Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robert_E

Medlem
Tallin har långa köer idag, tror det beror på alla med voucher som gå ut idag.
2 timmar fick jag vänta innan jag kom fram...
De kunde inte dra poängen för min resa men meddelade att de kommer att göra det så snart systemet fungerar igen.
 

Conan

Medlem
Jag gav upp med i sitta i kö till Tallin.
Jag har hittat biljetter för min voucher som går ut idag.
Vi är två vuxna och två barn. Hur gör jag om jag skall boka själv via sas.se om jag skall nyttja voucher som gäller för 2 pers. Lägger jag barnen i en separat bokning?
 

ZZZebra

Medlem
Jag gav upp med i sitta i kö till Tallin.
Jag har hittat biljetter för min voucher som går ut idag.
Vi är två vuxna och två barn. Hur gör jag om jag skall boka själv via sas.se om jag skall nyttja voucher som gäller för 2 pers. Lägger jag barnen i en separat bokning?

Om du vet hur du skall åka så skulle jag prova att ringa in till SAS kundtjänst. Har lyckats ett par gånger med bokningar under tider då Tallinn inte varit öppet och tänkt applicera vouchern i efterhand. Men glädjande nog har det inte behövts eftersom SAS-agenterna kunde använda vouchern direkt.
 

Conan

Medlem
tyvärr hade jag inte samma tur och personen på kundservice som jag tillslut kom fram till kunde inte hjälpa mig. Får lägga en bokning ikväll med vouchern och försöka få in barnen på samma bokning imorgon.
 

Matore

Medlem
Fråga 1 skulle jag nog tro ansvaret ligger hos dig. Se till att du har en bra försäkring i botten. Det är lite som vanligt om man insjuknar på en resa. "Best effort" skulle jag tro men kanske mer från utförande bolag i detta fall Lufthansa. Det är därför man har reseförsäkring.
Fråga 2 är hypotetisk eftersom du i praktiken inte kan boka om en påbörjat bonusresa. Men om du blir sjuk ligger det på dig, på samma sätt som att du själv får bekosta det längre uppehållet. Därmed bra försäkring i botten.
Fråga 3 som det ser ut nu så ställer Lufthansa in ett antal veckor innan (14 dagar) och om ni inte skall var borta mer än 14 dagar är det det inte ett problem. Skulle Lufthansa ställa in hemresan mellan 1-13 dagar innan är det Lufthansas ansvar att hitta alternativ, och betalmedel spelar ingen roll. Men förvänta dig att det kommer ta tid att lösa.
Tack, ok vi stannar 11 dagar men om LH ställer in/överbokar hemresan, är det bara ombok till awardklass som gäller? Då kan det ju dröja ett halvår... Eller är de skyldiga att ta oss hem på nåt sätt så snart som möjligt. Detta är alltså inte Tallinn som löser utan LH själva när det är påbörjad resa?
 

Senator

Moderator
Tack, ok vi stannar 11 dagar men om LH ställer in/överbokar hemresan, är det bara ombok till awardklass som gäller? Då kan det ju dröja ett halvår... Eller är de skyldiga att ta oss hem på nåt sätt så snart som möjligt. Detta är alltså inte Tallinn som löser utan LH själva när det är påbörjad resa?

Två olika scenario: överbokat vet man aldrig innan flyget avgår. Du skall hem och det är Lufthansas problem att få hem dig. En fråga som har varit uppe flertal gånger och betalmedel spelar ingen roll. I teorin kan du bokas från ekonomi-klass till Förstaklass.

Om Lufthansa ställer in innan 14 dagar gäller EU-lagen. Mao Lufthansa måste hitta ett alternativ till dig.
 

Matore

Medlem
Fick precis meddelande om ombokning MLE-FRA-ARN där cnx tid blev 5 minuter. Trodde inte det var möjligt.... Hursomhelst, vad händer om jag inte agerar? Det finns ett senare flyg med inga bonusplatser, kan vi ändå bli ombokade till det när vi missar? Det är ju inte passagerarerns skyldighet att hålla koll på MCT.
 

palmen

Moderator
Fick precis meddelande om ombokning MLE-FRA-ARN där cnx tid blev 5 minuter. Trodde inte det var möjligt.... Hursomhelst, vad händer om jag inte agerar? Det finns ett senare flyg med inga bonusplatser, kan vi ändå bli ombokade till det när vi missar? Det är ju inte passagerarerns skyldighet att hålla koll på MCT.
Om du väljer att inte göra något så kan det gå lite hur som helst, du har inga "rättigheter" att få komma med nästa flight utan det blir nästa flight där det finns plats i så fall.
Du ver ju redan nu om att 5 minuter troligtvis inte fungerar, se till att agera nu och inte sen så kan du säkert få till en lösning.
Detta är nackdelen med awards, ska man boka om så är man rätt bunden till att det finns awards också. Det är skillnad om du är på resan och något händer, då är det flygbolaget som ska lösa detta. (i enlighet med EU261/2004)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen