Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

Davvelavve

Medlem
Funderar på om det är värt att kämpa för att uppnå guld denna kvalificeringsperiod eller vänta till nästa...

Förutsättningar idag:
EBS
Kvalificeringsperiod maj - april
6600 Kvalificerande poäng
21 flygningar med SAS just nu

Började flyga mer förra året i oktober. Flyger i arbete mestadels mellan april-november, nästan inget under vintern. I tjänsten endast inrikes på billigaste biljetterna. Räknar med ca 50 flygningar per år framöver. Lär dock inte hinna nå upp till 45 innan april är slut. Bör hinna med ca 10 flighter innan dess.


Antingen väntar jag och lär uppnå guld nästa kvalificeringsperiod. Känns dock segt att vänta tills dess och missa loungeacess, fast track etc under i princip ett år framåt. Funderar därflr på att försöka flyga in EBG innan maj för att ha EBG under hela nästa kvalificeringsperiod också. Har möjlighet att flyga på ungdomsbiljett så bör kunna komma hyfsat billigt undan ändå...

Hur hade ni gjort? Förslag på resor så att man kan ha lite kul under tiden om jag bestämmer mig för att köra?
Tja, finns ju en användare som kallas skoogi, som kör 8 flyg t/r om dagen
 

Skogi

Medlem
Funderar på om det är värt att kämpa för att uppnå guld denna kvalificeringsperiod eller vänta till nästa...

Förutsättningar idag:
EBS
Kvalificeringsperiod maj - april
6600 Kvalificerande poäng
21 flygningar med SAS just nu

Började flyga mer förra året i oktober. Flyger i arbete mestadels mellan april-november, nästan inget under vintern. I tjänsten endast inrikes på billigaste biljetterna. Räknar med ca 50 flygningar per år framöver. Lär dock inte hinna nå upp till 45 innan april är slut. Bör hinna med ca 10 flighter innan dess.


Antingen väntar jag och lär uppnå guld nästa kvalificeringsperiod. Känns dock segt att vänta tills dess och missa loungeacess, fast track etc under i princip ett år framåt. Funderar därflr på att försöka flyga in EBG innan maj för att ha EBG under hela nästa kvalificeringsperiod också. Har möjlighet att flyga på ungdomsbiljett så bör kunna komma hyfsat billigt undan ändå...

Hur hade ni gjort? Förslag på resor så att man kan ha lite kul under tiden om jag bestämmer mig för att köra?

Tja, finns ju en användare som kallas skoogi, som kör 8 flyg t/r om dagen

Kära @eddo, en helt ny värld är påväg att öppnas för dig. :D

Innan det ballar ur totalt, ställ dig följande frågor:

1. Är det värt pengarna? Som jag förstår det saknar du 24 flygturer. Om vi utgår från mina erfarenheter landar vi då på en prislapp à la 9.204 kr. Endast för flygresorna. Något som bör tas in i ekvationen är kostnaden för att ta sig till och från flygplatsen. Ex. 234 kr MMX-Malmö C/Lund T/R med flygbussen. 5 sådana och vi är uppe i en tusenlapp. Sedan är det mat, men hade jag varit du så hade jag planerat mitt flygande så att du åker på lördagar då EBS har loungetillgång. Vilket helt eliminerar den kostnaden.

Allt som allt så kan du säkerligen komma undan under 10.000 lappen. Hur du värderar EBG är upp till dig, och jag rekommenderar dig att du tar dig en tankeställare.

2. Är det värt den psykiska påfrestnigen?
För att citera min stora förebild @Berglund "Det susar rätt bra i huvudet på en efter det."

Jag själv har väldigt liten aptit under sådana dagar och således vaknar jag dagen efter upp med en huvudvärk som går att likställas med en T&R med finlandsfärjan.

Med det sagt, om du känner att det är värt så tuta och kör! Kolla in min tråd och om du har fler frågor så står min inbox och jag helt och hållet till ditt förfogande.

Vem vet.. Tillsammans kanske vi kan rädda Malmö Airport från dess undergång! ;)
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Gör kanske 2-8 flygningar per år och har innan Amex äventyret flygt med Ryanair och wizzair endel (dels för SAS GOT-LHR försvann för några år sedan!) men nu i sommar tänkte jag jobba upp till silver i alla fall. Kommer gå på segment då det kostar för mycket med baspoäng (iaf i europa).

