Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

MrRob

Medlem
En allmän reflektion är att man naturligtvis inte ska ha så stora krediter att det "ställer till det" om man exempelvis behöver nya/andra.

Jag skull dock inte sänka bara för sakens skull utan "livssituationen" kan förändras så att man plötsligt får andra behov och det kan vara svårare att få en utökad limit den dag det behövs än att bara behålla en befintlig. Jag gissar att exempelvis en så pass naturlig sak som att gå i pension kan vara negativt om man behöver ökad limit så därför kan det nog vara förutseende att inte bara ha det som behövs precis just nu i limit. Även om man ser pensionen som något oändligt i fjärran så kan man helt plötsligt råka byta jobb till ett med mycket resor/utlägg och då kan helt plötsligt den "generösa" limiten behövas och kanske mer än det.

Så kan det absolut vara och hade jag bara haft ett eller kanske två kort hade jag behållt mina 200k hos Amex. Men med en handfull kort som används i omgångar har jag dragit ned varje enskild kredit till en rimlig nivå för att dessutom ha flexibiliteten att ansöka om nya utan att riskera att bli nekad eller få en (för) låg kredit.

Men som allt annat i den här poängvärlden - alla har olika behov, strategier och förutsättningar för att maximera intjänandet.
 
Som användare av Apple Pay spelar det absolut ingen roll hur kortet ser ut. Den enda som ser kortet är väl jag då och då om jag handlar online.

Designen ser inte så illa ut heller, men har ju inte sett den med egna ögon i handen än.
Som salt i såren så funkar väl inte just SEBs kort med Apple Pay (utan Curve) ;)

Edit: sen på bollen

Fast designen bör ju inte påverkas av detta. Kan ju printa vad man vill på kortet utan att påverka giltighetstid?
Eftersom status uppdateras varje år behöver körens giltighetstid matcha det. Nu kan dom istället köra 4 års giltighet istället för 1. Dvs betydligt färre kort, och då mindre påverkan på miljön. Typ.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Ansökte nyss om MC Premium för att kunna boka fly premium, har i dagsläget bara amex. Någon som har koll på ungefärlig ansökningstid och om det går att boka fly premium direkt ansökan är godkänd eller om jag måste vänta tills jag fått och aktiverat kortet?

Och ytterligare en fråga, jag tycker själv att jag har onödigt hög kredit på mitt amex. Har aldrig utnyttjat mer än 30% av beviljad och handlar givetvis inte för mer än vad jag kan betala direkt när fakturan kommer men skulle inte bli förvånad om SEB tycker att den är hög i förhållande till min inkomst. Någon som har någon erfarenhet kring vad SEB anser vara ok beviljat kreditutrymme i förhållande till årsinkomst? De kunde/ville inte själva svara på det innan jag ansökt ("svårt att säga, det är datorn som svarar ja eller nej"), därav frågar jag här.
Svarar mig själv ifall att det kan vara av intresse för någon annan i framtiden. Det var inga problem att få SAS MC Premium (ansökte dock endast om kredit motsvarande ca 5% av bruttoårsinkomsten) trots att jag har drygt 30% av bruttoårsinkomsten beviljat hos amex + ytterligare ett lån med säkerhet.
 
Ny uppdatering. Efter denna är det inte längre möjligt att logga in på annat sätt än via bank-id (i Sverige).

32a3b703391fd314458db1783fdb8725.jpg
 

bachelor

Medlem
Som salt i såren så funkar väl inte just SEBs kort med Apple Pay (utan Curve) ;)

Edit: sen på bollen


Eftersom status uppdateras varje år behöver körens giltighetstid matcha det. Nu kan dom istället köra 4 års giltighet istället för 1. Dvs betydligt färre kort, och då mindre påverkan på miljön. Typ.
Dags att skaffa Samsung? ;) Funkar fint där och har gjort länge.

Nån som fått fysiska kortet skrev ju här i tråden att det fortfarande står Diamond på kortet... antar att det gör det på baksidan.
 
Nån som fått fysiska kortet skrev ju här i tråden att det fortfarande står Diamond på kortet... antar att det gör det på baksidan.

Det kanske det gör, har som sagt bara fått ett Pointearner med nya designen. Jag ser dock inte nyttan av att ha statusen utskriven på baksidan, eftersom den efter 12 månader kanske inte stämmer.
 

bachelor

Medlem
Det kanske det gör, har som sagt bara fått ett Pointearner med nya designen. Jag ser dock inte nyttan av att ha statusen utskriven på baksidan, eftersom den efter 12 månader kanske inte stämmer.
Ska inte tjafsa, men mitt resonemang gick ju ut på
1. Skitful design
2. Konstigt att man inte skyltar med status på fronten då jag empiriskt vet att folk med guld+ som status gärna vill berätta det för hela världen.

Och det lät som du sa emot och att miljön var ett argument emot 2:an, men då det inte verkar vara det finns det ju inte längre nån ursäkt till hur dåligt detta är.

När alla kortutgivare går mot coolare design med gravyr, snyggare kort och nya material som metall går MC SAS åt andra hållet
 
  • Gilla
Reactions: hco

ekf

Medlem
Ska inte tjafsa, men mitt resonemang gick ju ut på
1. Skitful design
2. Konstigt att man inte skyltar med status på fronten då jag empiriskt vet att folk med guld+ som status gärna vill berätta det för hela världen.

Och det lät som du sa emot och att miljön var ett argument emot 2:an, men då det inte verkar vara det finns det ju inte längre nån ursäkt till hur dåligt detta är.

När alla kortutgivare går mot coolare design med gravyr, snyggare kort och nya material som metall går MC SAS åt andra hållet
Jag tycker personligen att för statuslösa så är de nya korten snyggare än det babyblå tidigare kortet.
Om det nu är miljön eller ekonomin som ligger bakom att status försvunnit från korten är svårt för oss här på BC att veta, men jag tycker själv att det är jobbigt att få nya kort varje år pga att statusen inte gäller längre än så. Mycket bättre med längre giltighetstid i min värld, men jag köper att det är tråkigt för alla dykwia-personer, men de får väl beställa ett separat Eurobonus medlemskort istället om det är viktigt...
(Dessutom flashar man ju inte kortet i någon direkt utsträckning längre ändå, utan kör med Apple Pay i Curve som front.)
 
För egen del är den nya designen en fullständig icke-fråga. Jag ser absolut 0% fördelar med att ha statusen utskriven på kortet, och slipper gärna att byta kort varje år. Och även om den nya designen kanske inte är särskilt snygg, så kan jag väl inte påstå att den gamla var särskilt snygg heller…
 
Toppen