SK989
Medlem
Tullen finns på Örebro flygplats oavsett eftersom de kontrollerar inkommande utrikes frakt så det är nog ingen större belastning för dem med en passagerarflygning från icke-EU. När det gäller passkontroll blir det en extra arbetsuppgift för Polisen med ett passagerarflyg från icke-Schengen men den uppgiften behöver inte utföras av poliser utan av en s.k. särskilt förordnad passkontrollant - så funkar det på Arlanda. De som kontrollerar pass på Arlanda är nästan undantagslöst just passkontrollanter, d.v.s. civilanställda hos Polisen och inte poliser. Säkerhetskontrollen av passagerare vet jag inte vem som utför på Örebro flygplats men den kostnaden ska väl inrymmas i de avgifter som flygbolaget betalar för att använda flygplatsen.Om inte tråden hette RyanAir börjar flyga från Arlanda skulle jag ha skrivit
Undrar om en utrikesavgång verkligen kan bli lönsam för samhället och flygplatsen
Örebro har mycket frakt och har ombyggnader och service av SAAB 340 så det finns säkert brandförsvar 24/7, men det som tillkommer är passpolisen de kommer så m max kommer att ha hand om ca 380 passagerare vid varje flygning, dessutom personal vid säkerhetskontrollen, tullpersonal, England är ju inte med i EG längre.
Hur många timmar går det åt för passpolisen vid varje flygning, behövs inte polisen för andra uppdrag?
Flyttar RyanAir till Örebro för att Västerås flygplats skall läggas ner?
Örebro ligger strategiskt till, har stort upptagningsområde om man räknar 10 mil från flygplatsen.
Men som sagt var, detta var bara en tanke som jag aldrig skulle skriva i denna tråd som handlar om Arlanda, jag har svårt förstår varför folk inte håller sig till ämnena i trådarna.
Sen om en sån här sak är samhällsekonomiskt lönsam eller ej är ju alltid svårt att räkna på. Om linjen bidrar till ökad inströmning av utländska turister till Örebro (från England) så kanske utfallet blir positivt men om det bara är örebroare som använder linjen för att resa från Örebro kanske inte.