Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
En annan 737-76N lämnade, lite i smyg, Skandinavien igår. Det var SE-RJU som har varit avställd sen i mars 2020 i Oslo. Återgick till engelska Lasham igår morse, varifrån den också levererades 2013 som en av de leasade GECAS-maskinerna. Flög i början för Stockholmsbasen och hamnade så småningom i Oslo.
LN-RCN (Hedrun Viking) som inte flugit i trafik sen början av april. positionerades idag om till Arlanda från Oslo - enligt uppgifter på norska Flyprat med bortplockade SAS-loggor, men i övrigt med den gamla SAS-målningen.
Hedrun Viking, ursprungligen registrerad SE-DTK, var SAS första levererade 737-800 och sattes i trafik den 8/5 2000. Omregistrerad till LN-RCN i september samma år.
Har huvudsakligen flugit i norsk trafik - och tycks nu alltså vara på väg ut.
Efter ett par månader på Arlanda (för avrustning?) återgick LN-RCN i går till Oslo för att förbereda sig för den sista resan som sker på måndag nästa vecka. Färden går till Roswell Air Center, New Mexico, med nattstopp i Bangor.
 

NotRyan

Medlem
Hej då SE-RJT!

Ligger utfasningen av 737 i fas, eller har dem kommit längre p.g.a corona? 2023 ska ju alla vara borta, men målet kanske nås 2022?

SE-RJU lämnade också igår...

EDIT: @KalleSus var lite snabbare ;)
upload_2021-6-15_11-43-59.png
 

KalleSus

Medlem
LN-RRJ har varit i Tallinn och blivit helvit och är alltså på väg ut enligt uppgifter på norska Flyprat.
Hon befinner sig nu i Oslo, troligen för avrustning.

LN-RRJ (Frida Viking) är den sista beställda 737-883 och levererades till bolaget i juli 2009, dessutom den andra av de två i -883-serien som utrustades med winglets redan från leverans (först kom systern Freja, några månader tidigare).
De 9 "Gecas-maskinerna" som kom som ersättare för MD-serien, levererades tre år senare och har suffixet -86N.

Frida gjorde först tjänst på Stockholmsbasen och flyttades till Oslo när leveranserna av neo kommit igång.
Frida är kanske mest känd från kampanjen "We are travelers" som lanserades 2014.
 

Tobbe.O

Medlem
En annan 737-76N lämnade, lite i smyg, Skandinavien igår. Det var SE-RJU som har varit avställd sen i mars 2020 i Oslo. Återgick till engelska Lasham igår morse, varifrån den också levererades 2013 som en av de leasade GECAS-maskinerna. Flög i början för Stockholmsbasen och hamnade så småningom i Oslo.

Efter ett par månader på Arlanda (för avrustning?) återgick LN-RCN i går till Oslo för att förbereda sig för den sista resan som sker på måndag nästa vecka. Färden går till Roswell Air Center, New Mexico, med nattstopp i Bangor.

KalleSus har koll på läget! ;)
Vi säger nu hejdå till LN-RCN! :)

Screenshot_20210621-114705_Flightradar24.jpg
 

KalleSus

Medlem
Dags för nästa maskin att lämna.

LN-RRK (737-883, Gerud Viking) flyttades idag från Stockholm till Oslo, med en liten extra sväng över både Dalarna och Bergslagen.
I morgon anträds den sista resan tilll Roswell Air Center, med det sedvanliga nattstoppet i Bangor.
Gerud levererades i juli 2002 som SE-DYG och omregistrerades till LN-RRK drygt två år senare.
Som så många andra av SAS 800-maskiner, användes hon huvudsakligen på stockholmsbasen innan hon flyttades till Oslo någon gång på mitten av 10-talet.

Själv hade jag oturen att få en flygning med Gerud till Zürich 2012. Det var planerat en 737-600 så jag valde plats 10A, den klassiska fönsterplatsen vid nödutgången till vänster och utan stol framför.
Tyvärr gjorde SAS ett sent maskinbyte och in till gate rullades istället LN-RRK...
Den initierade vet förstås att plats 10A på en 737-800 i SAS tappning är platsen utan fönster och något smalare stol på grund av någon ventlationsanordning i väggen :mad:
 

KalleSus

Medlem
LN-RRJ har varit i Tallinn och blivit helvit och är alltså på väg ut enligt uppgifter på norska Flyprat.
Hon befinner sig nu i Oslo, troligen för avrustning.

