Senaste nytt

Ryanair igång igen

Man ska ställa sig den frågan om detta är värt? Man flyger billigt, men det finns en tydlig baksida kring de billiga biljetterna. Den enskilde tänker; Jag kan ju resa billigt, och bokar därmed en biljett med Ryanair. Vi som konsumenter gör ett val när vi bokar en biljett, men man tänker sällan på baksidan kring sitt beslut. Idag är flyget enormt konkurrensutsatt där bolag som t ex. SAS har svårt att klara sig mot t ex. Ryaniar. Vi har nyligen sett både Spanair och Malev gå i konkurs pga flygolycka och hård konkurrens från andra aktörer.
F:ö ska Ryanair redan i Februari öppna en bas i Budapest med nya flyglinjer, därpland NYO...suck. Det räcker med att läsa artikeln för att bilda sig en uppfattning om detta bolag.

Nej, jag tror och hoppas på de flygbolag som värnar om anställningstrygghet och kollektivavtal. I slutänden kan det vara jag som drabbas, då lägger jag hellre ner mer pengar på ett bolag där jag känner mig trygg. Ryanair är ett bolag som för mig inte står för ett medvetet resande.
 

sodaboy

Medlem
Finns ingenting som skulle kunna få mig att flyga RyanAir igen. De behandlar sina passagerare så uselt. Jag cyklar, går eller liftar hellre till resmålet. Det är min personliga åsikt. För vissa funkar det säkert bra. Jag betalar med glädje lite mer för ett värdigt bemötande och god service.
Med Malevs och Spainairs konkurser så verkar tendensen vara att folk vill resa till lägsta möjliga peng, oavsett vad det i förlängningen resulterar i.
Så mycket kommer jag aldrig att hata mina pengar att jag kommer att ge dom till RyanAir.
 

vicce

Medlem
"Alla" vill ha så billiga flygbiljetter som möjligt, men de vill också ha största möjliga säkerhet. Hur går detta ihop sig? Det gör det inte.
 

Homer

Medlem
Vem är det som är lättlurad egentligen?
"anonyma uttalanden" från vem? från de som är missnöjda med lön eller något.
 

Alf

Medlem
Jag är definitivt ingen supporter till Rajjan och jag undviker till största delen att flyga med dom. Men det beror inte på att dom skulle ha sämre piloter utan deras usla service och koncept.
Det finns inget belägg för att Rajjans piloter skulle vara sämre än andra bolag, dom har väldigt bra statistik. Det finns andra bolag som på detta forum prisas för sin fina service i kabinen men har piloter som jag inte skulle vilja flyga med. Det är bara att kolla upp olycksstatistiken för dessa bolag.
 

doc

Medlem
Alltså ärligt? Tror piloterna på Ryanair att kirurgerna verkligen är utvilade, kan ringa sig sjuka? Dessutom anställer man ju läkare på löpande 3 - 6 månaders vikariat. Jag tror att piloterna på Ryanair har en liten förskönad bild av hur läkare har det.
 
"doc skrev;Alltså ärligt? Tror piloterna på Ryanair att kirurgerna verkligen är utvilade, kan ringa sig sjuka? Dessutom anställer man ju läkare på löpande 3 - 6 månaders vikariat. Jag tror att piloterna på Ryanair har en liten förskönad bild av hur läkare har det."

Jag utgår att läkare och kirurger har kollektivavtal med landstingen, sjukhusen de tjänstgör på. Som därmed reglerar deras arbetstider. Sedan är det en annan 5a om de kommer utvilade till jobbet osv. Men de har, såvitt jag känner till ett arbetsschema som tillåter dem till normal dygnsvila.

Ryanair har inga kollektivavtal, självklart är deras arbetstider på något sätt styrda över gällande regelverk från diverse myndigheter. Att jämföra med t ex. kirurger var en objektiv jämförelse. Faktum kvarstår, det finns en tydlig baksida med de billiga biljetterna som Ryanair erbjuder.
 
Toppen