Senaste nytt

Roadtrip resa avgång Sthlm - New York hemresa Texas - Sthlm (4 personer)

Ystad

Medlem
Varenda roadtrip varje sommar sen 2008 har varit runt 3 veckor och då avverkar man på sin höjd ett par delstater varje gång.. Finns så mkt att se o göra per delstat.
Helt enig - ett par delstater per gång brukar räcka. Jag började dock 1979 med NY till LA via NO på 4 veckor - en minnesvärd resa.
 

WolfOfTravel

Ny medlem
Vi har gjort x antal roadtrips i usa.
Jag kan skicka mer info via privat meddelande om du vill.
Men 1 dag i Charlston är alldeles för kort, finns massor att göra, besöka USS Yorktown, Bone Hall Plantation (Nord och Syd), bada vis Folly Beach. Besöka Hilton Head etc.. Otroligt najs område.

I DC kan man lätt slösa bort några dagar på Arlington Memorial, alla museum runt The Mall, (Smithonian etc), Vietnam Memorial, Lincoln osv.

Att åka ner till Key West från Miami tar tid. Man kan stanna på öarna tex Marathon etc för snorkling o bad. Finns massor att se och göra så 3 dar är ju bara för Key West. Men såklart allt beror på hur mkt man vill se och hur snabbt man avverkar allt.

I Orlando finns ju alla nöjesparker och en timme ur ligger rymdkusten med Cape Canaveral. En heldag minst.

I Texas kan man göra hur mkt som helst, en road trip bara det. Houston med Galveston la man spendera många dar i med mängder av saker att göra.

Tack för tipsen, skicka gärna även ett PM! Jag skulle helst vilja stanna fler nätter i DC, speciellt eftersom jag är intresserad av amerikansk politik och tycker valet i september kommer bli väldigt intressant. Här är väl mina polare begränsningen som inte är lika politiskt intresserade.

Key West ser väldigt intressant, men frågan är om vi hinner ner dit på en resa under enbart 2-3 veckor. Miami är i alla fall garanterat! Nöjespark i Orlando är planerat, finns det någon speciell nöjespark du kan rekommendera?

Jag hittar 5995kr med Finnair ut och BA hem, bokas på AA. Ut 23 juni-hem 14 juli. Hittat med Google Flights.

Tack för tipset!

Det här är bra råd och tål att upprepas!

Att köra från Miami ner till Key West, att komma till ”End of the road” tar ungefär tre timmar. Beroende på tidpunkten när man lämnar Miami kan det ta 45 minuter - upp till en timme bara för att komma ut ur Miami-området, likadant när man kommer tillbaka. Duval Street är värd en kväll, the Winter White House, Hemingways hem, solnedgången nere vid bryggorna, End of the road skylten, southernmost point continental USA, USPS kontoret med postnumret 33040 och mycket mer. Snäckorna på Sanibel Island förtjänar också ett särskilt ombämnande, coolt med alla de tobvis med snäckor som dagligen sköljs upp på stranden där!

Key West hade nog fått vara 2 dygn kan jag nog tycka. Skippa hellre Everglades-turen med träskbåtar och kör istället själva ”Alligator Alley” genom delar av Everglades. Tänk bara på att inte gå ur bilen! Det finns vilda djur och det sitter stora varningsskyltar längs vägen. Se också till att tanka innan ni kör in där, det finns inga kiosker eller bensinmackar när ni väl kört in! Så stanna, ta toalettpaus, köp vatten, tanka bilen och sen kör man in och letar alligatorer.

Aligator safari verkar riktigt häftigt! Verkar verkligen finnas hur mycket som helst att göra runt Miami... Känns som det behövs fler dagar men vet inte hur många fler nätter vi hinner spendera där. Hur många nätter skulle du rekommendera i Florida minst?

Jag tror 2 v blir tight satsa på +3v. Sedan förstår jag inte hur ni tänker med flyg (bra resbolag (SAS, Norwegian osv.) då det är rätt stor skillnad på dessa två bolag om det krånglar.

