Senator
Moderator
Det har varit diskussioner i flera trådar om en kapten i SAS-flottan med en stor del följare i sociala medier som är öppet missnöjd med en uppdaterat policy för vad man får göra i tjänsten på sociala medier. Flera medlemmar, inklusive vi som modererar har lämnat åsikter om detta. Nu har vi frågat SAS om vilka ändringar som gäller för alla anställda. Och vi har fått svar som vi publicerar.
Trots att det finns inlägg sedan tidigare som handlar individen både i positiv samt negativ ton, och att medlemmen inte är aktiv hos oss så bör vår goda ton i forumet fortsätta. Det vill säga, vi diskuterar sak och inte person. Vi överlägger att moderera bort tidigare inlägg som talar om personen, också de som är skrivna av oss som modererar.
Vi ställde följande fråga till SAS PR-avdelning i Sverige som en del av den dialog vi ibland har när vi har stora frågor som berör många medlemmar.
Fråga 1: Policy gällande sociala medier för anställda
Det har inte gått obemärkt att någon ändring vad anställda får och inte får göra i egna sociala medier har ägt rum. En mycket erfaren kapten baserat i Södra Sverige verkar vara missnöjd med ändringarna. Det skulle vara intressant (om möjligt) att få en kommentar om vilka ändringar som har blivit gjort som vi antar gäller alla anställda. Kommentaren vi söker är allmän, inte specifik till en individ. För transparens så har jag också kontakt med individen.
Vi kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden.
SAS är ett företag med flera tusen anställda, varav väldigt många är aktiva i sociala kanaler, vilket vi är stolta och glada över. Vi ser att inläggen samt engagemanget på olika plattformar är en viktig del i att bygga SAS varumärke och kommunikation med olika målgrupper. Därför är vi väldigt glada över att SAS har ett stort antal aktiva medarbetare med konton många med följare. SAS officiella konton publicerar ofta medarbetarproducerat material, något som både våra följare och medarbetare uppskattar mycket. SAS uppmuntrar sina medarbetare att vara aktiva i sociala medier.
SAS har i likhet med andra stora företag en policy för sociala medier som beskriver förhållningsätt och sådant som är viktigt att tänka på vid publicering av innehåll som handlar om SAS. Policyn är framtagen för att underlätta och tydliggöra för alla medarbetare i företaget vad som gäller i både externa och interna forum. Den allra viktigaste principen är att inlägg som görs under arbetet aldrig får ske på bekostnad av säkerheten eller den anställdas arbetsuppgifter.
Som sagt, SAS kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden, men generellt, som exempel på förhållningsregler för innehåll gäller principer som:
• Blogginlägg och interaktion i sociala kanaler får aldrig stå i konflikt med arbetsinstruktioner eller arbetsuppgifter, säkerhet är alltid vår första prioritet.
• Det är inte tillåtet att använda SAS konfidentiella företagsinformation eller annan skyddad eller privat information.
• Det är inte tillåtet att använda sin position i företaget för personlig vinning eller som en utgångspunkt för kommersiella samarbeten eller vid promotion av andra varumärken
Allt gott!
Med vänliga hälsningar,
Freja Annamatz
Som sagt, detta är en fråga som har debatteras i forumet men bara med en sidas syn. Nu håller vi oss till saken och inte personerna bakom. Annars kommer vi stänga ner detta.
Trots att det finns inlägg sedan tidigare som handlar individen både i positiv samt negativ ton, och att medlemmen inte är aktiv hos oss så bör vår goda ton i forumet fortsätta. Det vill säga, vi diskuterar sak och inte person. Vi överlägger att moderera bort tidigare inlägg som talar om personen, också de som är skrivna av oss som modererar.
Vi ställde följande fråga till SAS PR-avdelning i Sverige som en del av den dialog vi ibland har när vi har stora frågor som berör många medlemmar.
Fråga 1: Policy gällande sociala medier för anställda
Det har inte gått obemärkt att någon ändring vad anställda får och inte får göra i egna sociala medier har ägt rum. En mycket erfaren kapten baserat i Södra Sverige verkar vara missnöjd med ändringarna. Det skulle vara intressant (om möjligt) att få en kommentar om vilka ändringar som har blivit gjort som vi antar gäller alla anställda. Kommentaren vi söker är allmän, inte specifik till en individ. För transparens så har jag också kontakt med individen.
Vi kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden.
SAS är ett företag med flera tusen anställda, varav väldigt många är aktiva i sociala kanaler, vilket vi är stolta och glada över. Vi ser att inläggen samt engagemanget på olika plattformar är en viktig del i att bygga SAS varumärke och kommunikation med olika målgrupper. Därför är vi väldigt glada över att SAS har ett stort antal aktiva medarbetare med konton många med följare. SAS officiella konton publicerar ofta medarbetarproducerat material, något som både våra följare och medarbetare uppskattar mycket. SAS uppmuntrar sina medarbetare att vara aktiva i sociala medier.
SAS har i likhet med andra stora företag en policy för sociala medier som beskriver förhållningsätt och sådant som är viktigt att tänka på vid publicering av innehåll som handlar om SAS. Policyn är framtagen för att underlätta och tydliggöra för alla medarbetare i företaget vad som gäller i både externa och interna forum. Den allra viktigaste principen är att inlägg som görs under arbetet aldrig får ske på bekostnad av säkerheten eller den anställdas arbetsuppgifter.
Som sagt, SAS kommenterar aldrig enskilda medarbetare eller personalärenden, men generellt, som exempel på förhållningsregler för innehåll gäller principer som:
• Blogginlägg och interaktion i sociala kanaler får aldrig stå i konflikt med arbetsinstruktioner eller arbetsuppgifter, säkerhet är alltid vår första prioritet.
• Det är inte tillåtet att använda SAS konfidentiella företagsinformation eller annan skyddad eller privat information.
• Det är inte tillåtet att använda sin position i företaget för personlig vinning eller som en utgångspunkt för kommersiella samarbeten eller vid promotion av andra varumärken
Allt gott!
Med vänliga hälsningar,
Freja Annamatz
Som sagt, detta är en fråga som har debatteras i forumet men bara med en sidas syn. Nu håller vi oss till saken och inte personerna bakom. Annars kommer vi stänga ner detta.