Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

fcx

Medlem
Jag har ett litet problem. Jag befinner mig just nu i Windsor, Ontario och ska nästa vecka flyga hem YYZ-LHR-FRA-ARN (bokad med 2-4-1 voucher). Fick nu mail av AirCanada som låter meddela att man behöver ett negativt covid-19 test för att få boarda planet även om man endast gör trasnit i London.


Jag behöver därför nu fixa ett covid-19 test för mig och min sambo, tyvärr verkar inte Rapid Antigen Test som annars finns i EU/USA existera i Kanada utan här är det PCR-test som gäller. Närmsta stället att göra PCR-test är Kitchener (2,5h bort). Svärföräldrarna börjar jobba på måndag efter ha varit lediga sedan vi kom hit för 3v och vi har således ingen möjlighet till bil utan måste hyra en bil. 400kr för dagshyra från Avis + kanske 300kr i bensin för att åka fram och tillbaka (såklart som den eurobonus-narkoman som man är inser jag att det blir 1500p som EBD + 1000p om jag betalar med SAS MC). Dock kostar testet 199 CAD + skatt/person dvs för 2 personer med valutapåslag osv. landar det på ca 3000kr.

Som jag förstår går det inte att ändra en award-resa när den väl är påbörjad, annars hade det klart varit lättast att boka om så att vi flög direkt från Toronto till Frankfurt och sen vidare upp till Stockholm. Är det bara att bita i det sura äpplet och fixa testet? Eller har någon något tips? Kan man ändra rutten då förutsättningarna för att få boarda har nu ändrats sedan man startade resan ?

Det är svårt, men inte omöjligt, att ändra en påbörjad resa. I detta fall skulle jag göra ett försök med att ringa och se vad som händer. Jag hade börjat med att ringa SAS kundtjänst i USA, inte 2-4-1-numret.

Om inte det går så hade jag åkt till Toronto och gjort testet där i anslutning till avresan, för att slippa en massa omkringåkande.
 

Doctor-X

Medlem
Det är svårt, men inte omöjligt, att ändra en påbörjad resa. I detta fall skulle jag göra ett försök med att ringa och se vad som händer. Jag hade börjat med att ringa SAS kundtjänst i USA, inte 2-4-1-numret.

Om inte det går så hade jag åkt till Toronto och gjort testet där i anslutning till avresan, för att slippa en massa omkringåkande.

Förlåt att detta blir OT.

Detta dök upp nu på Lufthansas hemsida:
Information for travelers from Great Britain, Ireland and South Africa to Frankfurt and Munich

Booked travel date as of January 14, 2021 from Great Britain, Ireland and South Africa


Due to the short-notice requirements of the German Federal Police of January 13, 2021, passengers from Great Britain, Ireland and South Africa are subject to extended travel conditions. Lufthansa may carry all booked passengers on departures from Great Britain, Ireland and South Africa from Thursday, January 14, 2021 under the following conditions

  • all passengers must present a negative PCR (COVID-19) test result at the time of departure, which is not older than 48 hours prior to the scheduled arrival time in Germany
  • all passengers (including those with connecting flights to a destination outside Germany) must register online at the following link: https://www.einreiseanmeldung.de/
  • all passengers with a connecting flight to a destination outside Germany must, in addition to the above obligations, comply with the entry requirements of the relevant destination country
  • all guests with a final destination in Germany must observe the local quarantine regulations. Information on this can be found here

Detta komplicerar rutten ännu mer, då det är 48h innan ankomst till Tyskland. Jag har hittat ett ställe i Toronto om kan leverera test-svar innan midnatt samma dag om man tar testet före lunch. Om jag räknat rätt borde jag fixa det om jag tar testet kl 10:00 21/1:

Flyget avgår kl 20:30 21/1, landar i London kl 08:30, flyget till Frankfurt avgår kl 09:30 och landar 12:05

EST
21/1 10:00 TEST
22/1 10:00 24h
22/1 20:30 34,5h flyget avgår.

CET
16:00 21/1
16:00 22/1
16:00 23/1 48h


Det ger iaf ett visst fönster samt att de inte kan bråka om att sambon (som inte är svensk medborgare, men skriven och arbetar i Sverige sedan flera år) kan resa in trots att reglerna säger att de endast kräver test för direktflyg från UK till Sverige.
 

Maja

Medlem
Renodlad åsiktsfråga mina herrar... Om man ska bränna sina 2x2-4-1 till nästa vinter, när skulle ni föredragit att åka på en långvistelse i värmen (typ 4v)? Lutar åt HKT/DPS.

