Senaste nytt

San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021

toer00

Medlem
Ok nu har jag fyllt väskan med 6 st maffiga Cab...
Vita Chardonnay fr. Russian river, någon ??

Dessutom, någon som åkt med Napa Valley wine train i relativt närtid...? Jag åkte det 1988 och upplevde det då som fantastiskt, för en tågeuntiast som jag

Ballongfärderna, någon?

Dessutom med anledning av vad många klok sagt, kanske bäst att även ta en över på SFO Airport även om man hyr bil?
Vilket hotell på SFO är att föredra, minst 4 stjärnor...
 
Last edited:

palmen

Moderator
Dessutom med anledning av vad många klok sagt, kanske bäst att även ta en över på SFO Airport även om man hyr bil?
Vilket hotell på SFO är att föredra, minst 4 stjärnor...
Menar du hämta ut bil direkt efter ni landat på SFO? Just den biten diskuterades i en annan tråd för några dagar sedan och jag tror inte någon tyckte det var en bra idé. Att flyga 12-14h, dricka alkohol på flyget, ställa om dygnet 9h och sedan sätta sig i en bil direkt är direkt olämpligt. Det är på tok för många saker i detta som gör en till en mycket sämre bilförare. Inom SF behöver ni inte bil alls, går att gå till det mesta eller ta lokaltrafik, alternativt en Uber om man hellre vill åka själv. Att parkera inne i SF är väldigt dyrt. Bilen bör du hämta först när det är dags att lämna SF.

Boenden vid flygplatsen är oftast lite enklare alternativ. Personligen tar jag billigast möjliga inom Hilton eller IHG, det duger helt ok för en natt. Ska ni bara bo en natt och sedan köra vidare dagen efter, välj något hotell norr om flygplatsen, närmre till car rental samt om man ändå vill ta sig in till stan med en Uber i några timmar.
 

Alf

Medlem
Ok nu har jag fyllt väskan med 6 st maffiga Cab...
Vita Chardonnay fr. Russian river, någon ??

Dessutom, någon som åkt med Napa Valley wine train i relativt närtid...? Jag åkte det 1988 och upplevde det då som fantastiskt, för en tågeuntiast som jag
emoji6.png


Ballongfärderna, någon?

Dessutom med anledning av vad många klok sagt, kanske bäst att även ta en över på SFO Airport även om man hyr bil?
Vilket hotell på SFO är att föredra, minst 4 stjärnor...

Om det är krav på snökedjor vid passage av bergen så gäller det. Du får inte passera utan snökedjor.

Ballongfärder blir nog svårt under den tid du är där med tanke på väder och vind.

Varför är du så fixerad på antalet stjärnor på ett hotell på flygplatsen. Det är väl bara att ta ett bra hotell i någon kedja du gillar som har transfer till flygplatsen så du kan hämta upp bilen på morronen. Efter 11 timmar i luften är man ju mer eller mindre slut när man landat så det är bara att stupa i säng med en hamburgare som tidig kvällsmat. Frukost har ju alla hotell i de stora kedjorna.
 

Dbodenfo

Medlem
Ang vinturism finns det nog anledning att före besöka kolla upp aktuell situation
och inte förlita sig på kommentarer om upplevelser under besök före bränder och Covid

Wine tasting in Napa and Sonoma will never be the same. Here’s why that’s a good thing - Los Angeles Times

Detta är en riktigt bra poäng då det brunnit väldigt mycket där uppe. Jag var senast i området när första generationens iPad släpptes och kan ju säga att det den kör endast iOS 5.1 och kommer inte så mycket längre.
 

palmen

Moderator
Bara så alla vet. Det går att flyga utan att dricka alkohol. Jag har inte provat själv men hört att det går....
Ja hade bokat hotell downtown och hämtat hyrbil där. Ofta billigare hyrbil downtown än på SFO.
Även om man inte dricker så kvarstår 14h resa och 9h tidsskillnad, ingen bra idé med bil då oavsett.
 

toer00

Medlem
Tack för alla tips nu har jag blivit klokare, har iofs varit 2 ggr tidigare i San Francisco men inte över jul/nyår.
Så nu börjar en plan ta form, när vi kommer den 23/12, så tar vi oss in till San Francisco och allt tyder nu på att vi tar in 1 n på Marriott Marquis vid Union Square (ny renoverat med bra priser), därefter den 24/12 kan vi till fots ta oss till SIXT och hyra en Volvo eller en BMW... ;) Faktisk 30 dollar/dag billigare än att hyra fr. flygplatsen...

Den 24/12 fortsätter vi den lilla korta biten till Napa och stannar där 3 n för att sedan åka vidare till Healdsburg där vi stannar 4 n.
Sedan vänder vi söderut igen för att avsluta 3 n i San Francisco. Detta innebär jul i Napa och nyår i San Francisco. Tips på vad vi kan äta julmiddag typ 25/12 i Napa och nyårsmiddag i San Francisco, 31/12.

Även tips på andra sjyssta krogar mm emotses gärna för alla 3 platserna. Dessutom bästa icke hotell frukosten runt Union Square...?
 
Toppen