Senaste nytt

San Blas/Guna Yala, Panamá

Jensik

Medlem
Jag kommer att åka till Panamá om ett par veckor.
Har någon här erfarenhet av San Blas/Guna Yala öarna utanför Panamá?
Någon som kan rekommendera något boende?
Jag tänkte försöka flyga dit med Air Panamá, för att få lite nya flygplatser, PAC/Albrook och en till minst på kartan vore trevligt :)
 

perhording

Medlem
Kan bara säga att det är väldigt fint och orört där. Vi seglade från Panama till Cartagena i Colombia för ett par år sedan, och då spenderade vi de första tre dagarna med att segla runt bland San Blas-öarna. Fantastisk snorkling där vi såg turtles, eagle rays och nurse sharks varje dag. Såg för övrigt Tyskland vinna fotbolls-VM i en hydda på en av de små öarna. Jag tror att alla boenden är av väldigt enkel standard, på de öar vi var i land såg det ut som basic bungalows/hyddor. Lite mer backpacker-style än businessclass helt enkelt. Men det kanske finns mer exploaterade öar med högre standard, vad vet jag. Ser fram emot reserapport!
 

JanneB

Medlem
Har varit där och kan bara instämma i det perhording skriver. Oerhört vackert och bra snorkling men väldigt spartanskt. Det hela arrangerades inte av mig själv och vi åkte en 4h helvetes 4x4 resa genom djungeln under en av mitt livs top fem bakfyllor. Jag var i princip medvetslös. Att man kunde flyga ut visste jag inte då själva fastlandsbasen där vi tog båt ut till öarna bestod av några bord under ett plåttak mitt i djungeln. Vi bodde mycket enkelt i en bambuhydda och på vår ö fanns bara fyra fem-hyddor inklusive den för de fastboende. På ön fanns en gemensam hydda med biljardbord och bar och så fanns det en gunga i en palm. Det var allt. Maten som serverades var mycket enkel och samma varje måltid, nämligen ris med fiskbitar i. När vi var på snorkeltur kring andra öar såg vi dock hur det grillades hummer vilket gjorde oss lite avundssjuka. Jag kan således inte ge några konkreta rekommendationer annat än att kolla upp allternativen noga innan bokning för att finna en nivå som passar er. Min vän köpte våra biljetter på en parkering bakom ett köpcenter :)

Lycka till!
 

perhording

Medlem
Hitte lite foton från en av öarna på San Blas! Minns inte öns namn tyvärr, men det var där vi såg VM-finalen. Eller inte hela, för bilden försvann lite då och då...

Foto 2014-07-12 08 33 50.jpg
Foto 2014-07-13 13 58 58.jpg
Foto 2014-07-13 16 38 51.jpg
Foto 2014-07-13 16 39 04.jpg
Foto 2014-07-13 18 12 19.jpg
 

Jensik

Medlem
Tackar för svaren @perhording och @JanneB
Någon standard på San Blas öarna ska man inte räkna med vet jag (det är ungefär vad ni beskriver ja säger mina panamanska vänner).Ska bli intressant och se vad vi hittar för något
 

JanneB

Medlem
Ser att min beskrivning låter väldigt negativ och det stämmer inte med vår upplevelse, vi hade det kanon när vi väl sovit ut. Kollade genom bilderna nu och vi bodde på ön Kuanidup

IMG_2163.jpg
IMG_2171.jpg
IMG_2188.jpg
 
Toppen