1. Före jul och vara borta över nyår.
2. Lite senare i Januari när det är som kallast i Sverige och vara borta en bit in i februari?
Jag dristar mig till att svara trots att jag har fel kön :D att jag hade lutat åt att åka i januari baserat på följande;

  • Vädret verkar vara likvärdigt enligt väderstatistik så det kvittar om det är december eller januari sett till Bali. Phuket så är vädret marginellt sämre rent statistiskt sett i december, men överlag bättre än Bali.
  • Hotellpriserna verkar vara avsevärt lägre efter nyår än om du är borta över såväl jul som nyår (Bali), medan Phuket inte gav lika stora skillnader.
  • Om man inte ogillar julen av någon särskild anledning så är det väl en högtid som kan vara ganska trevlig att fira på hemmaplan?
  • Det händer sällan något intressant i januari, så varför inte resa bort om man har möjligheten?
  • Håll koll på när Nyepi infaller då en av dagarna är hela ön nerstängd. Dock verkar detta ske första veckan i mars, så det är troligen inte aktuellt för er del. Balinese New Year - NYEPI - Bali.com | A Day For Self-Reflection
Oavsett när du åker så ha en fantastisk resa! :)
 

Tomas E

Medlem
Förlåt att detta blir OT.

Detta dök upp nu på Lufthansas hemsida:


Detta komplicerar rutten ännu mer, då det är 48h innan ankomst till Tyskland.
Krav på 48 h innan schemalagd ankomst, då undrar jag om de tänkte på att det finns longhaul-passagerare. Undrar om de verkligen sitter och tittar på i vilken tidszon testet är genomfört.
 

JacobGBG

Medlem
+1

Jag har senaste åren kört på följande koncept:
  • Ute på resa ca 2-3 veckor i början av december
  • Hemma minst 24e och 25e (julafton och mammas födelsedag)
  • Ute på resa cirka 1-3 veckor från 26/27 till en bit in i januari

Jag dristar mig till att svara trots att jag har fel kön :D att jag hade lutat åt att åka i januari baserat på följande;

  • Vädret verkar vara likvärdigt enligt väderstatistik så det kvittar om det är december eller januari sett till Bali. Phuket så är vädret marginellt sämre rent statistiskt sett i december, men överlag bättre än Bali.
  • Hotellpriserna verkar vara avsevärt lägre efter nyår än om du är borta över såväl jul som nyår (Bali), medan Phuket inte gav lika stora skillnader.
  • Om man inte ogillar julen av någon särskild anledning så är det väl en högtid som kan vara ganska trevlig att fira på hemmaplan?
  • Det händer sällan något intressant i januari, så varför inte resa bort om man har möjligheten?
  • Håll koll på när Nyepi infaller då en av dagarna är hela ön nerstängd. Dock verkar detta ske första veckan i mars, så det är troligen inte aktuellt för er del. Balinese New Year - NYEPI - Bali.com | A Day For Self-Reflection
Oavsett när du åker så ha en fantastisk resa!

Tack för vettiga svar. Kom på att min dotter faktiskt börjar skolan detta år så då har man ju lov och skolplikt att manövrera runt så då är man lite låst till Dec 21-Jan 10 för resa om man kallar GOT för hemmaplan.
 

Doctor-X

Medlem
Det är svårt, men inte omöjligt, att ändra en påbörjad resa. I detta fall skulle jag göra ett försök med att ringa och se vad som händer. Jag hade börjat med att ringa SAS kundtjänst i USA, inte 2-4-1-numret.

Om inte det går så hade jag åkt till Toronto och gjort testet där i anslutning till avresan, för att slippa en massa omkringåkande.

Testade att ringa SAS kundtjänst i USA - gick inte att ändra rutten. Hon tyckte att jag skulle ringa tillbaka på måndag när kravet för PCR-test till UK börjat gälla för att se om de kanske hade fått något undantag för att ändra biljetterna. Gjorde även ett försök att ringa den vanliga svenska kundtjänsten (Sveg/Cypern - hade redan stängt), men inget napp där heller utan blev hänvisad att ringa tillbaka på måndag när Eurobonus-avdelningen har öppet.
 

Maja

Medlem
Tack för vettiga svar. Kom på att min dotter faktiskt börjar skolan detta år så då har man ju lov och skolplikt att manövrera runt så då är man lite låst till Dec 21-Jan 10 för resa om man kallar GOT för hemmaplan.
Välkommen till den underbara tiden när man ska planera all resor efter skolloven! :eek::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen