Senaste nytt

SAS aktier

Tomas E

Medlem
Tror det mesta går att läsa på sasgroup.net
Vet inte vad som skrevs i de 10 tidigare inläggen då trafikrapporten kom idag.
Om jag tolkar din undran rätt:
De tidigare inläggen, från förra veckan, handlade om kvartalsrapporten (aug-okt) och årsbokslutet, som sträckte sig t.o.m. oktober.
De nya siffrorna gäller november, men bara trafiksiffror, inga ekonomiska siffror.
 

Tomas E

Medlem
Artikeln är låst för oss utan konto hos di. Står det något av intresse utöver det som postats i de 10 senaste inläggen?
Om DI har publicerat TT-telegrammet, så återges det så här i annan press:

Flygbolaget SAS tappade 45 procent av passagerarna i november, jämfört med oktober, enligt bolagets månadsstatistik. I november flög 331 000 passagerare med det krisdrabbade bolaget, vilket var 86 procent färre än samma månad i fjol.

För att möta de tuffare restriktionerna hade SAS dragit ner kapaciteten med 20 procent jämfört med oktober. Kabinfaktorn, en siffra som anger hur pass fyllda planen är, sjönk med 13 procentenheter ytterligare, till 25 procent, jämfört med månaden innan.
 

Homer

Medlem
Ny pressrelease, finns ytterligare information och siffror här: Rättelse SAS trafiktal – november 2020 - SAS


RÄTTELSE SAS TRAFIKTAL – NOVEMBER 2020
December 7, 2020 11:12
Regulatory information

Strängare reserestriktioner ledde till minskad efterfrågan och lägre kapacitet i november.

Rättelsen avser trafiktal november

Under november månad flög 331 000 passagerare med SAS, en minskning med 86 % jämfört med samma period föregående år och 45 % jämfört med föregående månad. Samtidigt minskade SAS sin kapacitet med 75 % jämfört med förra året och med 20 % jämfört med oktober.

Kabinfaktorn hamnade på 25,3 %, en nedgång med ungefär 45 % procentenheter jämfört med föregående år och 13 procentenheter jämfört med oktober. Minskningen av antal passagerare och kabinfaktor är ett resultat av det ökande antalet covid-19-fall i Europa, som medförde nya restriktioner och ledde till en kraftig minskning av efterfrågan, även för inrikesresor. Under november har vi märkt av ett ökat antal uteblivna passagerare, även detta påverkar kabinfaktorn negativt jämfört med föregående månad. Eftersom vi successivt har minskat vår europeiska och skandinaviska kapacitet, så får den interkontinentala trafiken, som upprätthålls av fraktintäkter, dessutom en större proportionell del av kabinfaktorn och påverkar jämförelsen med föregående månad negativt.
 
Toppen