Senaste nytt

San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021

toer00

Medlem
Kära BC:are, frälsningen känns nära, vaccination inbokad så nu hoppas vi att USA öppnar också?
Flyget bokat ut 23/12 med SK, hem 3/1 med AC. Men resten behöver jag er hjälp med. Hotell, restauranger, vingårdar andra sevärdheter mm.

Krav på hotell min 4 stjärnor, bra läge, lite större rum och bra frukost (Inga statuskrav)
Platser att bo på : San Francisco, Napa och Death Valley (om så hinns med).
Var firar vi jul respektive nyår av dessa 3 platser?
Bila eller flyga till Death Valley?

Ni som varit där, ge oss tips
 
  • Gilla
Reactions: JNH

palmen

Moderator
Flyga till Death Valley? Finns det ens någon flygplats för kommersiell trafik där. Du kan ju titta på kartan och sen bestämma dig om du tycker det är värt 7h i bil för att köra dit, du får nog räkna med 2 dagar körning och kan tex ta ett stopp vid Kern River på vägen tex.
Om ni nu verkligen vill till Death Valley skulle jag flyga till Las Vegas och köra där ifrån. Men personligen känns det som att det går åt väldigt mycket tid bara för att komma till Death Valley. Jag körde bara igenom på väg till Vegas och gjorde lite stopp på vägen för att se mig omkring, det räckte gott för mig.
 

mha321

Medlem
Jag skulle inte heller tycka det är värt att ta sig till death valley för bara det, när man har bas i San Francisco. Men det är en utmärkt utflykt från Vegas. Så jag skulle antingen ta ett par dagar där, eller vänta till en annan gång.

Vad jag vet finns det inte något vanligt kommersiellt flyg närmre än Vegas. Däremot kan man ju åka dit och titta på flyg i rainbow canyon, men de lär man inte få följa med i. Finns ju också helikopter turer till Death valley och de landar möjligen på något av de små fälten. Men jag tror inte det är den sorts flyg frågan gällde :)
 

Mr Basic

Medlem
Vi körde följande upplägg.
2-3 dagar i San Francisco (hämtade hyrbil när vi checkade ut).
Bilade norrut mot Napa/Sonoma några dagar. Bodde i Calistoga, mkt trevligt.
Därefter söderut till Carmel och Highway 1 osv…..
Missa inte Alcatraz! Kanske bra tryck på Fisherman’s Wharf på jul/nyår?
 

Alf

Medlem
Du anländer ju strax innan julafton, men nu firar man ju inte julafton i USA utan det blir juldagen med kalkonen. Ett alternativ är att du börjar resan i Monterey som är en trevlig plats. Sov över på flygplatsen och starta morronen efter mot Monterey. Stanna där över julen och besök även grannstaden Carmel som är speciell. Clint Eastwood har gjort en kortare karriär där som borgmästare. Gör en utflykt till Pebble Beach på den ikoniska 17-Mile Drive. Längs vägen kan man se jordekorrar ( Piff o Puff) passar ju bra på julen. Finns även ett Fisherman’s Wharf här som är värt ett besök med trevliga restauranger. Jag har alltid bott på Marriott hotell som ligger mitt i staden med gångavstånd till det mesta. Det finns även en del vingårdar i området.

Åk sedan till San Fransisco och ta in på något bra hotell. Jag har bott på flera olika hotell där men har tyvärr ingen favorit. Det brukar bli val mellan centrala delen av stan eller Fisherman’s Wharf. Jag brukar välja det senare, även om det är mer turistiskt men det finns mycket trevliga restauranger vid pirarna. Glöm inte ett besök på Alcatraz, måste nog bokas i förväg. Har du bil så måste du åka den berömda och krokiga Lombard Street. San Fransisco måste nästan upplevas med bil så man känner de häftiga backarna. Om man saknar bil så får det bli spårvagnen, vilket man även skall prova om man har bil. När man parkerat bilen för dagen kan det vara dags för ett besök på Buena Vista Cafe som introducerade Irish Coffee i USA.

I Napa Valley har jag bott på Embassy Suites. Då får du ett vardagsrum och ett sovrum. Hyfsat bra frukost som du själv beställer hos en kock som lagar till den. Även gratis drinkar eller vin och öl. under några timmar på kvällen. Inga höjdardrinkar eller bra öl, men duger innan man går ut och äter. Dom brukar lyckas någorlunda med Margarita. När det gäller vingårdar kan du börja med att kolla Systembolagets sortiment och besöka några av de stora vingårdarna. Åker du själv med bil (vilket inte rekommenderas om man vill provsmaka) så hittar du även en del små guldkorn.

Sedan tycker jag som @palmen och @mha321 att du skall skippa Death valley eftersom det är för lång bilresa.

Ta god tid på dig i San Fransisco eftersom det är en av de trevligaste och vackraste städerna i USA.
 

Mr Planning

Medlem
Lånar tråden lite!

Om USA öppnar i sommar, så blir en del av resan att bila från Las Vegas till Yosemite, vilken del hade rekommenderas, den genom Death Valley, eller genom Utah och Salt Lake City?

Och som ni säkert ser på kartan, så är inte längden på resan det avgörande, Utah kommer vi att besöka oavsett, funderingen är om det är trevligast att åka via Death Valley över resten av Utah?
 
Toppen