Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

fcx

Medlem
Nej det tror jag inte är uteslutet. Hoppas SAS nyttjar sina 6 optioner på A350 och fasar ut de 4 äldsta A330 classic. Men det är nog många år tills dess tyvärr.
De äldsta 330 som SAS har är från 2002, så om man lägger en order när man tagit leverans på nuvarande order och ställer sig sist i kön så kommer 330 classic att vara närmare 25 år när en ersättningsmaskin levereras.
 

Johan Hbg

Medlem
Såg SAS kör den andra 350 på CPH-IAD från 1 mars i stället för Peking. Hade varit trevligt att låta oss Stockholmare testa maskinen på ARN-ORD några veckor. Skulle kanske locka oss att flyga via CPH i framtiden..
SAS kunde ju istället återgå till tidtabellen (som fortfarande annonseras på deras hemsida) och flyga på New York istället. Vilken bluff.
 

KalleSus

Medlem
Någon som vet när A350 kommer att börja trafikera mellan Köpenhamn och Narita?
Första planerade flight med 350 till Haneda är den 9 juni.
Sen kommer hälften av flighterna på de 5 långa linjerna (LAX, SFO, HND, PVG och HKG) att tursättas med 350, hälften med 340. Det åtgår 6 maskiner för dessa 5 linjer och tursättningen tycks vara tre dagar med 350 och sen tre dagar med 340. Redan i slutet av juni tycks ytterligare en 350 sättas in, då enligt schemat 4 dagar 350, 2 dagar 340.
Vid det här laget har ORD (943), PEK (995) och EWR (901) återgått till trafik med 330E.
 

KalleSus

Medlem
SAS kunde ju istället återgå till tidtabellen (som fortfarande annonseras på deras hemsida) och flyga på New York istället. Vilken bluff.
Airbus 350 är mer optimerad för att flyga de långa linjerna. 350 ska ju ersätta 340 - som också huvudsakligen flygs på de långa linjerna. Så på sikt kommer alla New York-linjer att beflygas med den mer passande 330.
Under några månader (april - juni) går dock 901/902 (CPH-EWR) delvis med 350 - innan denna (och de kommande leveranserna) flyttas över till de riktiga långlinjerna (se mitt inlägg ovan)
 

Lauda 777

Medlem
Om man inte ska köra enhetsflotta på longhaul så vore A330 Neo perfekt för Sas, klarar alla nuvarande linjer utan problem.

Tror egentligen det hade varit den optimala produkten för Sas, klart billigare än A350 och det verkar ju inte vara några stora ambitioner på nya långlinjer som kräver A350s räckvidd.
 

palmen

Moderator
Om man inte ska köra enhetsflotta på longhaul så vore A330 Neo perfekt för Sas, klarar alla nuvarande linjer utan problem.

Tror egentligen det hade varit den optimala produkten för Sas, klart billigare än A350 och det verkar ju inte vara några stora ambitioner på nya långlinjer som kräver A350s räckvidd.
330 Enhanced klarar väl också alla dagens linjer, men med lite mindre möjligheter till frakt?
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i pris på 350 och 330neo, men kan det vara så att på lång sikt är 350 bättre då den kanske har lägre bensinförbrukning?
 

fcx

Medlem
330 Enhanced klarar väl också alla dagens linjer, men med lite mindre möjligheter till frakt?
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i pris på 350 och 330neo, men kan det vara så att på lång sikt är 350 bättre då den kanske har lägre bensinförbrukning?

350 har högre kapacitet (=fler platser) också.
 

M@GNÜS

Medlem
Teoretiskt skulle väl SAS kunna flyga direkt till HNL från exempelvis ARN med en A350.
Skulle ju bli rätt attraktiv rutt för européer. Men lär knappast hända.

Fast Norwegian funderade väl på en direktlina från europa till Hawaii för några år sedan.
 

Johan Gott

Medlem
Teoretiskt skulle väl SAS kunna flyga direkt till HNL från exempelvis ARN med en A350.
Skulle ju bli rätt attraktiv rutt för européer. Men lär knappast hända.

Fast Norwegian funderade väl på en direktlina från europa till Hawaii för några år sedan.

Ja, det gjorde de! Sen blev det inget med det. ARN-HNL med SAS hade ju vart himla kul, men som sagt så är nog sannolikheten låg...
 
Toppen