Senaste nytt

Sökes: Awardresa ToR Göteborg-Asien, April 2020

ljungan

Medlem
*(OBS.. Jag skrev inledningsvis Singapore, men hade visst ett smärre hjärnsläpp då vi i själva verket vill till Shanghai...)

Hej!
Letar min första bonusresa till mig och sambo. Vi vill testa Asien i april 2020. Vi är väldigt flexibla när det gäller datum och destinationer men hade gärna sett iallafall Shanghai och ev Hongkong, men även Tokyo och Taipei är intressant. Kanske är vår budget något smal nu då vi samlat ihop knappa 160000 EB-poäng men kan nog få ihop 200000 om det behövs. Är vi tokmycket under budget så får den mer inbitne gärna säga till.

Jag har t.ex. via United hittat GOT-Singapore med stopover i Peking 13-28 April. Flygs av SAS och Air China för totalt 200 000 poäng som ju är lite över budget just nu. Är dock sjukt rookie på att hitta flighter så hade varit evigt tacksam för hjälp och input.. *


  • Varifrån vill du börja din resa? Helst Göteborg, Stockholm eller Köpenhamn kan funka.
  • Var är din destination? Det är inte spikat, vi har kollat på bl.a. Hongkong, Tokyo, Shanghai och kanske Taipei. Med nuvarande budget kanske det är mer rimligt att flyga till max en eller kanske två destinationer, prio isf. är Singapore först och sedan Hongkong.
  • När vill/behöver du resa ut? April
  • När vill/behöver du komma hem? April
  • Hur länge vill du vara borta? Ca 10-21 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 23 år (om det gör skillnad..)
  • I vilken kabinklass? First/Business för långa resor, kortare typ GOT-FRA kan flygas i ekonomi och kan betalas kontakt men max ca 2000kr per person i sådana fall.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Vi har en 241 Voucher att utnyttja och har knappa 160 000 poäng att använda (totalt, men det blir ju också priset per person iom. 241). Vi kan ev. skrapa ihop lite extra poäng till ca 200 000.
  • Vad är det viktigaste för dig? Vill uppleva fina flygningar och testa lounger mm. Flera timmar stop over gör inget.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Det är OK med stop overs om vi får uppleva fina lounger t.ex.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-08-28 kl. 11.01.12.png
    Skärmavbild 2019-08-28 kl. 11.01.12.png
    183,8 KB · Visningar: 120
Last edited:

ekf

Medlem
Jag har t.ex. via United hittat GOT-Singapore med stopover i Peking 13-28 April. Flygs av SAS och Air China för totalt 200 000 poäng som ju är lite över budget just nu.
Business till Asien kostar 100.000 poäng per person, med SAS, utan voucher. Om du du vill blanda in andra bolag i *A så kostar det mer. Men notera att du inte kan gå efter vad United visar för antal poäng utan du måste se på tabellen på SAS hemsida: Poängtabeller | SAS (under fliken "Star Alliance")
 

ljungan

Medlem
Business till Asien kostar 100.000 poäng per person, med SAS, utan voucher. Om du du vill blanda in andra bolag i *A så kostar det mer. Men notera att du inte kan gå efter vad United visar för antal poäng utan du måste se på tabellen på SAS hemsida: Poängtabeller | SAS (under fliken "Star Alliance")

Jaha. My bad, tusen tack för input.
Om jag förstår tabellen rätt kostar det alltså 165 000 poäng utan voucher att flyga till Shanghai (Kina, Centrala Asien) om man flyger med Star Alliance-bolag? Är detta då ToR eller enkel väg?
 

danielhog

Medlem
Hej, välkommen till forumet!

Det kostar inte 200.000 poäng att flyga till Asien, här kan du se hur mycket det kostar: Poängtabeller | SAS

Till tex Singapore kostar det 165.000 poäng, så du är nästan i mål.

Jag gjorde en sökning på sas hemsida för star alliance resor och hittade samma datum som dig GOT - CPH - SIN med sas och sen Singapore Airlines. Den kostar 82.500 poäng var och ca 1600 var i skatter. Jag rekommenderar den före air china, även om ni nog inte blir besvikna på air china om det är första resa i affärsklass.

