SAS presenterar rekapitaliseringsplan

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startet af Samosaguas, 30 Juni 2020.

Tags:
  1. maswan

    maswan Medlem

    By:
    Ume
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man tittar på de senaste par åren så har väl SAS haft bättre intjäningsförmåga än BRA, och de verkar ju få igenom en rekonstruktion.
     
  2. Tomas E

    Tomas E Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Obligationsägarna kanske helt enkelt hoppas på ett bättre bud än 81,3% respektive 70,8% av nominellt belopp? Ställer huvudaktieägarna upp med 12 miljarder kanske obligationsinnehavarna tänker att de återstående ynka miljarderna inte kommer att få huvudägarna att föredra konkurs istället? :rolleyes:
     
  3. intuition

    intuition Medlem

    By:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    I så fall är nog rekonstruktion med i kalkylerna. Fast att jag tänker att det är ett sämre alternativ för fordringsägarna, så inget de borde driva fram? Däremot något som SAS själva skulle tycka vara en bra lösning.
    Rekonstruktion är dessutom det sämsta för kunder som har tillgodo i form av återbetalningar som SAS maskar med.

    Kanske det är det mest troliga. De är övertygade om att det inte blir konkurs, så de väntar på bättre bud. Men söker SAS rekonstruktion blir kanske utfallet sämre.
     
  4. Tomas E

    Tomas E Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, utestående återbetalningar är väl en oprioriterad fordran i mängden, tillsammans med skulder till obligationsägare m.m., vilket visades av de 25% återbetalning som BRA:s rekonstruktör föreslog nyligen.
    Nu är väl framgångsrik rekapitalisering fortfarande det mest troliga för SAS, och frågan är väl mest vad det kostar skattebetalarna. Vad som sedan händer om något år beror väl på hur resemarknaden återhämtar sig.
     
    hco synes godt om dette.
  5. intuition

    intuition Medlem

    By:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    hco synes godt om dette.
  6. intuition

    intuition Medlem

    By:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    OK, det verkar som att det som är kvar är att sk fordringshavar-möten måste rösta för planen. Förhandlingen har skett med en fordringshavar-kommitté (som rekommenderar alla att rösta för). Dessutom behöver SAS bolagsstämma rösta för.

    SAS når principöverenskommelse med vissa större innehavare av hybridobligationer och obligationer – arbetet med reviderad rekapitaliseringsplan fortgår - SAS

    PS
    SAS talar nu öppet om möjligheten till konkurs:
     
    hco synes godt om dette.
  7. ClausLimhamn

    ClausLimhamn Medlem

    By:
    Limhamn
    Land:
    Sverige Sverige
    Det gör man nog för att lägga lite press på dom sista .....
     
  8. Doctor-X

    Doctor-X Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tror (och hoppas) inte på konkurs. Går SAS under skulle det innebära att tusentals människor i Danmark, Norge och Sverige förlorar jobben då det inte enbart påvekar de som jobbar på SAS utan alla flygplatser som SAS flyger till. Även om det kanske idag inte är så hett pga miljö-frågorna att satsa på flyg skulle infrastrukturen påverkas kraftigt negativt. Svårt att se att man från regeringarna i Skandinaven skulle låta det hända. SAS har ju ändå lyckats bevisa innan Covid-19 att man vänt skutan från flera år av förluster, så att ett virus som de själv inte kan styra över skulle vara spiken i kistan känns bara fel.
     
  9. ClausLimhamn

    ClausLimhamn Medlem

    By:
    Limhamn
    Land:
    Sverige Sverige
    Man har från dansk håll garanterat att SAS inte går i konkurs. Men såklart ska de hota med det för att det ska gå igenom hos alla partar. Vissa ser nog en option till en bättre deal när bolaget har två statliga ägare ...
     
    hco synes godt om dette.
  10. maswan

    maswan Medlem

    By:
    Ume
    Land:
    Sverige Sverige
    En rekonstruktion är ju en form av konkurs, där verksamheten fortsätter (men en del skulder försvinner). Det skadar nog inte att SAS använder så kraftfulla ord som möjligt också. Jag antar också att Danmarks "garantier" är att det ska finnas ett flygbolag med ungefär dagens verksamhet baserat på Kastrup, inte att de lovar att pumpa in obegränsat med pengar i dagens SAS.
     

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×