Senaste nytt

Sökes Award - Vilket Star Alliance är att föredra till New York enligt dig?

Maja

Medlem
Sitter med två vouchers som går ut sista mars som många andra här på BC.se. Maken såg ingen nytta i att åka till Cancun nästa jul och Dubai såg han då rakt ingen anledning till varför han skulle åka till heller. För er som minns diskussionen kring vår First First som skulle bli hans 45-års present, - First First till Shanghai/Tokyo/Singapore för 2 under 2020 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor så kanske ingen blir särskilt förvånad längre. Jag har dock inte gett upp hoppet än att han glatt ska säga ja till alla mina tänkbara förslag. :D:rolleyes:

Istället tar jag med mig dottern till New York. Nu faller det sig så att hon fyller 12 år och därmed har vi ingen nytta av barnrabatten hos SAS längre.

SAS businessprodukt till New York kan jag utan och innan och vet precis ups and downs med den.

Så frågan är vilket bolag ni skulle rekommendera? Vilket är bäst på sträckan enligt er?

Tanken är att vi åker ut runt den 1-2/1-22 och stannar ca 1 vecka. Över själva nyårsafton är min uppfattning att det blir onödigt dyrt och jag tror inte någon av oss är intresserad av att stå och trängas på Times Square inför tolvslaget. Hon uppskattade verkligen inte trängseln i samband med Halloween när vi tittade på paraden för några år sedan.

  • Varifrån vill du börja din resa? GOT
  • Var är din destination? EWR/JFK
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T&R
  • När vill/behöver du resa ut? 1-2/1-22
  • När vill/behöver du komma hem? Behöver vara hemma 9/1-22 (krisar det så morgonen den 10/1)
  • Hur länge vill du vara borta? 6-7 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen + 1 barn (12 år)
  • I vilken kabinklass? First hade varit skoj, men ser ingen lösning på hur jag ska kunna boka det så lång tid i förväg (?), så får bli Business.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? A*
  • Vad är din budget? (per person) 2-4-1 och > 300K EB-poäng
  • Vad är det viktigaste för dig? Inte odrägligt långa bytestider och allt för många stopp för att ta oss dit. Optimalt hade varit 1 mellanlandning, men inser att det kan bli svårt att få till. Men är det någon exceptionellt så ska jag nog kunna övertala dottern. :D
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Nästa fråga blir vart vi åker på Sportlovet -22? Det har varit min stående resa till New York, men den blir inställd i år för första gången på jag vet inte hur länge. :( Så frågan är vart jag tar med mig dottern då? New York igen? Eller har vi något annat tips?

Tack på förhand för tips och råd gällande vilket/vilka bolag jag ska sikta in mig på att leta biljetter till inför nästa jullovsresa!
 

Mr Planning

Medlem
Lufthansa first självfallet, men det är ju inte möjligt med så lång planering.

SAS är ju fortfarande det bästa alternativet enligt mitt tycke, smidigt byte i Köpenhamn (troligen) låga skatter, betydligt bättre än Lufthansas business.

Dom andra alternativen är ju Swiss & Austrian, och även om du kanske är "trött" på SAS, så är deras produkt bättre.

Du kan dessutom boka SAS online just nu :)


Frågan är vad du ska göra med voucher nr 2 ? :rolleyes:
 

fcx

Medlem
Jag skulle nog säga att SAS egentligen är bästa alternativet på sträckan, men vill man ha variation så skulle jag titta på United eller Turkish istället som har en annan ombordupplevelse.

Austrian kan kanske vara ett alternativ, men jag har för mig att de bara flyger på sommaren.
 

Maja

Medlem
Tack för input så här långt! :)

Lufthansa first självfallet, men det är ju inte möjligt med så lång planering.

SAS är ju fortfarande det bästa alternativet enligt mitt tycke, smidigt byte i Köpenhamn (troligen) låga skatter, betydligt bättre än Lufthansas business.

