Senaste nytt

[Sökmotor] Shinkansen (snabbtåg i Japan)

pqvst

Medlem
Som många säkert vet så kan man utnyttja nästan alla Shinkansen tåg med ett Japan Rail Pass (JR Pass). Se min guide för mer information: [Guide] Japan Rail Pass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tåg består ofta av "icke-reserverade" och "reserverade" platser. Tyvärr finns det i dags läget inget bra engelskt verktyg för att söka tillgänglighet online för reservationer. Så, jag har fixat ett litet verktyg för detta.

Detta är användbart om man vill i förväg se hur beläggningen ser ut för att veta om man måste boka långt i förväg eller om man kan fixa en plats direkt på stationen innan avgång. Dessutom består Green/Gran endast av reserverade platser så då vill man verkligen veta om det finns platser lediga innan.

Hur fungerar det?
  1. Välj område (t.ex. "All West") eller ett specifikt Shinkansen tåg (t.ex. "Hikari").
  2. Välj start och slut station.
  3. Välj avresedatum och tid.
  4. Välj icke-rökare eller rökare.
  5. Det går även att filtrera bort alla tåg som inte går att använda med JR Pass (Nozomi+Mizuho).
Resultaten visar vilka tåg som finns, samt tillgänglighet för varje resklass: Ordinary, Green och Gran. Gran finns endast på vissa sträckor. Tillgänglighet består av:
  • Grönt: Mycket ledigt
  • Gult: Lite ledigt
  • Rött: Inget ledigt
Shinkansen Seat Availability
Screenshot 2018-09-28 19.09.34.png
 

intuition

Medlem
Hm, jag får "Cannot inquire availability for the desired date/time." vad jag än söker på. (Kanske för gammal browser, jag har Firefox 48)
 

pqvst

Medlem
Hm, jag får "Cannot inquire availability for the desired date/time." vad jag än söker på. (Kanske för gammal browser, jag har Firefox 48)

Sidan använder Japansk lokaltid. Japan är 7 timmar före Sverige, så du behöver söka längre fram i tiden (t.ex imorgon) :) Men jag ska iaf fixa felmeddelandet så att det är tydligare. Tack för feedback!
 
Toppen