Senaste nytt

SAS nya vd Anko Van der Werffs utmaningar

fcx

Medlem
@ulagun du har väl hört talesättet: Det är inte inkomsterna utan utgifterna som skapar förmögenheten.

Det är bla min fars favorit talesätt som fungerar utmärkt enligt honom. Han skulle aldrig frångå detta vid tex flygresor trots medlen för att flyga ”fint”.

Jag tror inte att många av oss här är representativa för hur den stora mängden resenärer resonerar vid inköp av flygbiljetter faktiskt.
Om det där uttrycket var sant så hade det aldrig sålts en enda Volvo, Audi eller Volkswagen i hela Sverige...
 

henrik l

Medlem
Lite OT, men kanske ändå inte om man börjar räkna på det. På midsommarafton flög jag med familjen ARN-PMO med SAS för den sedvanliga sommarvistelsen på ca 6-7 veckor hos svärföräldrarna på Sicilien. Eftersom British ställde in några veckor innan blev det en "panikbokning" ca 2-3 veckor innan. SAS go light för ca 1500 kr enkel med enbart 8 kg handbagage var inte att tänka på. GO med 23 kg incheckat kostade runt 1700 kr och plus kostade ca 2100 kr per pers. För mig var det en "no-brainer". Vi hade typ 12 timmar från det att vi lämnade Skövde tills det att vi anlände till svärmor och svärfar och fick lite käk igen. Med tanke på tonåringars ibland stokastiska matvanor + att mamma och pappa kanske vill lyxa till det lite på midsommarafton, tror jag att vi ganska lätt räknade hem de 400 kr jag betalade extra per pers för att flyga plus = lounge till och mat på flyget. Då har jag ändå inte räknat in värdet av priority check-in och fast track.


Konklusionen är väl att vi medvetna resenärer kan missionera lite bland våra bekanta om att man ibland kan vara dum-snål. Skiljer det 4-500 kr på en tre timmars flygning så kan man alltid fråga hur mycket dom sprätter iväg på mat och dryck på flygplatsen och på flyget, givet att man har viss restid till flygplatsen. Sedan kan man ju lägga till förmånen med att slippa köer till chec-in och säkerhetskontrollen. Testar man priority check-in och fast track (+lounge) en gång, då finns en risk att man är fast. Som skrivits innan, det finns nog en betalningssvilja, men sedan gäller det att få folk att upptäcka det:D
 
Toppen