Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Här kommer det en länk från en sida från 2014:
Agehalls budord.
https://www.businessclass.se//forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/

Den är fortfarande aktuell.
Den må vara aktuell, men inte ens genom resebyrå borde det bli så fel. Jag misstänker att jerk läste lite slarvigt, vilket såklart kan hända vem som helst.

Edit, har nu gått igenom bokningsflödet för supersavertravel och får be om ursäkt om mitt antagande. Det står indeed uttryckligen Lufthansa och felet ligger hos dem.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Jag vet inte vilken supertraveler som OP hade använt är, men om man tex söker med supersavertravel på ARN-FRA I business så får man upp SAS plus som alternativ som tydligt är markerat som business. De visar ingen som helst skillnad på sas och Lufthansa.

Så I det fallet skulle jag helt skylla på resebyrån. Tyvärr är det ju välkänt att man inte vet vad man får från de flesta online resebyråer, särskilt om man bokar något som inte är absolut billigaste utan allt, så det misstag OP gjorde var helt enkelt att använda en sådan site där man inte vet vad man bokar. Klagomål bör tas upp med resebyrån...
 

TjrsTapis

Medlem
Inte ofta jag klagar på SAS men deras "delayed baggage" service är ju åt skogen, särskilt när de anser att ett förväxlat bagage inte angår dem...

Kvällsflyg till Edinburgh, jag och sambon åker på en långhelg till Skottland för en liten roadtrip. Men som tur var skulle vi bo två nätter i Edinburgh till att börja med:
- ingen väska vid ankomst, vi hade priority tag men jag är van vid ARN och den "snabba" groundhandling-servicen så vi tog det lugnt till ankomsthallen, ett stort misstag som ni kommer att förstå om ni läser vidare..
- ingen bemanning på Swissport och ingen som svarar på numret som står angivet i ankomsthallen. Vi går runt i en nästan tom flygplats och hittar till slut en trevlig kille som faktiskt jobbar för bl.a. swissport (pga pandemin är de visst 2-3 kvar av 17 anställda...) och tar våra uppgifter. Han meddelar också att förmodligen har någon förväxlat vårt bagage med sitt.
- Inget telnummer till SAS bagage claim och SAS diamond service telefonlinje på en torsdag kväll är under all kritik, man blir definitivt ej uppringd, varken på kvällen eller följande morgon även om jag lämnade mitt nummer både på kvällen och tidigt följande morgon. Nåja vi registrerar vår claim och får en PIR som tack.
- Slutligen på morgonen får vi ett samtal från Swissport som har hittat vår väska, eller rättare sagt en passagerare lämnade in den. En trevlig passagerare som inte ringde oss samma kväll han såg misstaget... han ville väl få sin väska som fanns kvar på flygplatsen och inget annat, eller förhoppningsvis missade han vår name-tag på väskan med telnummer.

Nu börjar det komiska:
Swissport säger att eftersom det inte är SAS utan en passagerare som tog den är det inte SAS's ansvar att skicka hem den till hotellet, utan vi får komma och hämta den (trevligt när vi endast har en dag i Edinburgh, utan hyrbil).
Vi lyckas till slut övertala dem att genom att förbetala en taxi så kan de skicka den till vårt hotell, vilket de gör men på kvällen...!
--> Kostnaden för taxi blir 450kr, de dussintal samtal till flygplatsen samt till taxibolaget som undrade vad i helv.. jag höll på med och all tid som gick åt får jag också stå för.
SAS har dock fortfarande inte hittat vår väska enligt vår claim och PIR-tracking, snyggt, jobbar Swissport och samt tillsammans eller finns det ingen återkoppling....
SAS diamond har inte heller ringt tillbaka men kan de i vilket fall ens göra något? Nåja jag formulerar ett mail till dem med mina tankar kring situationen.

Dag 2 åker vi iväg på vår bilresa, och tänk om vi hade åkt direkt dagen efter ankomst, hur tusan skulle jag ha kunnat hämta väskan på flygplatsen...?
Dag 3 får vi ett mail från SAS att de har hittat vår väska och ärendet avslutas.. nähä vad bra tack för det!
Dag 4 får jag ett mail från SAS diamond som säger att de inte kan göra något och att jag bör vända mig till deras claims-avdelning och ger mig länken till sidan.
Dag 5 får jag ett autosvar från mitt registrerade ärende att det kan ta 6-8 veckor... Vem vet med tur får jag kompensation för taxiresan, men har endast lite hopp om det...
 

jerk

Medlem
Jag vet inte vilken supertraveler som OP hade använt är, men om man tex söker med supersavertravel på ARN-FRA I business så får man upp SAS plus som alternativ som tydligt är markerat som business. De visar ingen som helst skillnad på sas och Lufthansa.

Så I det fallet skulle jag helt skylla på resebyrån. Tyvärr är det ju välkänt att man inte vet vad man får från de flesta online resebyråer, särskilt om man bokar något som inte är absolut billigaste utan allt, så det misstag OP gjorde var helt enkelt att använda en sådan site där man inte vet vad man bokar. Klagomål bör tas upp med resebyrån...
Jo, jag vet! Men det är ju lite billigare genom onlineföretag än betala direkt till LH. Iaf detta inlägg handla om SAS. Så istället så ska jag klaga till min resebyrå! Men planet var ju fullt och antar inte alla boka business genom onlineföretag. El SAS plus. Orkar inte tjolla nå mer . skål
 

mha321

Medlem
Jo, jag vet! Men det är ju lite billigare genom onlineföretag än betala direkt till LH. Iaf detta inlägg handla om SAS. Så istället så ska jag klaga till min resebyrå! Men planet var ju fullt och antar inte alla boka business genom onlineföretag. El SAS plus. Orkar inte tjolla nå mer . skål
Säkerligen har många bokat det direkt med sas ja. Men då får man ju informationen om att seat inte är en del av sas plus utan I den produkten sitter man som packade sillar precis som i economy/go.

