Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

micsjo

Medlem
Problemet med Coop är ju att det är så dyrt så hela mellanskillnaden i pris kan jag köpa pängen för. Eller med min matkonsumtion (2 vuxna, tre barn) så kan jag köpa hela resan för prisskillnanden.

Med det sagt är jag redan med mera-medlem av den enkla anledningen att man får ett gratis besök på Skansen varje år. Kul för barnen och redan det värt besväret.
 

DrKlas

Medlem
Problemet med Coop är ju att det är så dyrt så hela mellanskillnaden i pris kan jag köpa pängen för. Eller med min matkonsumtion (2 vuxna, tre barn) så kan jag köpa hela resan för prisskillnanden.

Fördelen med Coop-kortet är ju att du faktiskt aldrig behöver handla på Coop. Handla på exempelvis ICA om du som jag föredrar det, dra ICA-kortet för bonus och rabatter och betala med Coop-kortet. Coop-kortet ger då lika mycket EB-poäng som Sas Amex och Diners men funkar överallt.

Om Coop-kortet är lika bra som jag tycker det verkar vara efter en snabbkoll så kommer åtminstone inte jag fortsätta betala 1000 kr/år för Sas Amex. Väsentliga fördelar med Amex tycker jag är 2-4-1 vouchern, högre kreditgräns och snabbt ersättningskort. Coop kontrar med lägre årsavgift, extrakort som dessutom är gratis, längre kredittid, Mastercard funkar överallt, inget valutapåslag och bättre försäkringar (?). Får helt enkelt ta och bli Coop-medlem.

Nu kan man ju bara hoppas på att någon annan aktör ser till att lansera ett ännu bättre kort. Exempelvis Sas Mastercard blev plötsligt väldigt oattraktivt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag vet inte om jag pallar COOP... På min lokala ICA behöver jag inte ens packa varorna. Medans jag betalar så brukar hon i kassan fixa det, trevlig butik i övrigt. Sådan service kan jag inte bortse ifrån :/
 

flierman

Medlem
Nu kan man ju bara hoppas på att någon annan aktör ser till att lansera ett ännu bättre kort. Exempelvis Sas Mastercard blev plötsligt väldigt oattraktivt.

Ja, vid en direkt anblick så känns det som om SAS Mastercard föll direkt, det är både billigare med COOP-mastercard samt att extrakortet är gratis..och jag får samma poäng i grunden som med mitt nuvarande SAS Mastercard fast som bonus får jag detta:

* Dubbla poäng varje gång jag handlar på COOP

* Dubbla poängen på första köpet hos COOP efter 1 juli (Så dubbla poängen plus dubbla poängen mot SAS Mastercard)

* Får jag 21000 COOP-poäng på sex månader dubblar COOP poängen = mer EB-poäng

* Handlar jag hos COOP-partners får jag även då både 10 poäng/100 kr samt lika många COOP-poäng
 

NiNE

Medlem
Sådärja, då slänger jag ut EB Mastercard ur plånboken och ersätter det med ett COOP MerMera Mer. Finns ju ingen vits med att ha kvar EB Mastercard längre som jag ser det.

Efter att ha slutfört ansökan fick jag meddelandet att det är många som ansöker och har ansökt, vilket gör att kortet dyker upp först mot mitten av augusti. Jag ville ha ett extrakort också men det gick inte att få i beställningen så vitt jag kunde se, så det får man väl komplettera med senare.

Försäkringsvillkoren för Coop-kortet lät riktigt lockande. Efter en snabb jämförelse med Amex kom jag fram till att COOP har bättre villkor när det kommer till försening av bagage (2000kr för 6h och 5000kr för 24h försening). Övriga plus är t.ex. "köpskyddet", som ger ersättning om en vara man köpt med kortet blir stulen eller skadad inom 60 dagar, samt "prisskyddet" som ger pengar tillbaka om man hittar en vara billigare inom 60 dagar från inköp. Roligaste/knäppaste punkten måste vara "Matkompensation", som innebär att man får handla mat för 500 kronor (på COOP!) om man blir mer än 8 timmar försenad på hemresan...
 

jumbooze

Medlem
Som EBD behåller jag mitt SAS MC kort då det är gratis, annars hade jag nog funderat på att byta, för övrigt så tycker jag att man ska ta hänsyn till skillnaden mellan COOP och SAS-korten, med SAS-korten får man poängen regelbundet, med COOP så får man bonusen en gång per halvår och bör vänta tills man har en större mängd coop-poäng innan man växlar. Dvs Payout av poäng kommer snabbare med SAS-korten.

 Det är det första köpet som du gör efter den 1 juli som ditt medlemshalvår startar. Tänk på att göra ditt första köp i början av månaden eftersom om du gör köpet t.ex 29 juli kommer ditt halvår fortfarande starta den 1 juli. Du förlorar alltså nästan en hel månad då. Så ett tips är att göra köpet i början av månaden.
enligt kundtjänst
 
Last edited:

Napapijri

Medlem
Jag vet inte om jag missuppfattar, men är det inte smartast att betala på Coop med Eurobonus Amex och samtidigt dra Medmera-kortet? Man får alltså Amex-poängen och Coop-poängen (men inte dubbla Coop-poäng)?
 

harlekin

Medlem
Jag vet inte om jag missuppfattar, men är det inte smartast att betala på Coop med Eurobonus Amex och samtidigt dra Medmera-kortet? Man får alltså Amex-poängen och Coop-poängen (men inte dubbla Coop-poäng)?

Ja, så är det ju. Med ett EB Amex eller Diners så tjänar man ju 40 EB-poäng per 100 kr hos Coop (60 EB-poäng per 100 kr om man handlar för minst 21 000 kr per halvår), vilket är exakt lika mycket som om man har ett Coop MasterCard.

Men dessutom tjänar man ju 20 EB-poäng per 100 kr när man handlar utanför Coop, medan man med Coop MasterCard tjänar motsvarande 10 EB-poäng per krona.
 

DrKlas

Medlem
Ja, så är det ju. Med ett EB Amex eller Diners så tjänar man ju 40 EB-poäng per 100 kr hos Coop (60 EB-poäng per 100 kr om man handlar för minst 21 000 kr per halvår), vilket är exakt lika mycket som om man har ett Coop MasterCard.

Men dessutom tjänar man ju 20 EB-poäng per 100 kr när man handlar utanför Coop, medan man med Coop MasterCard tjänar motsvarande 10 EB-poäng per krona.

Men det stämmer väl inte om man väljer det svarta Mer-kortet? Vid köp utanför Coop får man 1 p/kr och växlar man på rätt sätt är växlingskursen för Coop-poäng till Eurobonus-poäng 5:1. Detta ger 20 EB-poäng per krona.

Men det hjälper ju inte mig för jag lyckas inte ens bli Coop-medlem. Får vid varje försök ett felmeddelande om att betalningen inte kan genomföras.
 
Toppen