Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Johanna

Medlem
Gjorde 3 ombokningar igår och fick superbra hjälp av en trevlig man. Var noga med att ge honom beröm.
Är det bara jag som tycker det är jobbigt med alla meddelanden som spelas upp innan man kommer in i kön?

Idag så ändrades tiden på en flygning för att sedan få mail om avbokning av ett annat ben.
sitter nu i telefonkö sedan 40 min tillbaka. Verkar vara många som vill boka innan voucherna går ut.
 

Maja

Medlem
Samtal 1 - 45 min väntetid innan jag kom fram trots att jag knappade in mitt EDB-nummer. Gissar på att det är många som ringer idag. Ville ändra en befintlig resa då jag fått en inställd flight.

Pratar med en trevlig manlig agent som tydligt presenterar sig med namn. Han hittar ZRH-MUC, men ej vidare MUC-GOT som jag hittat på United/Air Canada/Life Miles. Så bara att lägga ner. Hittar istället ZRh-FRA och sedan FRA-GOT. Blir till att raska på FRA då vi har 1.05h för bytet.

Ber honom kolla på en resa GOT-BKK och agenten idag hittar utresan via VIE som den trevliga tjejen igår absolut inte kunde hitta. Men hemresan en vecka senare via TPE och CDG hittar han absolut inte. Säger också att vi får inte söka leg-för leg, så har du hittat den här resan via United eller?

Enligt honom så är det Tallinn som alltid har gjort fel och så här har reglerna alltid varit. Jag påtalar givetvis att detta är en väldig försämring för mig och att det givetvis inte är det jag har ingått avtal kring när jag fick mina 2-4-1-vouchers.

Han avslutar med att ge mig tipset att säga GOT-BKK som jag vill åka men via VIE som i fallet med utresan då kan de få fram flygningarna. Vad som skulle vara skillnaden vette tusan, men bara att ge upp. Han var väldigt lugn och trevlig, men det hjälper ju inte när man som kund inte har någon pålitlig söksida att söka själv via innan man ringer för att boka.

Tack och lov går min voucher ut först 31/3 så jag har några veckor till på mig att fortsätta leta biljetter och hoppas jag får tag på något av agenterna som faktiskt söker på alla tänkbara sätt och inte bara kör GOT-BKK rätt av.
 

Lukas S

Medlem
Samtal 1 - 45 min väntetid innan jag kom fram trots att jag knappade in mitt EDB-nummer. Gissar på att det är många som ringer idag. Ville ändra en befintlig resa då jag fått en inställd flight.

Pratar med en trevlig manlig agent som tydligt presenterar sig med namn. Han hittar ZRH-MUC, men ej vidare MUC-GOT som jag hittat på United/Air Canada/Life Miles. Så bara att lägga ner. Hittar istället ZRh-FRA och sedan FRA-GOT. Blir till att raska på FRA då vi har 1.05h för bytet.

Ber honom kolla på en resa GOT-BKK och agenten idag hittar utresan via VIE som den trevliga tjejen igår absolut inte kunde hitta. Men hemresan en vecka senare via TPE och CDG hittar han absolut inte. Säger också att vi får inte söka leg-för leg, så har du hittat den här resan via United eller?

Enligt honom så är det Tallinn som alltid har gjort fel och så här har reglerna alltid varit. Jag påtalar givetvis att detta är en väldig försämring för mig och att det givetvis inte är det jag har ingått avtal kring när jag fick mina 2-4-1-vouchers.

Han avslutar med att ge mig tipset att säga GOT-BKK som jag vill åka men via VIE som i fallet med utresan då kan de få fram flygningarna. Vad som skulle vara skillnaden vette tusan, men bara att ge upp. Han var väldigt lugn och trevlig, men det hjälper ju inte när man som kund inte har någon pålitlig söksida att söka själv via innan man ringer för att boka.

Tack och lov går min voucher ut först 31/3 så jag har några veckor till på mig att fortsätta leta biljetter och hoppas jag får tag på något av agenterna som faktiskt söker på alla tänkbara sätt och inte bara kör GOT-BKK rätt av.

Precis samma problem här.
 
Han avslutar med att ge mig tipset att säga GOT-BKK som jag vill åka men via VIE som i fallet med utresan då kan de få fram flygningarna. Vad som skulle vara skillnaden vette tusan, men bara att ge upp. Han var väldigt lugn och trevlig, men det hjälper ju inte när man som kund inte har någon pålitlig söksida att söka själv via innan man ringer för att boka.

