SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startet af Senator, 13 Januar 2021.

1. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Förstår inte riktigt, hade inte SAS förbjudit honom att posta något från arbetstid? Förra veckan kom det upp en video med 350 från NYC.

2. bnr

bnr Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Han har laddat upp gammalt footage (som filmades innan förbudet) i ett tag.

3. majoren

majoren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jobbprat på sociala medier är känsligt. Det kan lätt bli fel. För privatanställda går lojalitetsplikten mot arbetsgivaren före yttrandefriheten. SAS har varit oerhört tillåtande gentemot de anställda gällande sociala medier, vilket inte visat sig vara hållbart i längden. Att en pilot i uniform med osedvanligt många följare framför kritik mot arbetsgivaren gör ju bara ont värre. Förstår att SAS tröttnade och satte ner foten. Med det sagt så är det bättre om arbetsgivare kan dra nytta extroverta, self-made PR-begåvade bland de anställda. Men det gäller att hitta former som fungerar.

HeadChef, Abbs, Lauda 777 og 6 andre synes godt om dette.
  4. Hachans

Hachans Medlem

Yttrandefriheten gäller censur från stat, inte arbetsgivare. Man blir inte långvarig på någon arbetsplats om man börjar vädra bolagets smutstvätt i offentligheten.

jerixon, Berglund og El0 synes godt om dette.
  5. Thornado

Thornado Medlem

6. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...

Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.

Erik Linge, rosenstam, SilverJonten og 4 andre synes godt om dette.
  7. Juancarlos

Juancarlos Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Haha, Kan bara instämma, tycker han skjöt sig själv i foten genom att vara bitter och tala ut i TV. Han sjönk som en sten i mina ögon.

Brandforce, El0, Abbs og yderligere 1 synes godt om dette.
  8. Tonton

Tonton Medlem

Försöker hålla två tankar i huvudet samtidigt kring detta.

1. Tycker personligen det var helt rätt agerat av SAS. Den negativitet han spred nu sista månaderna var över den gräns jag hade accepterat som arbetsgivare.

2. Tråkigt att Björn försvinner. Tycker både hans videos, och små inslag om livet som pilot, har varit givande för mig som både kund och aktieägare. Det har också stärkt känslan av "närhet" till SAS som bolag.

deverno, Robert flysas, jerixon og 13 andre synes godt om dette.
  9. mha321

mha321 Medlem

Tänker ungefär likadant.

Hans uttalande på slutet var rätt talande också. Det är viktigt i ett företag, som i en besättning, att ledaren säger ifrån och alla jobbar åt samma håll. Fast det gäller tydligen inte när det är någon annan som är ledare....

El0, SilverJonten, Abbs og yderligere 1 synes godt om dette.
  10. 011430121

011430121 Medlem

By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Både Expressen och TV4 säger "Landes mest populära pilot" vad har de för käla som de har men inte uppger?
    Ingen av media säger att de har bjudit in SAS och om de har gjord det varför har SAS tackat nej.

Jag har aldrig sett något video med Björn Pilot, men han har fått 3 minuters gratis reklam i en kommersiell TV kanal och berätta vad han skall ordna för kurser framöver, till och med säger han att han erbjudit sina tjänster till SAS, vilket några tittare förmodligen känns tryckt att anmäla sig till hans kurser.

Jag häpnar över att media sväljer detta bete som har lagts ut av någon, verkar inte finnas någon undersökning varför han har fått lämna SAS, enligt honom så säger han ju självklart att han inte får nämna något, men det är inte förbjudet för en journalist att "gräva" varför.

Bryant, fcx, Johans00 og 2 andre synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!