Senaste nytt

SAS aktier

011430121

Medlem
På torsdag den 25 februari kommer SAS klockan 08,00 presentera sina siffror för första kvartalet i sitt finans år som är perioden November- Januari den danske Sydbanks Jacob Pedersens analys är på minus 2,5 miljarder SEK
Jacob Pedersen estimerar att SAS endast sålde 25 % av utbudet av platser.

Källa CHECK-IN.dk
 

Homer

Medlem
Kvartalsrapporten

FORTSATT NEGATIV PÅVERKAN FRÅN PÅGÅENDE PANDEMI - SAS (sasgroup.net)

February 25, 2021 08:00
Regulatory information

NOVEMBER 2020–JANUARI 2021

  • Intäkter: 2 282 (9 707) MSEK
  • Resultat före skatt (EBT): -1 936 (-1 087) MSEK
  • Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -1 948 (-1 078) MSEK
  • Periodens resultat: -2 050 (-861) MSEK
  • Resultat per aktie: -0,28 (-2,33) SEK
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

  • Rickard Gustafson beslutar sig för att lämna SAS efter tio år. Han lämnar företaget senast den första juli 2021.
  • SAS och Apollo förlänger chartersamarbete genom ett avtal som sträcker sig över tre år med ett kontraktsvärde uppgående till 3,4 miljarder SEK.
  • SAS tecknar och utnyttjar en ny kreditfacilitet på 1,5 miljarder NOK med en löptid på tre år, garanterad till 100 % av Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK).

Rapporten i sin helhet: release.pdf (sasgroup.net)
 

pswe

Medlem
Kvartalsrapporten

FORTSATT NEGATIV PÅVERKAN FRÅN PÅGÅENDE PANDEMI - SAS (sasgroup.net)

February 25, 2021 08:00
Regulatory information

NOVEMBER 2020–JANUARI 2021

  • Intäkter: 2 282 (9 707) MSEK
  • Resultat före skatt (EBT): -1 936 (-1 087) MSEK
  • Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -1 948 (-1 078) MSEK
  • Periodens resultat: -2 050 (-861) MSEK
  • Resultat per aktie: -0,28 (-2,33) SEK
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

  • Rickard Gustafson beslutar sig för att lämna SAS efter tio år. Han lämnar företaget senast den första juli 2021.
  • SAS och Apollo förlänger chartersamarbete genom ett avtal som sträcker sig över tre år med ett kontraktsvärde uppgående till 3,4 miljarder SEK.
  • SAS tecknar och utnyttjar en ny kreditfacilitet på 1,5 miljarder NOK med en löptid på tre år, garanterad till 100 % av Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK).

Rapporten i sin helhet: release.pdf (sasgroup.net)

VD var precis på CNBC och kommenterade rapporten. Det är tråkigt för SAS att han lämnar, han är väldigt bra i den typen av sammanhang.
Inte mycket nytt från intervjun egentligen. Han hoppas på vaccinpass och att de förtillfället har väldigt låg hedgingnivå på bränsle.
Att Norwegian lämnar long haul ser han kan ge möjligheter och i det perspektivet är 321-LR ett vektyg som de avser använda för att testa marknaden när efterfrågan kommer tillbaka.
 

Homer

Medlem
SAS trafiktal – februari 2021 - SAS

March 5, 2021 11:00

Fortsatt strikta reserestriktioner under februari, ledde till ytterligare minskat trafikprogram och färre passagerare.

Under februari månad flög 225 000 passagerare med SAS, en minskning med 20 % mot januari och cirka 89 % jämfört med samma månad föregående år. SAS fortsatte att anpassa kapaciteten (ASK) till en lägre efterfrågan och jämfört med januari minskade ASK med 16 %, vilket är nästan 81 % lägre än förra året.

- Reserestriktionerna fortsätter att sätta press på efterfrågan, vilket föranlett ytterligare anpassning av erbjudna destinationer och avgångar under februari. Tack vare en stark efterfrågan på frakttjänster fortsätter SAS att upprätthålla delar av sin interkontinentala produktion, vilket dock medför att den övergripande kabinfaktorn landar på låga 26 %. Däremot har kabinfaktorn för vår skandinaviska och europeiska verksamhet stabiliserats runt cirka 40 % och även uppvisat en ökning med 4 procentenheter i månaden jämfört med januari, säger Rickard Gustafson, vd SAS.
 
  • Gilla
Reactions: hco

011430121

Medlem
40 % på Europa och Skandinavien känns OK i dessa tider
Det måste betyda att lång linjerna i princip flyger utan Pax
Dagens SK909 mellan CPH och EWR ser ut så här 50 minuter före avgång

FD5F4F4A-7092-4173-BEAD-4CE2B141F895.png
 

NyfikenGrau

Medlem
Dagens SK909 mellan CPH och EWR ser ut så här 50 minuter före avgång

Inte flugit på nästan ett år, men brukar det verkligen se ut så där, att nästan alla sitter samlade i en liten del av kabinen? Hade gissat på motsatsen, så utspritt som möjligt.

"On-Topic" är det ju skönt att SAS åtminstone verkar klara sig, är nästan lite förvånad över att inte fler bolag gått under vid det här laget men antar att frakt är ännu mer lönsamt än jag har trott.
 
"On-Topic" är det ju skönt att SAS åtminstone verkar klara sig, är nästan lite förvånad över att inte fler bolag gått under vid det här laget men antar att frakt är ännu mer lönsamt än jag har trott.
Det är väl mycket dyrare med flygfrakt idag än i vanliga fall, så att jämföra lönsamhet med vanlig situation är svårt. Det här med utbud och efterfrågan tycks fungera till viss del.
 
Toppen