LN-RRJ (Frida Viking) är den sista beställda 737-883 och levererades till bolaget i juli 2009, dessutom den andra av de två i -883-serien som utrustades med winglets redan från leverans (först kom systern Freja, några månader tidigare).
De 9 "Gecas-maskinerna" som kom som ersättare för MD-serien, levererades tre år senare och har suffixet -86N.

Frida gjorde först tjänst på Stockholmsbasen och flyttades till Oslo när leveranserna av neo kommit igång.
Frida är kanske mest känd från kampanjen "We are travelers" som lanserades 2014.
Sista flighten som LN-RRJ idag. Lämnar Oslo vid lunchtid för en kortare färd till Woensdrecht.
 

KalleSus

Medlem
Idag (tisdag) lämnade ännu en 737-700 SAS för den sista färden mot kyrkogården i Arizona (Marana)

Det rör sig om LN-TUK, en ex-Braathenmaskin med typbeteckningen 737-705, som kom till SAS (SAS/Braathens vid sammanslagningen) i april 2005, men levererades till Braathens ungefär 4 år tidigare.
Maskinen fick winglets 2007 och har huvudsakligen flugit för Oslobasen.
 

KalleSus

Medlem
Idag flög LN-RNU från Oslo till Tallinn och enligt uppgifter på norska Flyprat är det dags för tack och adjö till den maskinen.

Det kan kanske tyckas lite märkligt att SAS näst nyaste 737-783 ska lämna redan nu - men det har väl med leasingavtal och underhållsbehov att göra. Samtidigt fortsätter exempelvis den 10 år äldre LN-RPJ, Grimhild Viking, att flyga i Norge.

Hur som helst så levererades Hans Viking till SAS strax före jul 2009. Några månader senare kom LN-RNW, Granmar Viking. De här två "bröderna" var lite speciella, eftersom de var de första 783-maskinerna som sattes i trafik på Stockholmsbasen. De var också från leverans försedda med winglets.
De första 10 åren med 737 i SAS flotta, opererade egentligen bara 600-modellen och några enstaka 800 i Sverige.
700-serien var förbehållen Norge och huvudsakligen norsk inrikes.

När så Hans och Granmar kom, sattes de ofta i trafik på Londonlinjen från Stockholm men också på ARN-CPH och ARN-OSL.
Några år senare utökades så 700-flottan med de leasade s.k. GECAS-maskinerna, som huvudsakligen placerades i Stockholm och då kom också 700 att bli vanlig på allehanda linjer i SAS trafiknät.
Så för några år sedan, flyttades alla 700 till Norge, när Stockholm övergick till att vara 320-bas.

Nu verkar det vara slutfluget för Hans, åtminstone i SAS färger. Men en så pass ung maskin har säkert mångra år kvar i luften, så slutmålet den här gången är nog inte flygkyrkogården.
 
Idag flög LN-RNU från Oslo till Tallinn och enligt uppgifter på norska Flyprat är det dags för tack och adjö till den maskinen.

Det kan kanske tyckas lite märkligt att SAS näst nyaste 737-783 ska lämna redan nu - men det har väl med leasingavtal och underhållsbehov att göra. Samtidigt fortsätter exempelvis den 10 år äldre LN-RPJ, Grimhild Viking, att flyga i Norge.

Hur som helst så levererades Hans Viking till SAS strax före jul 2009. Några månader senare kom LN-RNW, Granmar Viking. De här två "bröderna" var lite speciella, eftersom de var de första 783-maskinerna som sattes i trafik på Stockholmsbasen. De var också från leverans försedda med winglets.
De första 10 åren med 737 i SAS flotta, opererade egentligen bara 600-modellen och några enstaka 800 i Sverige.
700-serien var förbehållen Norge och huvudsakligen norsk inrikes.

När så Hans och Granmar kom, sattes de ofta i trafik på Londonlinjen från Stockholm men också på ARN-CPH och ARN-OSL.
Några år senare utökades så 700-flottan med de leasade s.k. GECAS-maskinerna, som huvudsakligen placerades i Stockholm och då kom också 700 att bli vanlig på allehanda linjer i SAS trafiknät.
Så för några år sedan, flyttades alla 700 till Norge, när Stockholm övergick till att vara 320-bas.

Nu verkar det vara slutfluget för Hans, åtminstone i SAS färger. Men en så pass ung maskin har säkert mångra år kvar i luften, så slutmålet den här gången är nog inte flygkyrkogården.
Skönt att bli av med alla 737. A320 betydligt mer bekväm att åka med.
 
Toppen