Som slutkläm om ni vill besöka flera olika platser rekommenderar jag en open jaw (sök på begreppet om det är okänt). Det innebär utresa till en stad och hem från en annan, då behöver ni köpa färre biljetter kontant. T.ex. utresa till Singapore och hem från Taipei, där emellan så köper ni biljetter till både Tokyo och sen Taipei, men slipper då köpa en biljett tillbaka till Singapore eftersom hemresan är bokad från Taipei.
 

Attachments

  • 3218EFBB-0233-4930-AE26-150B4B3FAEC0.jpeg
    3218EFBB-0233-4930-AE26-150B4B3FAEC0.jpeg
    32,2 KB · Visningar: 125

MartinH

Medlem
Enligt mig är det bästa värdet att åka SAS business. Tyvärr finns det inte mycket att välja på i dagsläget, men de brukar släppa mer biljetter senare.
Här är en utmärkt sida som visar tillgänglighet SAS Business award flights - Travel hacks
Hade det vart jag så hade jag bokat vad som finns nu och lagt in alerts på travelhacks på rutter och datum som ni hellre vill ha. Dyker det upp nåt bättre så är det bara att boka om, boka om/av kostar 0 kr, än så länge.

I en perfekt värld så vill ni typ flyga till Tokyo och hem från Hongkong, eller tvärtom. 100000 poäng med en Amex voucher. (fast Tokyo i april kan bli svårt...)
Då har ni poäng över. För 60000 poäng kan t.ex. flyga Bali-SIN/BKK-Manila enkel väg inom "Sydostasien" och få några trevliga flygningar med Singapore och/eller Thai.
screenshot-travelhacks.azurewebsites.net-2019.08.28-11_28_52.png
 

ljungan

Medlem
Hej, välkommen till forumet!

Det kostar inte 200.000 poäng att flyga till Asien, här kan du se hur mycket det kostar: Poängtabeller | SAS

Till tex Singapore kostar det 165.000 poäng, så du är nästan i mål.

Jag gjorde en sökning på sas hemsida för star alliance resor och hittade samma datum som dig GOT - CPH - SIN med sas och sen Singapore Airlines. Den kostar 82.500 poäng var och ca 1600 var i skatter. Jag rekommenderar den före air china, även om ni nog inte blir besvikna på air china om det är första resa i affärsklass.

Som slutkläm om ni vill besöka flera olika platser rekommenderar jag en open jaw (sök på begreppet om det är okänt). Det innebär utresa till en stad och hem från en annan, då behöver ni köpa färre biljetter kontant. T.ex. utresa till Singapore och hem från Taipei, där emellan så köper ni biljetter till både Tokyo och sen Taipei, men slipper då köpa en biljett tillbaka till Singapore eftersom hemresan är bokad från Taipei.

Hej och tusen tack!
Jag måste erkänna något pinsamt.. Jag skrev inledningsvis Singapore, men hade visst ett smärre hjärnsläpp då vi i själva verket vill till Shanghai... I SAS sökmotor hittar jag flera resor men tyvärr bara i Plus, de kanske inte flyger några Business till Shanghai? Hittar däremot vissa resor i Business på United, men då med t.ex. GOT-FRA med Lufthansa i ekonomi och sedan FRA-PVG med Air China. Men som du skriver kanske det finns roligare bolag än just Air China.

Tack för tips på Open Jaw, hittade denna tråd som förvisso har några år på nacken, men tror jag förstår grejen. Gjorde några olika sökningar i SAS sökmotor men hittar inget alls, kanske bättre att använda United eller ITAmatrix?

Enligt mig är det bästa värdet att åka SAS business. Tyvärr finns det inte mycket att välja på i dagsläget, men de brukar släppa mer biljetter senare.
Här är en utmärkt sida som visar tillgänglighet SAS Business award flights - Travel hacks
Hade det vart jag så hade jag bokat vad som finns nu och lagt in alerts på travelhacks på rutter och datum som ni hellre vill ha. Dyker det upp nåt bättre så är det bara att boka om, boka om/av kostar 0 kr, än så länge.

