Senaste nytt

SAS plus under pandemin

Spax

Medlem
Nu skall man kanske inte väcka den björn som sover :) men hur man runt det i de svenska loungerna?

Lagen är inte konstig, du får inte ge bort alkohol i Sverige, simple as that (nu pratar vi vi inte att jag som privatperson ger en flaska till någon).

SAS kommer runt detta genom att i priset för plus inkludera en enhet alkohol inrikes, därmed har man inte givit bort den. Ger de bort mer än 1 så bryter de dock mot just denna lagstiftning. Exakt hur avtalet ser ut har jag inte koll på, men i stora drag är det så det fungerar. Det står väl tom på sas sidor om man läser på vad som gäller för plus inrikes Sverige.
 

Berglund

Medlem
då det samtidigt är enligt lagen att under normala omständigheter servera gratis Gammeldansk och GT utan begränsning i lounger men inte på flygning
Det är ett slutet sällskap. Det finns en ”medlemslista” på vilka som är med i det sällskapet och man kan, i begränsad omfattning, ta med sig gäst/bekant/familjemedlem.

Ett flygplan som går i reguljärtrafik är att likna vid ett allmänt transportmedel, till vilket allmänheten har tillträde utan annat urval än att du har köpt en biljett.

men hur man runt det i de svenska loungerna?
Nu finns det ju inte några ”svenska lounger” (plural), det är bara Arlandaloungen som har öppet (singular). Men svaret är på samma tema som ovan, slutet sällskap.
 

Spax

Medlem
@Berglund Tråkig ton.

Och på Arlanda finns det ju flera lounger, även om alla inte är öppna nu. SASx2 och Menzies/Norrsken i femman och SAS inrikes.

Dock tackar jag dig för ditt klargörande gällande den juridiska skillnaden mellan lounge och plus.


Nu finns det ju inte några ”svenska lounger” (plural), det är bara Arlandaloungen som har öppet (singular). Men svaret är på samma tema som ovan, slutet sällskap.
 
Toppen