Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Penguin

Medlem
Det stod inget om vilka kvitton de ersatte, men det var uppenbart att de inte tagit med hotellet alls vilket var den stora kostnaden. Vi har varit i kontakt med Amex som sagt att de tar de resterande kostnaderna men då behöver vi veta vad SAS vill ersätta och inte. Bara jobbigt att det drar ut på tiden.

Jo, jag var också lite bitter på just det men löste det men en övning i excel manuellt.
 

M.K

Medlem
Vi borde faktiskt ha förståelse att detta drar ut lite i tid. Flera hundra tusen claims och som EBG räknar jag med att få vänta en stund. Jag hoppas slippa massa krångel bara och att de betalar hotell och matersättning som de sagt. Jag har dock bara positiv erfarenhet av detta tidigare och tror på SAS.
 

Resetokig

Medlem
Vi borde faktiskt ha förståelse att detta drar ut lite i tid. Flera hundra tusen claims och som EBG räknar jag med att få vänta en stund. Jag hoppas slippa massa krångel bara och att de betalar hotell och matersättning som de sagt. Jag har dock bara positiv erfarenhet av detta tidigare och tror på SAS.
Såklart! Vi har också bara positiva erfarenheter sedan tidigare.
Förresten, är det standard att de ersätter i EUR? Vi hade endast kvitton i USD och SEK.
 

M.K

Medlem
@Resetokig Jag har alltid fått mina ersättningar i € så det är standard. En stor anledning för mig att vara SAS trogen när det går är hjälpen jag alltid fått när det strulat. Detta till skillnad från andra flygbolag där jag t ex har två aktiva claims nu från 2017 via flygforsening.se och Airhelp. Mot SAS claimar jag direkt utan ofta flera års strul. Dessutom minst 25% i kostnad för hjälpen jag känner mig tvingad till mot andra aktörer då förbrukad egentid är pengar.
 

Resetokig

Medlem
@Resetokig Jag har alltid fått mina ersättningar i € så det är standard. En stor anledning för mig att vara SAS trogen när det går är hjälpen jag alltid fått när det strulat. Detta till skillnad från andra flygbolag där jag t ex har två aktiva claims nu från 2017 via flygforsening.se och Airhelp. Mot SAS claimar jag direkt utan ofta flera års strul. Dessutom minst 25% i kostnad för hjälpen jag känner mig tvingad till mot andra aktörer då förbrukad egentid är pengar.
Nu gick det undan! Fick svar nu att de bad om ursäkt att de skrivit fel och de kommer ersätta det totala beloppet i SEK.
Fick inget svar gällande EU261 i mailet. Är det värt att fråga igen eller bara släppa det?

Har funderat en del på vad det skulle innebära för SAS om EU261 faktiskt skulle gå igenom för alla drabbade av strejken. Hur mycket skulle det påverka deras verksamhet? Jag vill såklart hellre ha kvar SAS som det är idag än dra med dem ner för en ersättning jag klarar mig utan. Hur tänker ni och hur stor påverkan skulle det ha?
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
SAS är noga att göra rätt för sig vilket är ovanligt med den usla branchstandard som utvecklas i EU med LCC’s som pressar löner och villkor för de anställda och har som affärsidé att blåsa kunderna i varje steg i bokningsprocessen och under resan. Givetvis ska det heller aldrig ersättas för allt strul de ibland åstadkommer.

EU261 kan bli förödande för det SAS som jag och många andra gillar så mycket. Jag hoppas därför att det inte blir en realitet pga piloternas massiva aktion. Ett lands piloter i strejk hade nog gett samma resultat utan de stora konsekvenser det kan bli nu.

Jag kommer därför INTE som jag redan sagt söka mer ersättning om de nu betalar mina merkostnader.
 
Rubriker är ju vad de är. Alla flygbolagen som det jämförs med har en nedåtgående trend de senaste veckorna i sitt Brandindex. SAS något mer, men det är kanske inte så märkligt. Nämnas bör kanske också att grafen slutar med att den böjer uppåt igen. "Krasch" är kanske att ta i, men som sagt, rubriker är som de är.

Buzz-värdet har dock gjort en störtdykning, vilket ju är tråkigt. Det gjorde dock ett väldigt kraftigt dyk även förra sommaren, troligtvis pga strulet med sena och inställda flyg. Det var inte like kraftigt dock väldigt tydligt, men efter sommaren började återhämtningen för att efter ett par månader ha klivit förbi de jämförda konkurrenterna igen.

Dessa drop är ju inte bra, framförallt eftersom det tar kraft och energi att komma tillbaka, men jag gissar att om klarar sig utan andra stora bakslag så har man nog snart hämtat hem detta igen.
 

fred80

Medlem
Var nyfiken på hur många anmälningar ARN har fått in på SAS. Så jag begärde ut ifrån ARN hur många anmälningar det har fått i april fram till dagens datum. 120 stycken var det. Från när strejken bröt ut den 26 april till dagens datum var det 87 stycken. Ska bli intressant när första utslaget kommer ifrån ARN.
 

gjohansson

Medlem
Var nyfiken på hur många anmälningar ARN har fått in på SAS. Så jag begärde ut ifrån ARN hur många anmälningar det har fått i april fram till dagens datum. 120 stycken var det. Från när strejken bröt ut den 26 april till dagens datum var det 87 stycken. Ska bli intressant när första utslaget kommer ifrån ARN.
Jag hade gissat många fler än så men frågan är hur många airhelp m.fl. har hos sig
 
Toppen