Remington Steele
Medlem
Det tror jag tyvärr. Läst på flera flygsidor det rör sig om E1. Hoppas givetvis på E2.Är vi säkra på att det inte är E2? Gamla E195 tillverkas väl inte längre så annars handlar det om begagnat...
Det tror jag tyvärr. Läst på flera flygsidor det rör sig om E1. Hoppas givetvis på E2.Är vi säkra på att det inte är E2? Gamla E195 tillverkas väl inte längre så annars handlar det om begagnat...
Nej, inte vad jag har kunnat läsa.Det har väl inte framgått hur många maskiner det rör sig om?
Jag tycker inte att det är ett märkligt köp. Som jag förstår det så är A220 inte alls jämförbart med övriga Airbus maskiner (det är ju Bombardier från början) så några "enhetsflottefördelar" tror jag inte att man hade fått. På sin höjd så hade man kanske kunnat få lite rabatt av Airbus för att man är en trogen kund, men då blir det bara en prisfråga och där kan ju vem som helst gå in och tävla.
Jag tror att man kanske snarare tänker sig att avsluta sina wet lease på sikt och då behöver man maskiner som i storlek motsvarar CRJ och ATR, vilket Embraer också kan leverera. Således skapar man en enhetsflotta av regionala maskiner i det nya bolaget.
Embraer kanske inte är vanligt i Norden, men om jag inte minns fel så har väl Finnair en uppsättning?
Embraer är inte jättevanligt i Norden (Videröe flyger), men runt Norden så har man exempelvis Finnair (12 plan), LOT (35 plan), Lufthansa (11 plan) och KLM (53 plan).
Nu har jag noll koll på hur sådana här avtal med motköp ser ut eller är upplagda men det är ju väldigt många ägare, däribland Danmark, som direkt drabbas av att SAS måste införskaffa plan på annat än kommersiella grunder. Tycker det verkar tveksamt men visst hela SAS är ju på sätt och vis politik och svenska staten är ju en stor (största) ägare.En del av Gripenpaketet med Brasilien?
Det är inte så mycket vinst med att skaffa CS100/CS300 (f.låt A220) då den inte har särskilt mycket gemensamt med resterande luftbussar, och har dom fått ett bra pris/en bra finansiering av Embraer-maskinerna så är nog det nog så bra.Nu har jag noll koll på hur sådana här avtal med motköp ser ut eller är upplagda men det är ju väldigt många ägare, däribland Danmark, som direkt drabbas av att SAS måste införskaffa plan på annat än kommersiella grunder. Tycker det verkar tveksamt men visst hela SAS är ju på sätt och vis politik och svenska staten är ju en stor (största) ägare.
Tycker annars det är ett konstigt val. Må vara att A220 inte är mycket Airbus men ändock Airbus om ni förstår vad jag menar. Varit ett tjat som "enhetsflotta" i 20 år....