Tack och lov går min voucher ut först 31/3 så jag har några veckor till på mig att fortsätta leta biljetter och hoppas jag får tag på något av agenterna som faktiskt söker på alla tänkbara sätt och inte bara kör GOT-BKK rätt av.

Det där att det beror på hur man frågar har jag beskrivit här flera gånger här. Obs! Verkar som att SAS kommer stoppa *A-awards helt och hållet. Se annan tråd
 

Maja

Medlem
Det där att det beror på hur man frågar har jag beskrivit här flera gånger här. Obs! Verkar som att SAS kommer stoppa *A-awards helt och hållet. Se annan tråd
Jag använde ditt knep utan framgång. Det var så han hittade ditresan via VIE.

Hemresan gick dock om intet.
Inga A*? Har löst tråden och kan säga att 1) Jag pratade med dem efter kl 15 idag, 2) den agenten sa ingenting om att det inte skulle gå att boka framöver. Frågade särskilt för att få bekräftat kring min voucher som går ut 31/3. Fast vad kundtjänster säger vet vi Kinaresan tidigare att det har noll betydelse.
 

kispiox

Medlem
Berättar kort om mina erfarenheter i veckan (har en 2-4-1 voucher som går ut 28/2)

1. Torsdag - Telefonkö ca 40 minuter, kom fram till en extremt oengagerad och nonchalant (yngre?) man som direkt vägrade söka segment för segment, trots att det handla om en 1:a class biljett och trots att jag erbjöd att mata honom med alla flyg som jag hade letat fram på Air Canada. Han påstodde att han inte fick samt att "Tallin har gjort fel i alla år" (?!)
2. Idag -- Telefonkö ca 60 minuter, kom fram till en extremt vänlig, engagerad och kompetent manlig agent. Han började direkt leta segment för segment, och föreslog några alternativ som var bättre än mina förslag. Fick en mycket bra resa i business/first till BKK via FRA/HND på utresan samt HND/LHR på vägen hem.

Jag frågade killen idag om han visste varför agenten igår vägrade söka efter segment. Han trodde att agenten igår inte var påläst och själv lästa upp instruktioner från sin handbok som säger uttryckligen att agenter får söka segment för segment om det handlar om 1:a class biljetter, om det är open-jaw, eller om SK inrikessegment ingår i resan. Tur för mig att jag fick tag på rätt kille idag!

Han berättade att man får göra ändringar i en sådan voucher (?) biljett avgiftsfritt max en gång fram till resan, men inte flera gånger, inte ens mot en avgift. Jag hade för mig att awardresor kunde bokas om hur många gånger som helst, så länge man var beredd att betala en avgift på några hundralappar, men så är det tydligen inte (längre).

Till slut nöjd med min bokning, trots frustrationen med killen igår.
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Berättar kort om mina erfarenheter i veckan (har en 2-4-1 voucher som går ut 28/2)

Han berättade att man får göra ändringar i en sådan voucher (?) biljett avgiftsfritt max en gång fram till resan, men inte flera gånger, inte ens mot en avgift. Jag hade för mig att awardresor kunde bokas om hur många gånger som helst, så länge man var beredd att betala en avgift på några hundralappar, men så är det tydligen inte (längre).

Han avsåg förmodligen ombokningar med en voucher som gått ut. Då har man tidigare inte kunnat boka om den utan att lägga på en ny voucher alternativt betala fullt poängpris. Nu får man göra en ombokning en gång och enbart med samma avgångsflygplats och destination.

För de vouchers som gäller kan man byta obegränsat med avgift.
 

Martin_S

Medlem
Jag har en bokning t.o.r. ARN-LIS-MIA i business som jag idag försökt boka om till open jaw med hemresa från TPA. United, Lifemiles och Aeroplan visar att det finns platser med United och Air Canada över atlanten i business via flera av deras hubbar.

Samtal 1: Hittar ingenting alls i business

Samtal 2: Påstår att det inte är tillåtet att ändra en t.o.r till open jaw utan jag måste avboka och boka nytt.

Det lilla positiva: Kort telefonkö och ingen av agenterna var otrevlig
 

FilipJ

Medlem
Observation från idag kring ombokning av inställd biljett:
Första samtalet var med en person som kunde hitta biljetter FRA-HND i första klass och tittade nästan 30 datum. Det lät som att han satt själv, utan bakgrundsljud.
Andra samtalet var med en person som inte kunde hitta biljetter FRA-HND, och menade att han inte fick söka så öht då jag ville resa GOT-X-HND. Det lät som att denna person satt i kontorsmiljö...
 
Toppen