Själv ser jag det som den största anledningen att undvika sas plus på Europaresor om möjligt. Helt klart värt att betala lite extra för att få en bättre produkt på ett annat bolag om det finns alternativ.
 

Homer

Medlem
Inte ofta jag klagar på SAS men deras "delayed baggage" service är ju åt skogen, särskilt när de anser att ett förväxlat bagage inte angår dem...

Kvällsflyg till Edinburgh, jag och sambon åker på en långhelg till Skottland för en liten roadtrip. Men som tur var skulle vi bo två nätter i Edinburgh till att börja med:
- ingen väska vid ankomst, vi hade priority tag men jag är van vid ARN och den "snabba" groundhandling-servicen så vi tog det lugnt till ankomsthallen, ett stort misstag som ni kommer att förstå om ni läser vidare..
- ingen bemanning på Swissport och ingen som svarar på numret som står angivet i ankomsthallen. Vi går runt i en nästan tom flygplats och hittar till slut en trevlig kille som faktiskt jobbar för bl.a. swissport (pga pandemin är de visst 2-3 kvar av 17 anställda...) och tar våra uppgifter. Han meddelar också att förmodligen har någon förväxlat vårt bagage med sitt.
- Inget telnummer till SAS bagage claim och SAS diamond service telefonlinje på en torsdag kväll är under all kritik, man blir definitivt ej uppringd, varken på kvällen eller följande morgon även om jag lämnade mitt nummer både på kvällen och tidigt följande morgon. Nåja vi registrerar vår claim och får en PIR som tack.
- Slutligen på morgonen får vi ett samtal från Swissport som har hittat vår väska, eller rättare sagt en passagerare lämnade in den. En trevlig passagerare som inte ringde oss samma kväll han såg misstaget... han ville väl få sin väska som fanns kvar på flygplatsen och inget annat, eller förhoppningsvis missade han vår name-tag på väskan med telnummer.

Nu börjar det komiska:
Swissport säger att eftersom det inte är SAS utan en passagerare som tog den är det inte SAS's ansvar att skicka hem den till hotellet, utan vi får komma och hämta den (trevligt när vi endast har en dag i Edinburgh, utan hyrbil).
Vi lyckas till slut övertala dem att genom att förbetala en taxi så kan de skicka den till vårt hotell, vilket de gör men på kvällen...!
--> Kostnaden för taxi blir 450kr, de dussintal samtal till flygplatsen samt till taxibolaget som undrade vad i helv.. jag höll på med och all tid som gick åt får jag också stå för.
SAS har dock fortfarande inte hittat vår väska enligt vår claim och PIR-tracking, snyggt, jobbar Swissport och samt tillsammans eller finns det ingen återkoppling....
SAS diamond har inte heller ringt tillbaka men kan de i vilket fall ens göra något? Nåja jag formulerar ett mail till dem med mina tankar kring situationen.

Dag 2 åker vi iväg på vår bilresa, och tänk om vi hade åkt direkt dagen efter ankomst, hur tusan skulle jag ha kunnat hämta väskan på flygplatsen...?
Dag 3 får vi ett mail från SAS att de har hittat vår väska och ärendet avslutas.. nähä vad bra tack för det!
Dag 4 får jag ett mail från SAS diamond som säger att de inte kan göra något och att jag bör vända mig till deras claims-avdelning och ger mig länken till sidan.
Dag 5 får jag ett autosvar från mitt registrerade ärende att det kan ta 6-8 veckor... Vem vet med tur får jag kompensation för taxiresan, men har endast lite hopp om det...

När väskan har varit borta i mer än 21 dagar har du enligt Montrealkonventionen rätt till ersättning på 1 288 SDR (ca 16.000kr)
även om du får tillbaka den senare.
 

TjrsTapis

Medlem
När väskan har varit borta i mer än 21 dagar har du enligt Montrealkonventionen rätt till ersättning på 1 288 SDR (ca 16.000kr)
även om du får tillbaka den senare.

Jo det vet jag, men jag fick tillbaka väskan efter ca 22 timmar. Det är mer servicen kring detta och den totala avsaknaden av information från SAS sida som jag stör mig på. Tack till mitt yrke har jag koll på vem som gör vad på en flygplats och kunde ta kontakt med rätt personer och få tillbaka väskan, men utan hjälp från SAS...
 

ekf

Medlem
Jo det vet jag, men jag fick tillbaka väskan efter ca 22 timmar. Det är mer servicen kring detta och den totala avsaknaden av information från SAS sida som jag stör mig på. Tack till mitt yrke har jag koll på vem som gör vad på en flygplats och kunde ta kontakt med rätt personer och få tillbaka väskan, men utan hjälp från SAS...
Enligt min erfarenhet är alla flygbolag/handlingbolag precis lika usla på det där. Har hittills blivit av med väskan enroute med SAS, Lufthansa, Ethiopian och United... Precis lika stor brist på information från allihop...
 

hendberg

Medlem
Vad gör man om inte SAS Travel Ready Center inte funkar innan man kommer till Arlanda? Vi är 2 vuxna och 2 barn och har alla dokument klara men SAS sida buggar på just den delen... Flyger imorgon bitti. Ska till Alicante via Oslo. Det går inte att hämta boardingkorten heller, men själva incheckningen gick bra. Känns som hela sidan buggar (kör Chrome) när man navigerar just nu...
 
Toppen