Jag har aldrig haft problem med något av dessa resebolag, dock enbart SAS som det dykt upp problem på resan men som lösts. Skulle du säga att det är mycket enklare att hantera SAS vid krångel? En annan skrämmande tanke är ifall Norwegian går i konkurs... (Norwegian Air fails to reassure investors on profits). Var på en aktieträff igår där vi diskuterade Norwegians pengaproblem som bara blir värre pga. Covid-19.

Jag har gjort en del roadtrips i USA genom åren - så här är några tips från mig:
- Som sagts ovan så verkar det lite tight tidsmässigt att köra DC - Key West - Texas på 2-3 veckor. Det går naturligtvis men jag hade skippat södra Florida med The Keys, detta fantastiska område kräver lätt en egen resa på några veckor.
- North Carolina: Kill Devil Hills med First Flight Airport - ett måste att besöka för varje flygintresserad person.
- South Carolina: party o badstället Myrtle Beach - ett trevligt ställe för ett grabbgäng att besöka.
- Georgia: Savannah, mysig stad med mycket "sydstats-stämning". Känd bl a från filmen Forrest Gump.
- Georgia: Jekyll Island, mycket speciellt ställe där USA's rikaste höll till på vintrarna för 100 år sedan.
- Alabama: Orange Beach - trevlig miljö med bl a utflyktsbåtar.
- Missisipi: det ligger några trevliga badöar, t ex Cat Island, Horn Island, utanför kusten. Bunkra upp med mat o öl och ta en turbåt ut och stanna över dagen.
Detta var några exempel, finns naturligtvis massor, massor med annat trevligt.

Även om det blir tajt, tror du det är en möjlig sträcka? Vi alla som åker gillar att köra bil och har inga problem att köra tidigt eller sent på vägarna, men det finns ju alltid gränser. Är vi överoptimistiska eller är det möjligt?

Myrtle Beach, där ska vi definitivt besöka! Tack för alla tips. Syd-statskänsan är något vi verkligen vill uppleva!
 

WolfOfTravel

Ny medlem
Helt enig - ett par delstater per gång brukar räcka. Jag började dock 1979 med NY till LA via NO på 4 veckor - en minnesvärd resa.

Förstår resonemanget, men vårt mål är väl lite som din 1979 resa. Vi vill plöja igenom en stor del av landet och verkligen få uppleva skillnaderna mellan nordstaterna och söder. Sedan tror jag det blir att åka tillbaka för att spendera längre tid i varje delstat i framtiden.
 

palmen

Moderator
Förstår resonemanget, men vårt mål är väl lite som din 1979 resa. Vi vill plöja igenom en stor del av landet och verkligen få uppleva skillnaderna mellan nordstaterna och söder. Sedan tror jag det blir att åka tillbaka för att spendera längre tid i varje delstat i framtiden.
Mitt råd är att inte göra allt på en gång. Har själv gjort det misstaget när man var yngre och ville se allt första gången.
Med det upplägg du lagt fram först så kommer nu typ sitta halva tiden i en bil. Nog för att det kan vara kul att köra och se landet, men mitt tips är att stanna mer och upplev städer och platser mer.

Köra i USA är inte som att köra hemma, hamna i trafik som sniglar sig fram långa sträckor är mer regel än undantag. Att köra i mörker där är inte direkt kul heller, förarkunskaper där borta är inte direkt som hemma och att folk har dragit 4-5 öl eller drinkar innan de kör hem på kvällen är inte på något sätt ovanligt. Jag undviker i största möjliga mån att köra i mörker om jag inte måste.

Personligen skulle jag skippat Florida, den delstaten kan du lätt spendera 1-2 veckor i på en egen resa för att uppleva allt. Känns som ni kommer få stressa igenom och mer eller mindre bara få sätta ett kryss i rutan på att ni varit där. Det kommer att gå åt två hela dagar bara till att köra till och från Miami (från delstatsgräns). Lägg det på andra delstater säger jag.

