Senaste nytt

sas businesses award (sommaren 2021)

Tänkte överraska frun med en resa då vi firar 30 år till sommaren. Det finns 120k poäng just nu och en 241 och därmed borde SAS olika destinationer vara det som jag ska leta efter. Tänker mig businesses och en vecka. Vi är inte vana flygresenärer och definitivt inte mer än ekonomi inom Europa eller max till Grand Canaria, men gillar att turista museum och övrigt som man "måste" på nya resmål. Vår ålder är några år under 50, så vi klarar av och är vana att gå ganska mycket på på resmålen. Lite betydelse har det ifs att jag hatar att flyga, då jag är flygrädd och gärna ser att det är över så fort som möjligt.
Så vilket av SAS resmål som är möjligt att få till utan allt för stor ansträngning och som rekommenderas? Restauranger och hotell är inte så viktigt-vi har testat många olika varianter av hotell med olika stjärnor, samt restauranger här i Europa. Vi har kommit fram till att vi gillar upplevelsen man får för priset. Ibland är en kebab i handen mer värt en en steak på restaurangen brukar vi säga; om ni kan förstå.
Vi är inte så kinkiga, ingen av oss har varit på resmålen och ingen av oss har några förväntningar på det. Men självklart får det gärna kännas okey med prisbilden gällande hotell och nöjen med avseende på kronan, samt turistnöjjen och vad man nu kan tänkas göra där i en vecka.
NY, Boston, Chicago,Washington, Shanghai eller Beijing? Verkar vara de som man kan få till just nu.
Hade bara min vilja fått bestämma då (vi) gillar att cykla så vore Chicago och Eire Canal till NY varit ett alternativ. Får min fru bestämma så är det museum och känna sig som "turist" som hon gillar.

Så vart skulle du åka och varför?
Tack på förhand.
 

palmen

Moderator
New York, Boston, Chicago och Washington skulle jag sikta på. Fördelen är att det är relativt kort flygresa (omkring 8h), ska ni utanför Europa så blir det minst 6h oavsett.

Alla dessa 4 städer erbjuder mycket för turister vad det gäller sevärdheter, museum, restauranger i alla prisklasser.
Mitt förslag är att ni åker ut till en stad och hem från en annan. Borde gå att lösa om ni ska åka nästa sommar och bokar nu.

Man ska dock tillägga att Boston är väldigt dyrt vad det gäller hotell. NY kan också vara dyrt men brukar gå att få helt ok hotell för 1000-1500 kronor natten.
 

Big Birger

Medlem
+1 på den. New York är enkelt val #1.

För egen del tycker jag att Chicago är förvånansvärt nice. U-505 uppskattades kanske inte lika mycket av frun som jag gjorde, men livet är orättvist ibland.

Washington är också rätt maffigt, att känna makten vid Vita huset och cykla runt och se monumenten.

Ni kommer nog inte frysa någonstans...

En vecka på Manhattan är ganska mycket. Ruggigt dyrt boende också. Kanske ta tåget och kombinera med några dagar i Washington DC, med kanske en natt i Philadelphia på vägen, och flyga hem från DC? Eller ta en tur upstate New York med hyrbil och se Watkins Glen State Park? Den gillar jag, men det är en 3-4 timmar att köra från New York-trakten.
 

Doctor-X

Medlem
Personligen av de alternativen nu listat, är Chicago är en favorit (billigare än östkusten) finns en trevlig Hot Dog Festival och Deep Dish Pizza! New York är dock alltid New York och har ni inte varit där är det kanske det stället man ska se.
Om tiden finns är det ju trevligt att göra Boston - New York - Washington eller omvända hållet. Åk tåg emellan det är trevligt och enkelt :) dock är en vecka för liten tid för att göra alla tre.
Vet inte vart ni utgår ifrån i Sverige, men är Kastrup närmast har ni ju direktflyg till av ovanstående samtliga destinationer - och då blir det endast en flight med tanke på din flygrädsla.

Vi du inte köra storstad tycker jag ett lite annorlunda men väldigt trevligt alternativ är att flyga till Boston och sen hyra bil och köra längs med östkusten i norrgående riktning i Maine hela vägen till Kanadensiska gränsen (in till St John).
 
Last edited:
Personligen av de alternativen nu listat, är Chicago är en favorit (billigare än östkusten) finns en trevlig Hot Dog Festival och Deep Dish Pizza! New York är dock alltid New York och har ni inte varit där är det kanske det stället man ska se.
Om tiden finns är det ju trevligt att göra Boston - New York - Washington eller omvända hållet. Åk tåg emellan det är trevligt och enkelt :) dock är en vecka för liten tid för att göra alla tre.
Vet inte vart ni utgår ifrån i Sverige, men är Kastrup närmast har ni ju direktflyg till av ovanstående samtliga destinationer - och då blir det endast en flight med tanke på din flygrädsla.

Jag gillar också Chi-Town skarpt men.... Deep Dish Pizza?! En fruktansvärd uppfinning... men ämnet Deep Dish vs New York style Thin Crust förtjänar nog en helt egen tråd här inne :)
 

011430121

Medlem
Först grattis till de 30 åren tillsammans, man behöver inte vara allt för duktig att räka ut hur unga ni var när ni träffades.
Om det är USA och New York kombinera det Washington man kan antingen åka tåg eller buss eller varför inte hyra bil och göra några stopp under resan.
Med SAS kan man åka ut till någon av städerna och returen från den andra.
SAS flyger förmodligen till Boston nästa sommar man kan kombinera New York med Boston även tåg och hyrbil kan användas mellan dessa städer det är marginellt längre än mellan New York och Washington.

Om man har hyrbil kan man åka norr ut efter kusten från Boston där är hotellpriserna betydligt lägre.
Det är lätt att köra bil i USA, trafiken är inte allt för snabb på landsvägarna och med GPSen kan man planera resan lätt.

Jag vet inte hur länge ni har möjlighet att vara borta, men ta god tid på er och njut av resan men framför allt av varandra, och du låt frun få bestämma!
Ha en trevlig och minnesvärd resa.
 

Hafermann

Medlem
Jag är ingen fan av Chicago. Men gillar verkligen Washington. New York är ett unikum och lever sitt eget liv. Boston har jag inte besökt. De Kinesiska städerna känns i dagsläget osäkra.

1. NY
2. Washington
2. Chicago
 

Bati

Medlem
NY bör som sagt kombineras med Washington. Washington är en extremt lugn stad i jämförelse, men mycket trevlig.
 

Nicasp

Medlem
Som tidigare nämnts för en vecka i USA är en kombination av NYC och Boston eller Washington ett utmärkt upplägg. Är själv stor fan av Chicago men är det först trippen till USA känns NYC som ett givet val. Själv gillar jag att bo utanför Manhattan t ex i Brooklyn. Helt annan karaktär men ändå väldigt snabbt och enkelt att ta sig över East River till Manhattan med t-bana, färja eller Uber.
 
Toppen