Senaste nytt

Ryanair igång igen

doc

Medlem
Det är sant att det finns kollektivavtal för läkare, men facket har förhandlat bort normal dygnsvila, Arbetstidsreglerna gäller alltså inte för läkarkåren. Det innebär att en kirurg absolut kan ha varit i tjänst i 24 timmar utan vila. Nåväl, detta blev en annan diskussion. Instämmer i att allting som skall göras billigt och där kostnader jagas till sin spets finns det de som far illa.
 

Kristofer

Medlem
Jag är inne på Alfs linje. Ryanairs piloter flyger mycket, men inom regelverket. Idag är det många bolag som utnyttjar det till max.

Piloterna på Ryanair tjänar relativt bra. Det finns väldigt många deals, allt ifrån folk med riktigt goda villkor, till kontraktsanställda via halvskumma bemanningsbolag. Den sistnämnda gruppen får ingen sjukförsäkring, pension etc betald, men lönen är acceptabel och inte lik slavförhållandena på exempelvis vissa regionalflygbolag.

Känner en som flyger som kontraktare där. Han tjänar runt 5000 EUR i månaden, minus- skatt, pension och försäkringar som man som sagt får betala själv. Helt OK för att komma direkt från flygskolan. På Nextjet har en nyanställd styrman 15 800 SEK om jag inte minns fel.
 
Last edited:
Känner en som flyger som kontraktare där. Han tjänar runt 5000 EUR i månaden, minus- skatt, pension och försäkringar som man som sagt får betala själv. Helt OK för att komma direkt från flygskolan. På Nextjet har en nyanställd styrman 15 800 SEK om jag inte minns fel.
Alla får välja själv förstås men som en färsk självständig pilot brukar man ha en skuld på ungefär 500K SEK plus minus type rating på 737 som kostar i runda slangar 200K. Jag kan ha fel för jag har inte själv gjort det hela vägen men så ser det ut.
Plötsligt ser inte 5KEUR i lön vara för mycket, man betalar ju allt själv.

Jag såg en film på Youtube om FR och trodde inte på vad de sa i filmen och så försökte boka en resa själv för att se om verkligen det stämde med avgifterna. Det är ju helt absurd! Och jag som trodde att BT hade nått botten eller amerikanska bolag. Neeej, det verkar som det blir svårt att slå FR på denna front.
Pay nothing - get nothing! Undrar om ansvariga för hemsidan har hört talas om Google translate? En underlig sätt att översätta till svenska och dessutom kränga reseförsäkring.

ryanair.jpg

16SEK för SMS! 63 kronor för att betala med kort! Undrar om man kan skaffa prepaid MasterCard i Sverige? Förut hade ju Swedbank någon form av engångskort som fixades när man skulle betala online. Kanske funkar detsamma som prepaid MC?
 
Last edited:
fast de där e väl ryans sätt, fronta med låga biljett priser och ta igen det när du ska betala..sjukt..

Det kvittar i slutändan hur billiga dom blir, jag flög mycket med dom när jag drev ett projekt i england och aldrig mer.
 

Traveller

Medlem
Jag pratade med en av de nya i SAS kabinpersonal. Killen är egentligen pilot men hade svårt att få jobb som det så han tog kabinjobbet tillsvidare. Han berättade om sina kompisar som flyger och jobbar för många Afrikanska flygbolag samt RYAN Air. Hans inställning kring RYAN Air var att det är ett bolag som är riktigt snålt och inte har bra arbetsmiljö. Han berättade att piloterna har med sig egen mat i "låda" till jobbet, käkar i cockpit mellan flygningarna och vatten att dricka, det måste dom själva betala då de jobbar. Helt absurt.. Inte en enda av mina 167 flygningar förra året var med RYAN, ingen av de tusentals innan heller och kommer inte att bli...
 

Gnopps

Medlem
Jag stenvägrar flyga med Ryanair. Aldrig att jag vill ge mina pengar till ett företag som behandlar omvärlden, sina kunder men framför allt sina anställda så illa.
 

Kristofer

Medlem
Alla får välja själv förstås men som en färsk självständig pilot brukar man ha en skuld på ungefär 500K SEK plus minus type rating på 737 som kostar i runda slangar 200K. Jag kan ha fel för jag har inte själv gjort det hela vägen men så ser det ut.
Plötsligt ser inte 5KEUR i lön vara för mycket, man betalar ju allt själv.

Absolut. Utvecklingen mot att själv betala typerating är riktigt olycklig, men så ser verkligheten ut på många bolag idag. Dock vidhåller jag att 5000 EUR - kostnader är en bra lön för en pilot med 300 flygtimmar. Alternativen som finns är idag att flyga gratis (jag skojar inte), betala för en lika dyr typerating på något regionalbolag - och tjäna i bästa fall hälften, eller betala för att få flyga och få ihop timmar (Eagle Jet International, Inc.). Jag vet flera piloter som gått direkt från flygskolan, flugit för Ryanair i några år och betalat av sina studieskulder och nu flyger med mycket höga löner på Qatar och Emirates.

Sen är självklart förhållandena på Ryanair inte som de var på flagcarriers under flygets glansdagar. Men det finns bolag där det är mycket, mycket värre.

Hänvisar till mitt tidigare inlägg i en annan tråd:
http://www.businessclass.se/ovrigt/990-jobba-pilot.html#post6448
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Hittade följande på DI;

VD Michael O`Leary i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med en presskonferens.

När det gäller förvärv har Ryanair i dagsläget inga direkta planer att genomföra några.

Vi har försökt att köpa Aer Lingus två gånger men blivit avvisade av regeringen och jag vet inget annat där ute som skulle vara av intresse.
Vi har tittat på Lufthansa tidigare, men de är lite små och inte ett särskilt välskött bolag.

Har mannen storhetsvansinne eller?? När har Lufthansa blivit "för små" för Ryanair????
 

Homer

Medlem
Hittade följande på DI;

VD Michael O`Leary i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med en presskonferens.

När det gäller förvärv har Ryanair i dagsläget inga direkta planer att genomföra några.

Vi har försökt att köpa Aer Lingus två gånger men blivit avvisade av regeringen och jag vet inget annat där ute som skulle vara av intresse.
Vi har tittat på Lufthansa tidigare, men de är lite små och inte ett särskilt välskött bolag.

Har mannen storhetsvansinne eller?? När har Lufthansa blivit "för små" för Ryanair????

det är nog snarare du som missat ironin
 
Toppen