Senaste nytt

SAS Kommer att beställa Embraer-maskiner

Ricci

Medlem
Märkligt köp av flygtillverkare då de inte tidigare finns i flottan.
Dock en återgång till SAS gamla logik, desto fler flygtyper och flygtillverkare man kan ha "vinner".
Embraer är inte direkt en vanlig flygtyp i Norden, vem levererar reservdelar?

Jag vet tex att SATAIR (100% ägt av Airbus) och som har sitt huvudkontor vid CPH, har fått i uppdrag att leverera alla reservdelar till A220 kunderna runt om i världen.

Men som sagt, kan SAS fått ett billigt "brasse" pris.
 
Jag tycker inte att det är ett märkligt köp. Som jag förstår det så är A220 inte alls jämförbart med övriga Airbus maskiner (det är ju Bombardier från början) så några "enhetsflottefördelar" tror jag inte att man hade fått. På sin höjd så hade man kanske kunnat få lite rabatt av Airbus för att man är en trogen kund, men då blir det bara en prisfråga och där kan ju vem som helst gå in och tävla.

Jag tror att man kanske snarare tänker sig att avsluta sina wet lease på sikt och då behöver man maskiner som i storlek motsvarar CRJ och ATR, vilket Embraer också kan leverera. Således skapar man en enhetsflotta av regionala maskiner i det nya bolaget.

Embraer kanske inte är vanligt i Norden, men om jag inte minns fel så har väl Finnair en uppsättning?
 

fcx

Medlem
Jag tycker inte att det är ett märkligt köp. Som jag förstår det så är A220 inte alls jämförbart med övriga Airbus maskiner (det är ju Bombardier från början) så några "enhetsflottefördelar" tror jag inte att man hade fått. På sin höjd så hade man kanske kunnat få lite rabatt av Airbus för att man är en trogen kund, men då blir det bara en prisfråga och där kan ju vem som helst gå in och tävla.

Jag tror att man kanske snarare tänker sig att avsluta sina wet lease på sikt och då behöver man maskiner som i storlek motsvarar CRJ och ATR, vilket Embraer också kan leverera. Således skapar man en enhetsflotta av regionala maskiner i det nya bolaget.

Embraer kanske inte är vanligt i Norden, men om jag inte minns fel så har väl Finnair en uppsättning?

Embraer är inte jättevanligt i Norden (Videröe flyger), men runt Norden så har man exempelvis Finnair (12 plan), LOT (35 plan), Lufthansa (11 plan) och KLM (53 plan).

En annan fråga är ju om man verkligen bara ska basera dessa i CPH? De gamla 737-600 var ju främst arbetshästar i Sverige och Norge (både på inrikes och lite tunnare utrikeslinjer).
 

NotRyan

Medlem
Embraer är inte jättevanligt i Norden (Videröe flyger), men runt Norden så har man exempelvis Finnair (12 plan), LOT (35 plan), Lufthansa (11 plan) och KLM (53 plan).

Du menar möjligtvis Skandinavien? Annars får jag inte ihop det :D

Skandinavien: Sverige, Norge, Danmark
Norden: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island

Jag tycker nog att Embraer E190/E195 är ett trevligt plan att åka i.
 

varva77

Medlem
En del av Gripenpaketet med Brasilien?
Nu har jag noll koll på hur sådana här avtal med motköp ser ut eller är upplagda men det är ju väldigt många ägare, däribland Danmark, som direkt drabbas av att SAS måste införskaffa plan på annat än kommersiella grunder. Tycker det verkar tveksamt men visst hela SAS är ju på sätt och vis politik och svenska staten är ju en stor (största) ägare.
Tycker annars det är ett konstigt val. Må vara att A220 inte är mycket Airbus men ändock Airbus om ni förstår vad jag menar. Varit ett tjat som "enhetsflotta" i 20 år....
 

NotRyan

Medlem
Nu har jag noll koll på hur sådana här avtal med motköp ser ut eller är upplagda men det är ju väldigt många ägare, däribland Danmark, som direkt drabbas av att SAS måste införskaffa plan på annat än kommersiella grunder. Tycker det verkar tveksamt men visst hela SAS är ju på sätt och vis politik och svenska staten är ju en stor (största) ägare.
Tycker annars det är ett konstigt val. Må vara att A220 inte är mycket Airbus men ändock Airbus om ni förstår vad jag menar. Varit ett tjat som "enhetsflotta" i 20 år....
Det är inte så mycket vinst med att skaffa CS100/CS300 (f.låt A220) då den inte har särskilt mycket gemensamt med resterande luftbussar, och har dom fått ett bra pris/en bra finansiering av Embraer-maskinerna så är nog det nog så bra.
 
Toppen