Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

palmen

Moderator
Såg av en slump att vår hemresa från AGP till GOT blivit framflyttad en dag och istället för direktflyg så har vi nu via CPH.
Ser ingen ändring i appen och har inte heller fått något mail.
Vårt flyg skulle ha gått hem lördag 14/8 15:45 men är som sagt inställt, dock går det nu ett direktflyg 19:10 med annat flightnr.
Hade passat oss bättre att flyga hem på lördagen men när jag ringde SAS så måste vi i så fall betala mellanskillnaden i bokningsklass för att byta till det flyget.
Är det bara att acceptera att det är så eller kan det vara värt att ringa igen?
Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.
 

Gizmo79

Medlem
Öppnar jag appen ser jag när en bokning senast var uppdaterad:
Visa bifogad bild 118299

Klickar jag på ”pilhjulet” hämtas ny info in och datum ändras samt senaste info om resan:


Visa bifogad bild 118300

Finns det något sätt att appen uppdaterar sig när jag öppnar den?

Tack, jo det har jag koll på. I mitt fall är den uppdaterad senast 19/4 men händer inget nu när jag ”refreshar”
Dock står det inne på SAS.se ”Vi behandlar fortfarande din bokning och du får din e-biljett inom kort” så misstänker att det är nått som har med saken att göra.
 

Gizmo79

Medlem
Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.

Tack, det får bli att ringa och göra ett nytt försök imorgon.
 

Gizmo79

Medlem
Det ska du absolut inte acceptera, du har rätt till ombokning till likvärdiga flighter, går det en flight samma dag ska den erbjudas gratis, ni ska inte tvingas åka dagen före eller efter om ni inte vill.

Samtal nr 2, fick samma svar idag. Pga av att den bokningsklassen vi ursprungligen bokat inte finns tillgängligt på planet som går hem den 14/8 så kan vi inte bli ombokade utan att behöva lägga till mellanskillnaden till den nya bokningsklassen.
Jag kan mina rättigheter för dåligt för att jag skall veta hur jag skall argumentera med dom.
Nån som har tips på vilka argument jag kan använda mig av?
 

palmen

Moderator
Samtal nr 2, fick samma svar idag. Pga av att den bokningsklassen vi ursprungligen bokat inte finns tillgängligt på planet som går hem den 14/8 så kan vi inte bli ombokade utan att behöva lägga till mellanskillnaden till den nya bokningsklassen.
Jag kan mina rättigheter för dåligt för att jag skall veta hur jag skall argumentera med dom.
Nån som har tips på vilka argument jag kan använda mig av?
I enliget med EU 261/2004 har du rätt tillföljande
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen

Artikel 8
Rätt till återbetalning eller ombokning
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan
a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,
- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,
b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller
c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Med hänvisning till Artikel 5 och 1.a så har du rätt till att välja något av 8.1a/b/c. I detta fallet är det b du efterfrågar då du vill bli ombokad snarast möjligt. Detta är inget som ska kosta något extra.

När ändringen sker i bokningen har man 5 eller 10 dagar på sig att agera, har man inte gjort det så räknas det som att man har accepterat ändringen. Kan det vara det som SAS bråkar om?
 

Gizmo79

Medlem
I enliget med EU 261/2004 har du rätt tillföljande
EUR-Lex - 32004R0261 - SV



Med hänvisning till Artikel 5 och 1.a så har du rätt till att välja något av 8.1a/b/c. I detta fallet är det b du efterfrågar då du vill bli ombokad snarast möjligt. Detta är inget som ska kosta något extra.

När ändringen sker i bokningen har man 5 eller 10 dagar på sig att agera, har man inte gjort det så räknas det som att man har accepterat ändringen. Kan det vara det som SAS bråkar om?

Det är möjligt att det skulle kunna vara det, har faktiskt inte tänkt på att fråga när ändringen skedde, men däremot är jag säker på att jag varken fått mail eller SMS om att det skett nån ändring.

Tackar än en gång för grym hjälp och tar med mig detta till nästa samtal med dom.
 

011430121

Medlem
En kollega fick en resa ARN-FCO flyttad till en dag tidigare ut och hen dag senare hem, viste att det skulle ändrats det var en 737-700, han hörde inget från SAS när det var 11 dagar ringde han SAS och sa att han hade sett på hemsidan om ändringen och frågade om SAS kunde boka om till LH på utresan eftersom det var 11 dagar kvar innan resan, men han kunde acceptera ändringen på hemresan.
Agenten sa att de inte ändrar till något annat bolag för alla bolag ändrar och ställer in just nu!
Min kollega påpekar att SAS inte har hört av sig om ändringarna, agenten säger jo du har fått SMS för över 10 dagar sedan. nej svar min kollega, då säger agenten nu ser jag att du inte har fått något information om detta det datum jag nämnde var det datum vi ställde in flygningen.
Min kollega frågade gäller inte EU261-2004 i detta fall, agenten svarar varken jag eller nej utan säger jag skickar en länk så får du fylla i och ansöka om ersättning.

Kollegan bokade av resan, efter ha kollat upp om LH flygningar och hittade visserligen en M biljett ut och en C biljett hem för samma pris som en plusbiljett tur och retur.

Lite info om hans resa som gick ut i Söndags, koll på ARN om test, koll i FRA vid ankomsten om test, koll vid avresan från FRA om test ankomsten till FCO ingen koll överhuvudtaget, nu är han ute på en veckas segling, men tydligen stängda restauranger på kvällarna när de kommer in i hamnarna.
 

rob74

Medlem
Igår trillade de sista väntade ombokningarna in gällande min resa Göteborg-Kiruna den 1 juni. Blev som jag väntat mig...
 
Toppen