Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

SK989

Medlem
Om inte tråden hette RyanAir börjar flyga från Arlanda skulle jag ha skrivit

Undrar om en utrikesavgång verkligen kan bli lönsam för samhället och flygplatsen
Örebro har mycket frakt och har ombyggnader och service av SAAB 340 så det finns säkert brandförsvar 24/7, men det som tillkommer är passpolisen de kommer så m max kommer att ha hand om ca 380 passagerare vid varje flygning, dessutom personal vid säkerhetskontrollen, tullpersonal, England är ju inte med i EG längre.
Hur många timmar går det åt för passpolisen vid varje flygning, behövs inte polisen för andra uppdrag?

Flyttar RyanAir till Örebro för att Västerås flygplats skall läggas ner?
Örebro ligger strategiskt till, har stort upptagningsområde om man räknar 10 mil från flygplatsen.

Men som sagt var, detta var bara en tanke som jag aldrig skulle skriva i denna tråd som handlar om Arlanda, jag har svårt förstår varför folk inte håller sig till ämnena i trådarna.
Tullen finns på Örebro flygplats oavsett eftersom de kontrollerar inkommande utrikes frakt så det är nog ingen större belastning för dem med en passagerarflygning från icke-EU. När det gäller passkontroll blir det en extra arbetsuppgift för Polisen med ett passagerarflyg från icke-Schengen men den uppgiften behöver inte utföras av poliser utan av en s.k. särskilt förordnad passkontrollant - så funkar det på Arlanda. De som kontrollerar pass på Arlanda är nästan undantagslöst just passkontrollanter, d.v.s. civilanställda hos Polisen och inte poliser. Säkerhetskontrollen av passagerare vet jag inte vem som utför på Örebro flygplats men den kostnaden ska väl inrymmas i de avgifter som flygbolaget betalar för att använda flygplatsen.

Sen om en sån här sak är samhällsekonomiskt lönsam eller ej är ju alltid svårt att räkna på. Om linjen bidrar till ökad inströmning av utländska turister till Örebro (från England) så kanske utfallet blir positivt men om det bara är örebroare som använder linjen för att resa från Örebro kanske inte.
 

jerixon

Medlem
Kostnadsfråga naturligtvis.
90-200kr enkel oftast med low cost överallt jag flyger. Aldrig sub 2000kr från Linköping och jag behöver varken miles eller legs =)

Är det inte mer bekvämt för dig att byta på Schiphol, än att först åka till en lada XX mil bort?

Man behöver inte åka fulflyg ;)
 
Finns ingen anledning att välja sas när man ska ned till Malmö eller Göteborg.

Sitter på fakirflyget med Ryanair nu mot Malmö.
500kr T/R.

Bättre tider än sas, billigare en sas, trevligare personal en sas.

Jag kommer fortsätta flyga in diamant på sas varje år men efter de enbart flyga Ryanair inrikes så länge tiderna o h priset är såhär bra.
 

Palazzi

Medlem
Observerar att Ryanair utökar utbudet från Arlanda till Italien, med Bologna (annonserad för någon vecka sedan) och Brinidisi (annonserad igår).

Det betyder att man nu har direktflyg mellan Arlanda och fem italienska destinationer. Då Pisa lite oväntat saknas, så kompletteras det säkert med en sjätte inom kort.
 

GOTBound

Medlem
Jag bokade en t&r till ARN för mig och Mrs.GOTBound i januari.
Tanken var SAS eller i värsta fall en SAS reward med FlyPremium, Go Light 3 118 kr och en reward med skatt ca 880 kr
Ryan ville 331kr inkl tillval för två kabinväskor för en av oss [själva biljetterna kostade 198 kr].
I just detta fallet kunde jag inte motivera att flyga med SAS.
 

MLG55

Medlem
Jag bokade en t&r till ARN för mig och Mrs.GOTBound i januari.
Tanken var SAS eller i värsta fall en SAS reward med FlyPremium, Go Light 3 118 kr och en reward med skatt ca 880 kr
Ryan ville 331kr inkl tillval för två kabinväskor för en av oss [själva biljetterna kostade 198 kr].
I just detta fallet kunde jag inte motivera att flyga med SAS.
Kan tänka mig också att ryan även kommer att hinna med att servera sina kunder både det ena och andra.
SAS hinner kanske på sin höjd med att servera en kopp kaffe om man har tur.
 
Toppen