Senaste nytt

Så ska BRA börja flyga igen

fcx

Medlem
Artikel i Expressen idag om hur BRA avser att starta upp verksamheten igen.

Kontentan av det hela är att BRA avser att starta trafik på fem linjer i slutet av september. Detta följs av fem linjer lite senare. För resterande linjer vill man ha någon form av bidrag/stöd för att starta. Intressant är vilka fem linjer som är först ut, och där jag tycker att man möter betydande utmaningar på fyra av dem.

Bromma-Göteborg. Den gamla kassakon, där levde man gott på transfertrafik på passagerare från skulle från Göteborg till någonstans som inte är Stockholm. Mängden transferpassagerare gjorde att man kunde ha en hög frekvens på linjen, vilket gjorde den konkurrenskraftig gentemot SJ på punkt-till-punkt. Har man inte så många passagerare blir turtätheten låg, och då tackar SJ för passagerarna. Dessutom verkar det som att det är Trabant (ATR-72) som gäller på sträckan framöver.

Bromma-Malmö. Här finns det nog pengar att hämta på kort sikt. Boende i Malmö är hänvisade till Sturup för att flyga till/från Stockholm, när gränsen mot CPH är stängd. Fast BRA ska starta först om två månader, och då är säkert gränsen öppen och efterfrågan har försvunnit igen.

Bromma-Visby. Visby har fått ett uppsving post-corona, och just nu är det tre olika bolag som har närmast dagliga avgångar. I augusti kommer Air Gotland in som nummer fyra. Två av dessa är till ARN, två till BMA. Vad BRA tror sig kunna tillföra som nummer fem på denna marknad är oklart.

Bromma-Ängelholm. Inte ens flygplatsens ägare ville ha den kvar, för man trodde inte på att det skulle vara en långsiktigt vettig affär. Nedläggning i september var beskedet. En brokig samling kommuner vill dock ta över ägandet och driften. SAS har svängt fram och tillbaka om huruvida de ska fortsätta flyga här. Elaka tungor pratar om att det finns kortsiktiga kommunala bidrag att hämta för skuldtyngda BRA på denna flygplats, och som vanligt med kommunal prestige så finns kommunägda Halmstad flygplats bara fem mil därifrån, där man jublade över nedläggningen av Ängelholm.

Bromma-Umeå. Detta är nog den enda linjen som egentligen bär sig kommersiellt på kort och lång sikt. SAS har närmast monopol. Norwegian har en avgång, men de har kommunicerat att de vill lämna Svensk inrikesmarknad, eller i vart fall pausa den.

För intresserade: Så ska BRA börja flyga igen - planen ort för ort
 

fcx

Medlem
Ville det ærlig talt ikke være et godt tidspunkt at lukke Bromma helt ned?

Beror helt på hur fort man tror att flygtrafiken ökar post-corona.

Vid årsskiftet var Swedavias prognos att man hade behövt påbörja bygget av en ny bana på Arlanda för 1-5 år sedan för att vara redo att möta den framtida trafikökningen på Arlanda+Bromma sammantaget (dvs ett scenario där Bromma är kvar). Ny bana på Arlanda ligger numera långt in i framtiden, och för bara sex månader sedan så hade Arlanda inte klarat att hantera att ta över den trafik som var på Bromma vid den tiden.
 

Alf

Medlem
Konceptet att bara flyga med ATR-72 tror jag inte mycket på när det gäller längre linjer, som Malmö-Bromma och Umeå-Bromma. Det är alldeles för lång tid i ett obekvämt turbopropplan.

Sedan tycker jag det skulle vara ett ypperligt tillfälle att snabbt lägga ner Bromma. Här borde politikerna kunna få med Mp på att bygga ut Arlanda mot att Bromma läggs ner. När det gäller utbyggnad av banor på Arlanda borde det räcka med att förlänga bana 01R/19L till 3500 meter.
 

fcx

Medlem
När det gäller utbyggnad av banor på Arlanda borde det räcka med att förlänga bana 01R/19L till 3500 meter.

Nu handlar tråden om BRA/Bromma, men Swedavias utbyggnadsplaner för Arlanda är inte vad man tror vid första anblick (och det är inte personligt riktat mot dig Alf, utan mot andra läsare på forumet). Swedavias plan för Arlanda är att bygga en ny bana 01R/19L parallell med befintliga 01R/19L (som då blir 01C/19C), så att man har tre parallella rullbanor. När det är på plats så river man gamla 08/26 för att ge plats för taxibana och utbyggd terminal. Det handlar alltså inte om att Arlanda ska ha fyra banor, utan enbart tre. Men tre parallella ger högre kapacitet än nuvarande upplägg, både på rullbanor och terminaler/markrörelser.
 

Fredde18

Medlem
Denna tråd är ju nästan ett år gammal, men idag på Flightradar finns de där igen, TFxxx! I detta nu en kärra på väg från Visby och en från Malmö. Olika åsikter må finnas men jag ser det ändå som ett gott tecken på återstarten av flyg i Sverige.
 
Toppen