I en perfekt värld så vill ni typ flyga till Tokyo och hem från Hongkong, eller tvärtom. 100000 poäng med en Amex voucher. (fast Tokyo i april kan bli svårt...)
Då har ni poäng över. För 60000 poäng kan t.ex. flyga Bali-SIN/BKK-Manila enkel väg inom "Sydostasien" och få några trevliga flygningar med Singapore och/eller Thai.
Visa bifogad bild 96489

Wow, tusen tack för sidan!
Vad anser du är bäst metod för att boka en open-jaw resa enligt någon av de rutter du beskriver?
 

nissefalk

Medlem
Påsken är i April i år och då lär SAS släppa färre platser under en bra del av April.

Just nu finns att boka för 2 person Göteborg till Beijing den 30e Mars och åter från Shanghai 18e, 21a,23e eller 26e April för 2 personer med en 2-4-1 så blir det 100,000 poäng plus 1,846 SEK i skatter. Denna går att boka på SAS hemsida välj annan resa och välj utresa GOT till PEK hem från PVG

Skadar inte att boka upp denna så har du något bokat.

Boka sedan separata biljetter från Peking till annan Asien destination och sedan till Shanghai antingen cash eller poängen som du har kvar, stanna upp till 6 dagar i Peking och upp till 6 dagar i Shanghai så behövs inget visum det får man på flygplatsen om man stannar mindre än 144 timmar om man åker vidare till ett land utanför Kina, Hong Kong räknas som utanför Kina.

Jag tycker både Peking och Shanghai är värt ett besök om man inte varit i Asien tidigare.
 

MartinH

Medlem
Vad anser du är bäst metod för att boka en open-jaw resa enligt någon av de rutter du beskriver?
Du bokar på SAS sida. Hitta de datum du vill ha på travelhacks, sök sen på SAS så här,
screenshot-www.sas.se-2019.08.28-12_16_07.png


Du skall kunna se din voucher sen på sidan, välj den och poängpriset nedan skall bli 90000.
screenshot-www.sas.se-2019.08.28-12_17_17.png
 

ljungan

Medlem
Påsken är i April i år och då lär SAS släppa färre platser under en bra del av April.

Just nu finns att boka för 2 person Göteborg till Beijing den 30e Mars och åter från Shanghai 18e, 21a,23e eller 26e April för 2 personer med en 2-4-1 så blir det 100,000 poäng plus 1,846 SEK i skatter. Denna går att boka på SAS hemsida välj annan resa och välj utresa GOT till PEK hem från PVG

Skadar inte att boka upp denna så har du något bokat.

Boka sedan separata biljetter från Peking till annan Asien destination och sedan till Shanghai antingen cash eller poängen som du har kvar, stanna upp till 6 dagar i Peking och upp till 6 dagar i Shanghai så behövs inget visum det får man på flygplatsen om man stannar mindre än 144 timmar om man åker vidare till ett land utanför Kina, Hong Kong räknas som utanför Kina.

Jag tycker både Peking och Shanghai är värt ett besök om man inte varit i Asien tidigare.

Tack, den resan, Göteborg-Beijing och Shanghai-Göteborg är verkligen intressant. Bokar eventuellt denna inom kort.

Försöker dock hitta några separata biljetter från Beijing till annan Asien-destination, men får bara felmeddelande att "Vi kan tyvärr inte erbjuda tillgänglighet mellan Capital och XXX", men gissar att SAS inte har flighter inom Asien.

Om man då vill boka t.ex. Beijing - Tokyo och Tokyo - Shanghai i business med annat Star Alliance-bolag, blir då priset 50 000 poäng totalt eller per leg (utan voucher) enligt denna tabell (flyga från Centrala Asien och Fjärran östern till samma område)?
Kan man boka alla rutter (Alltså open jaw resan från/till Göteborg, samt rutterna inom Asien) på samma voucher?
Hur går man tillväga för att boka övriga Star Alliance-bolag med poäng? Är det ringa SAS som gäller?

Kanske är helt ute och cyklar när det kommer till allt..
Hoppas mina frågor går att förstå, och ursäkta min bristande kompetens.. Tack!

Du bokar på SAS sida. Hitta de datum du vill ha på travelhacks, sök sen på SAS så här,
Visa bifogad bild 96503

Du skall kunna se din voucher sen på sidan, välj den och poängpriset nedan skall bli 90000.
Visa bifogad bild 96504

Tusen tack, det var ju lättare än jag trodde:)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-08-28 kl. 13.10.21.png
    Skärmavbild 2019-08-28 kl. 13.10.21.png
    255 KB · Visningar: 139
Toppen