Senaste nytt

SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier

Senator

Moderator
Det har varit diskussioner i flera trådar om en kapten i SAS-flottan med en stor del följare i sociala medier som är öppet missnöjd med en uppdaterat policy för vad man får göra i tjänsten på sociala medier. Flera medlemmar, inklusive vi som modererar har lämnat åsikter om detta. Nu har vi frågat SAS om vilka ändringar som gäller för alla anställda. Och vi har fått svar som vi publicerar.
Trots att det finns inlägg sedan tidigare som handlar individen både i positiv samt negativ ton, och att medlemmen inte är aktiv hos oss så bör vår goda ton i forumet fortsätta. Det vill säga, vi diskuterar sak och inte person. Vi överlägger att moderera bort tidigare inlägg som talar om personen, också de som är skrivna av oss som modererar.

Vi ställde följande fråga till SAS PR-avdelning i Sverige som en del av den dialog vi ibland har när vi har stora frågor som berör många medlemmar.

Fråga 1: Policy gällande sociala medier för anställda

Det har inte gått obemärkt att någon ändring vad anställda får och inte får göra i egna sociala medier har ägt rum. En mycket erfaren kapten baserat i Södra Sverige verkar vara missnöjd med ändringarna. Det skulle vara intressant (om möjligt) att få en kommentar om vilka ändringar som har blivit gjort som vi antar gäller alla anställda. Kommentaren vi söker är allmän, inte specifik till en individ. För transparens så har jag också kontakt med individen.

Vi kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden.

SAS är ett företag med flera tusen anställda, varav väldigt många är aktiva i sociala kanaler, vilket vi är stolta och glada över. Vi ser att inläggen samt engagemanget på olika plattformar är en viktig del i att bygga SAS varumärke och kommunikation med olika målgrupper. Därför är vi väldigt glada över att SAS har ett stort antal aktiva medarbetare med konton många med följare. SAS officiella konton publicerar ofta medarbetarproducerat material, något som både våra följare och medarbetare uppskattar mycket. SAS uppmuntrar sina medarbetare att vara aktiva i sociala medier.

SAS har i likhet med andra stora företag en policy för sociala medier som beskriver förhållningsätt och sådant som är viktigt att tänka på vid publicering av innehåll som handlar om SAS. Policyn är framtagen för att underlätta och tydliggöra för alla medarbetare i företaget vad som gäller i både externa och interna forum. Den allra viktigaste principen är att inlägg som görs under arbetet aldrig får ske på bekostnad av säkerheten eller den anställdas arbetsuppgifter.

Som sagt, SAS kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden, men generellt, som exempel på förhållningsregler för innehåll gäller principer som:

• Blogginlägg och interaktion i sociala kanaler får aldrig stå i konflikt med arbetsinstruktioner eller arbetsuppgifter, säkerhet är alltid vår första prioritet.
• Det är inte tillåtet att använda SAS konfidentiella företagsinformation eller annan skyddad eller privat information.
• Det är inte tillåtet att använda sin position i företaget för personlig vinning eller som en utgångspunkt för kommersiella samarbeten eller vid promotion av andra varumärken

Allt gott!

Med vänliga hälsningar,
Freja Annamatz


Som sagt, detta är en fråga som har debatteras i forumet men bara med en sidas syn. Nu håller vi oss till saken och inte personerna bakom. Annars kommer vi stänga ner detta.
 

fly4fun

Medlem
Och jag tycker rakt tvärtom. Förutom det helt uppenbara så har SAS inte berättat nånting om vad som gäller. Jag kan komplettera med att under 2019 så hade SAS en regel att piloter fick filma i cockpit men inget "lek" med kameror fick utföras under kritiska ögonblick, alltså under start och landing (under 10.000 fot) samt nödläge eller dåligt väder. Men det kan ha ändrats under 2020-2021.
 

mischadee

Medlem
Men man kan väl inte begära att SAS ska vara såpass specifika att de säger att det exempelvis är förbjudet att stänga av autopilot mitt under flight och rolla planet i syfte att spela in en video till sociala medier för att ta ett "hypotetiskt" exempel. Det skulle ju kunna falla inom en av de tre punkterna ovan vilket SAS borde få bestämma om själva. Observera att jag inte har någon aning om ovan exempel är något som är tillåtet eller inte enligt SAS men jag skulle kunna härleda ett sådant exempel till en av punkterna och det kanske SAS också har gjort?
 

Lauda 777

Medlem
Jag tycker att det är extremt tydligt i just detta fallet.

• Det är inte tillåtet att använda sin position i företaget för personlig vinning eller som en utgångspunkt för kommersiella samarbeten eller vid promotion av andra varumärken

Jag gillar den aktuelle profilen och tycker att hen har gjort mycket bra. Dock så var det väldigt tramsigt när det börjades göra reklam för en lokal bilhandlare. Undrar hur många av hens följare som är lokala... skulle tippa på 0.01% eller så.
 
Gissar att det var lite för mycket lek och filmande i cockpit som gjorde att han fick sluta med det. I dom sista filmerna på YT innan det tog stopp från SAS var det ju mest genomgång av instrument och funktioner. Tom kopplade han ur autopiloten och styrde manuellt bara för att visa oss tittare. Kan förstå att det inte är så bra att se om man är känslig passagerare. SAS vill ju ge en bild av att piloterna styr planet och inget annat.
 

011430121

Medlem
Strejkade inte SAS piloterna för snart två år sedan för att de hade mycket att göra och ett ansvars fullt jobb där arbetsgivaren till och med ställde krav som kunde hota flygsäkerheten samt SAS ville att de skulle flyga lite mera för att få mer effektivitet av sina piloter (detta är förenklat av mig)
Då skall inte de anställda göra saker som inte ingår i arbetsuppgiften.

Personen ifråga har gått till media och beklagat sig, exakt på det sätt som vissa på BC föraktar när passagerare går till massmedia och beklagar sig över hur de har blivit behandlad av ett flygbolag.
Här får man nog säga att Resume har bättre ryckte än våra ”kvällstidningar”

Om det stämmer det som har stått i något inlägg här på BC att personen säljer reklamplatser i på sina You Tube upplägg, så tycker jag att det är på gränsen till uppsägning.
 

igelkotten

Medlem
Strejkade inte SAS piloterna för snart två år sedan för att de hade mycket att göra och ett ansvars fullt jobb där arbetsgivaren till och med ställde krav som kunde hota flygsäkerheten samt SAS ville att de skulle flyga lite mera för att få mer effektivitet av sina piloter (detta är förenklat av mig)
Då skall inte de anställda göra saker som inte ingår i arbetsuppgiften.

Personen ifråga har gått till media och beklagat sig, exakt på det sätt som vissa på BC föraktar när passagerare går till massmedia och beklagar sig över hur de har blivit behandlad av ett flygbolag.
Här får man nog säga att Resume har bättre ryckte än våra ”kvällstidningar”

Om det stämmer det som har stått i något inlägg här på BC att personen säljer reklamplatser i på sina You Tube upplägg, så tycker jag att det är på gränsen till uppsägning.

Det är säkert extra illa då det tycks varit sponsorer i själva videon. Normalt sett har ju Youtube reklamsnuttar där videoskaparen får ej liten andel av annonsintäkten, vilket SAS kanske haft mer överseende med. Direktreklam är ju däremot en helt annat sak.
 

Thornado

Medlem
instagram skrev:
Emotional day yesterday, when I handed in my uniform due to I was relieved from flight duty. I got the small SAS wing after 25 years of duty, totally it became 36 years.

"SAS-profilen" som den här tråden handlar om kommer nu inte att flyga längre...
 
Toppen