Senaste nytt

Sas återupptar flera destinationer

Tobbe.O

Medlem
Liten uppdatering! :) Två månader sedan förra genomgången av SAS flottan.

Visar att 76 plan är i passagerartrafik. Tog med plan som flugit någon av de senaste fem dagarna från 9/6. Ingen större skillnad i antal aktiva plan mot april månad men de används flitigare än tidigare :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning)
Airbus A319 - 1 i trafik
Airbus A320 - 0 i trafik
Airbus 320Neo - 35 i trafik (0 av SAS Ireland)
Airbus A321 - 0 i trafik
Airbus A321Neo LR - 0 i trafik.
Airbus A330 - 5 i trafik
Airbus A350 - 4 i trafik

Boeing 737-700 - 13 i trafik (2 st B737-700 & 11 st B737-700 winglets) ;)
Boeing 737-800 - 5 i trafik

CRJ900 - 8 i trafik (Cityjet & Xfly)
ATR72 - 5 i trafik (Xfly)

10 stycken aktiva 320Neo på Oslo basen:
SE-ROJ, SE-ROK, SE-ROL, SE-ROZ, SE-RUA, SE-RUB, SE-RUC, SE-RUD, SE-RUE & SE-RUF! :)
(Egentligen 11 på Oslo basen men SE-ROY verkar chilla på platan i nuläget) ;)
 

Tobbe.O

Medlem
Välkommen hem OY-KBO! :):)

Screenshot_20210616-130247_Flightradar24.jpg
 

KalleSus

Medlem
Första gången man ser A319 på norsk inrikes? :)

Visa bifogad bild 119023
Det har förekommit några gånger tidigare, då en inkommande 319 från Köpenhamn har tagit en sväng till Trondheim och tillbaka. Men det hör absolut inte till vanligheterna.
På samma sätt användes ju en 320 classic på svensk inrikes (på den tiden då Stockholm huvudsakligen hade 737) under ett längre uppehåll på Arlanda. Oftast flög maskinen då CPH-ARN-OSD-ARN-CPH.

Sen är nästa fråga om OY-KBO kommer att stationeras i Norge? Den är just nu på väg från Oslo till Alicante!
 

Plus

Medlem
Det har förekommit några gånger tidigare, då en inkommande 319 från Köpenhamn har tagit en sväng till Trondheim och tillbaka. Men det hör absolut inte till vanligheterna.
På samma sätt användes ju en 320 classic på svensk inrikes (på den tiden då Stockholm huvudsakligen hade 737) under ett längre uppehåll på Arlanda. Oftast flög maskinen då CPH-ARN-OSD-ARN-CPH.

Sen är nästa fråga om OY-KBO kommer att stationeras i Norge? Den är just nu på väg från Oslo till Alicante!

Rätta mig om jag har fel men innan pandemin var väl samtliga 319 flyttade och baserade på Arlanda? Det är ju en maskin som kan passa i Oslo också.
 

KalleSus

Medlem
Rätta mig om jag har fel men innan pandemin var väl samtliga 319 flyttade och baserade på Arlanda? Det är ju en maskin som kan passa i Oslo också.
Från början var alla 319 och 321 stationerade i Köpenhamn.
I takt med att Stockholm fick de nya 320neo började också 319 att rotera på "svenska linjer".
Först var två maskiner placerade i Stockholm, så småningom alla fyra; de var bra ersättare för utrangerade 737-700.
Nu när 320 finns på alla tre baser kan förstås både 319 och 321 placeras också i Oslo.
 
Toppen