Senaste nytt

SAS och Airbus inleder forskningssamarbete om eldrivna flygplan

Hachans

Medlem
Måste vara kul att ha så mycket pengar som SAS att man kan slänga pengar i sjön så!

Bara fråga vilken batteriforskare som helst om hur korkat den här idén är.
 

Hachans

Medlem
Batteriforskaren bredvid mig och jag själv som utvecklare av eldrivna flygplan blir gärna upplysta om hur korkade vi är.

Men du kanske vet mer om hur ett forskningssamarbete är korkat?

Ja, vi börjar med energidensitet och hur dumt det är att flyga runt med tomvikt.och hur fruktansvärt tunga batterier är.

Framtidens batterier har alltid varit ett decennium bort, ända sen 1950-talet. Visst har det blivit bättre men man har fortfarande enorma viktproblem, problem med räckvidd, värme, uppvärmning/avkylning etc.

Kan vi inte ens få en elbuss att rulla och ladda tillförlitligt med tillräcklig räckvidd, kommer vi än mindre lyckas få ett flygplan i luften. Det är de allra flesta batteriforskarna ense om. Flytande bränslen kommer att fortsätta dominera på långfärdsbuss, flyg osv.

Sen är det ingen som har sagt att ni är korkade. Däremot är projektet dumt. Lägg pengarna på att forska på elektrisk framställning av koldioxidneutrala flytande bränslen. I samma riktning som järnvägsbranschen exempelvis. Det finns syntetiska bränslen som kan framställas med hjälp av förnybar el på marken som är en lovande teknik. Lägg krutet där.
 

ekf

Medlem
Ja, vi börjar med energidensitet och hur dumt det är att flyga runt med tomvikt.och hur fruktansvärt tunga batterier är.
Nu är det inget som säger att det är eldrift med batterier de kommer att kika på. Det skulle lika gärna kunna vara ett litet batteri som kompletterar bränsleceller som genererar el ombord...
Jag antar att det är det de ska undersöka och "forska" kring, dvs vilken lösning som är mest lämplig...
 

mjulven

Medlem
Bra initiativ, det måste till pengar för detta. Och staten, som tar in skatter, borde även bidra till grundforskning inom området.
 

Hachans

Medlem
Nu är det inget som säger att det är eldrift med batterier de kommer att kika på. Det skulle lika gärna kunna vara ett litet batteri som kompletterar bränsleceller som genererar el ombord...
Jag antar att det är det de ska undersöka och "forska" kring, dvs vilken lösning som är mest lämplig...

Men då är det inte eldrivet. Då är det bränslecellsdrivet, även om någon omvandling till elektricitet sker längs vägen.

Jag ser detta som ett försök till greenwashing tyvärr. Man vill ge intryck av att faktiskt göra något utan att göra det.
 
Toppen