Dom andra alternativen är ju Swiss & Austrian, och även om du kanske är "trött" på SAS, så är deras produkt bättre.

Du kan dessutom boka SAS online just nu :)

Hade som sagt var gärna testat LH First, men som sagt var, det är kört då jag inte tror det kommer vara möjligt att resa de två första veckorna i april till NYC, annars hade ju påsken varit ljuvlig att spendera där!

LH Business skippar jag, det är inget att hänga i julgranen och det har vi redan testat från Tokyo och även från San Francisco.

Swiss körde vi med till Miami, helt okej, men som sagt var upplevde jag SAS som bättre de flesta dagarna i veckan. Kanske ska ta mig en titt på Austrian isf?


Jag skulle nog säga att SAS egentligen är bästa alternativet på sträckan, men vill man ha variation så skulle jag titta på United eller Turkish istället som har en annan ombordupplevelse.

Austrian kan kanske vara ett alternativ, men jag har för mig att de bara flyger på sommaren.

United har jag funderat på och deras Polaris. Det är väl den enda som lockar för tillfället. Turkish känns som en rejäl omväg via Istanbul först. Har en bokning med Turkish till Bali i sommar, så får testa dem då (om den resan nu kan bli av...).

Testa nya SAS nya A321 till Boston och ta tåget till New York? Vidöppet med platser.

Nja, vi pratar januari 2022, så det är väl knappast vidöppet? Snarare inte en enda biljett släppt än! ;)

Tack för kreativt förslag, men att åka tåg i januari är ingenting som lockar denna gång.


Frågan är vad du ska göra med voucher nr 2 ? :rolleyes:

Ja, det är den stora frågan! Vart tusan ska vi ta vägen då?
 

Maja

Medlem
Hawaii med ANA?
Då borde ni kunna åka via Asien och kan få in First både till Tokyo och ut till Hawaii om de fortfarande släpper 2 platser.
Det vore en dröm! Då lär till och med maken börja knorra dock... Men vad tusan, vi får väl åka först och kolla läget.

Tips på hur jag bär mig åt för att få ihop detta? Flyger själv First med ANA till Tokyo i oktober, så den sträckan har jag koll på hur jag får till.

Men får jag ihop GOT-HND-HNL på en voucher? Trodde det bara gick att åka via USA? Eller tänker du att vi ska bränna båda våra vouchers på denna resa?

När jag kollar på ANA:s hemsida, så verkar det vara till HNL de flyger?
 

palmen

Moderator
Det vore en dröm! Då lär till och med maken börja knorra dock... Men vad tusan, vi får väl åka först och kolla läget.

Tips på hur jag bär mig åt för att få ihop detta? Flyger själv First med ANA till Tokyo i oktober, så den sträckan har jag koll på hur jag får till.

Men får jag ihop GOT-HND-HNL på en voucher? Trodde det bara gick att åka via USA? Eller tänker du att vi ska bränna båda våra vouchers på denna resa?

När jag kollar på ANA:s hemsida, så verkar det vara till HNL de flyger?
Det har rapporterats att senaste typ 18 månaderna tillät Tallinn resor till Hawaii via Tokyo, så du borde i teorin kunna söka Europa-Tokyo och Tokyo-Honolulu separat på United för att se tillgänglighet.
Har själv inte varit uppdaterad på Honolulu rutten på 18 månader så vet inte vad som brukar släppas där, men alla 3 planen bör väl vara levererade och klara 2022.
Deras 3 A380 går dagligen till Honolulu från Narita. Om den sträckan blir i Business är det ju inte hela världen heller. Relativt kort sträcka att flyga i jämförelse med andra.
 

Maja

Medlem
Tack @palmen för idén. Ska genast börja kolla vilka tider det kan tänkas bli och vad som är realistiskt att få till. Kanske får spara idén för framtiden när vi har flera lediga dagar än vad sportlovet kan erbjuda.
 
Toppen