slut nöjd med min bokning, trots frustrationen med killen igår.