Om jag förstår det rätt så är det bäst att börja precis efter sin brytpunkt hos eurobonus?
Kvalificeringsperiod
Jul 1, 2019 - Jun 30, 2020

Ska till England i alla fall i sommar och LHR (alt Birmingham) är det som gäller. Hittat på ITA matrix utresa GOT-CPH-OSL-LHR i O klass för 939KR. Det lär väl inte gå att hitta någon med fler legs? Tänkte hitta liknande på hemresan. Är det värt att köra plus direkt? Annars tänkte jag buda på sista sträckan OSL-LHR så man kan softa lite i loungen.
 

palmen

Moderator
Gör kanske 2-8 flygningar per år och har innan Amex äventyret flygt med Ryanair och wizzair endel (dels för SAS GOT-LHR försvann för några år sedan!) men nu i sommar tänkte jag jobba upp till silver i alla fall. Kommer gå på segment då det kostar för mycket med baspoäng (iaf i europa).

Om jag förstår det rätt så är det bäst att börja precis efter sin brytpunkt hos eurobonus?
Kvalificeringsperiod
Jul 1, 2019 - Jun 30, 2020

Ska till England i alla fall i sommar och LHR (alt Birmingham) är det som gäller. Hittat på ITA matrix utresa GOT-CPH-OSL-LHR i O klass för 939KR. Det lär väl inte gå att hitta någon med fler legs? Tänkte hitta liknande på hemresan. Är det värt att köra plus direkt? Annars tänkte jag buda på sista sträckan OSL-LHR så man kan softa lite i loungen.
Värt med plus? Priset lär väl vara rätt stor skillnad på en sådan resa från Go till Plus antar jag, du får inte fler legs för att du flyger plus utan då ligger vinsten i mer baspoäng.
Om uppgradering på OSL-LHR kostar 500 kronor så kan du ju betala samma för plus direkt om skillnaden i pris inte är högre.
 

Davvelavve

Medlem
Värt med plus? Priset lär väl vara rätt stor skillnad på en sådan resa från Go till Plus antar jag, du får inte fler legs för att du flyger plus utan då ligger vinsten i mer baspoäng.
Om uppgradering på OSL-LHR kostar 500 kronor så kan du ju betala samma för plus direkt om skillnaden i pris inte är högre.
Priset för plus är 1939 så runt en tusing mer. A klass.

Sökte för övrigt på sas hemsida efter avgångarna men kan inte hitta? Måste man kontakta en resebyrå för att få en bokning som man hittat på matrix?
 

Berglund

Medlem
Priset för plus är 1939 så runt en tusing mer. A klass.
Då får man värdera lite mat, snacks och dricka ombord, eventuell lounge och en garanterad plats i Plus gentemot vågspelet att försöka uppgradera ett av flygen för en femhundring bara för att få loungen där. I Plus kan du dessutom välja säte redan nu, det får man inte med ekonomibiljetten. För bara 1000 kr extra, för Plus på tre flyg, tycker jag nog ändå att det är väldigt prisvärt!
 

Homer

Medlem
Jag ser att det numera går att boka biljetter med 2x4 segment inom Europa på sas.se
(det kanske man kunnat göra länge, bara jag som inte sett det?)

Jag testade MMX, UME, LLA, GOT - ALC och fick till t/r med 2x 4 segment för strax under 5kkr i VIP Plus
Däremot blev det övernattning på utresan i samtliga fall.

Fyra Segment.jpg
 

Davvelavve

Medlem
Jag ser att det numera går att boka biljetter med 2x4 segment inom Europa på sas.se
(det kanske man kunnat göra länge, bara jag som inte sett det?)

Jag testade MMX, UME, LLA, GOT - ALC och fick till t/r med 2x 4 segment för strax under 5kkr i VIP Plus
Däremot blev det övernattning på utresan i samtliga fall.

Visa bifogad bild 113090
Borde ge rätt mycket poäng också? Bra pris, man kanske ska leta efter biljetter för sin första MR. Blir ju inte i klass med skogi men man får ju börja någonstans.
 
Toppen