Senaste nytt

SAS startar direktlinje Luleå-London december 2020

Man brukar väl heller inte få förslag om andra resor inom Norden som går via destinationer utanför Norden, t.ex. ARN-LHR-OSL/CPH? Eller har jag missat något?
Nej det var just det som var min poäng. Men det kanske är som ni säger, att kundtjänst är villiga att boka dessa över telefon. Jag är dock tveksam när det går 4-6 direktflyg LLA-ARN dagligen. För er som brukar göra denna typ av bokningar, har ni lust att dela med er av hur framgångsrikt det brukar vara?
 

palmen

Moderator
Nej det var just det som var min poäng. Men det kanske är som ni säger, att kundtjänst är villiga att boka dessa över telefon. Jag är dock tveksam när det går 4-6 direktflyg LLA-ARN dagligen. För er som brukar göra denna typ av bokningar, har ni lust att dela med er av hur framgångsrikt det brukar vara?
Jag försökte boka Arlanda till Sälen via London. Det fick man inte om man inte betalade 2 enkelresor. Där finns det ju inget direktflyg heller, men routingen var ej godkänd, blir ju i teorin en tur och retur som open jaw.
 

Homer

Medlem
Man brukar väl heller inte få förslag om andra resor inom Norden som går via destinationer utanför Norden, t.ex. ARN-LHR-OSL/CPH? Eller har jag missat något?

Men det motsatta fungerar, t.ex. LHR-CPH/OSL/ARN-ALC


Jag försökte boka Arlanda till Sälen via London. Det fick man inte om man inte betalade 2 enkelresor. Där finns det ju inget direktflyg heller, men routingen var ej godkänd, blir ju i teorin en tur och retur som open jaw.


Går väl inte att undvika att betala UK APD om det inte går att boka som en biljett ?
som f.ö. höjdes till £13 den 1:a april för korta resor

Rates for Air Passenger Duty - GOV.UK
 

Tomas E

Medlem
Jag försökte boka Arlanda till Sälen via London. Det fick man inte om man inte betalade 2 enkelresor. Där finns det ju inget direktflyg heller, men routingen var ej godkänd, blir ju i teorin en tur och retur som open jaw.
Hmmm... nu kan jag ju inte låta bli en liten off topic-fundering: är det någon som försökt flyga mellan Arlanda och Bromma via utlandet? :) Brussels Arlines flyger ju BRU-BMA. Går det att flyga ARN-BRU-BMA som Star Alliance award? Och Finnair flög ju åtminstone tidigare BMA-HEL parallellt med ARN-HEL? Eller är det kanske alltid uteslutet att flyga mellan flygplatser som båda ingår i STO?
 

palmen

Moderator
Men det motsatta fungerar, t.ex. LHR-CPH/OSL/ARN-ALC
Ja, men det lär inte fungera LHR-CPH-MAN tex, men ska man från land 1 till land 2 via land 3 brukar det inte vara något problem rent generellt. Sen finns ju självklart undantag om man försöker dra det till sitt max.
 

trekker

Medlem
Ja, men det lär inte fungera LHR-CPH-MAN tex, men ska man från land 1 till land 2 via land 3 brukar det inte vara något problem rent generellt. Sen finns ju självklart undantag om man försöker dra det till sitt max.
Jag har försökt MAN-CPH-BHX men det vägrade systemet godkänna, så för sådana resor måste enkelbiljetter bokas.
 

fcx

Medlem
Lite mer seriöst svar:

SAS fare rules mellan ARN-LLA tillåter endast direktflyg, så man kan inte åka via en tredje ort och förvänta sig att betala normalpris.

Dessutom tillåter inga av de fares jag hittar end-on-end ticketing för annat än inrikesflyg. Det gör att man inte kan boka exempelvis LLA-LHR på en fare och LHR-ARN på en annan och slå ihop till en biljett LLA-LHR-ARN. Enda lösningen är två separata biljetter med den risk som det innebär med försenade flyg.

Enda knepet som jag faktiskt tror går är throw away-ticketing, dvs boka en ToR LLA-LHR, LHR-ARN-LLA och kasta sista segmentet. Att routa LHR-LLA-ARN är inte tillåtet enligt nuvarande routingregler (men det kan kanske ändras när flighterna laddas in)
 
Toppen