Vad det gäller Norwegian så är inte det ett bolag man vill åka med om något strular.
Du kan i stort sätt välja vilket bolag som helst från de tre stora allianserna. Alla kan råka ut för problem och då hjälper alliansen till. Får ni problem med Norwegian så finns ingen allians som backar upp och de kommer vägra boka om er till andra bolag med största sannolikhet. Finnair ut och British Airways hem för 6000 tycker jag låter som en bra deal för er. Strular något så kommer även American Airlines att finnas tillgängligt för att lösa transport.
 

Kimmen00

Medlem
Mitt råd är att inte göra allt på en gång. Har själv gjort det misstaget när man var yngre och ville se allt första gången.
Med det upplägg du lagt fram först så kommer nu typ sitta halva tiden i en bil. Nog för att det kan vara kul att köra och se landet, men mitt tips är att stanna mer och upplev städer och platser mer.

Köra i USA är inte som att köra hemma, hamna i trafik som sniglar sig fram långa sträckor är mer regel än undantag. Att köra i mörker där är inte direkt kul heller, förarkunskaper där borta är inte direkt som hemma och att folk har dragit 4-5 öl eller drinkar innan de kör hem på kvällen är inte på något sätt ovanligt. Jag undviker i största möjliga mån att köra i mörker om jag inte måste.

Personligen skulle jag skippat Florida, den delstaten kan du lätt spendera 1-2 veckor i på en egen resa för att uppleva allt. Känns som ni kommer få stressa igenom och mer eller mindre bara få sätta ett kryss i rutan på att ni varit där. Det kommer att gå åt två hela dagar bara till att köra till och från Miami (från delstatsgräns). Lägg det på andra delstater säger jag.

Vad det gäller Norwegian så är inte det ett bolag man vill åka med om något strular.
Du kan i stort sätt välja vilket bolag som helst från de tre stora allianserna. Alla kan råka ut för problem och då hjälper alliansen till. Får ni problem med Norwegian så finns ingen allians som backar upp och de kommer vägra boka om er till andra bolag med största sannolikhet. Finnair ut och British Airways hem för 6000 tycker jag låter som en bra deal för er. Strular något så kommer även American Airlines att finnas tillgängligt för att lösa transport.

Ja precis.. Det många inte förstår är de oerhörda abstånden.. Man kan lätt sitta i en bil en hel dag och fortfarande vara i samma delstat pga köer, avstånd, vägarbeten etc. Nä.. Flera roadtrips är det som gäller!
 

Kimmen00

Medlem
Tack för tipsen, skicka gärna även ett PM! Jag skulle helst vilja stanna fler nätter i DC, speciellt eftersom jag är intresserad av amerikansk politik och tycker valet i september kommer bli väldigt intressant. Här är väl mina polare begränsningen som inte är lika politiskt intresserade.

Key West ser väldigt intressant, men frågan är om vi hinner ner dit på en resa under enbart 2-3 veckor. Miami är i alla fall garanterat! Nöjespark i Orlando är planerat, finns det någon speciell nöjespark du kan rekommendera?



Tack för tipset!



Aligator safari verkar riktigt häftigt! Verkar verkligen finnas hur mycket som helst att göra runt Miami... Känns som det behövs fler dagar men vet inte hur många fler nätter vi hinner spendera där. Hur många nätter skulle du rekommendera i Florida minst?



Jag har aldrig haft problem med något av dessa resebolag, dock enbart SAS som det dykt upp problem på resan men som lösts. Skulle du säga att det är mycket enklare att hantera SAS vid krångel? En annan skrämmande tanke är ifall Norwegian går i konkurs... (Norwegian Air fails to reassure investors on profits). Var på en aktieträff igår där vi diskuterade Norwegians pengaproblem som bara blir värre pga. Covid-19.



Även om det blir tajt, tror du det är en möjlig sträcka? Vi alla som åker gillar att köra bil och har inga problem att köra tidigt eller sent på vägarna, men det finns ju alltid gränser. Är vi överoptimistiska eller är det möjligt?

Myrtle Beach, där ska vi definitivt besöka! Tack för alla tips. Syd-statskänsan är något vi verkligen vill uppleva!

Pm skickat
 

henke12

Medlem
Mitt råd är ungefär som de andra i tråden,
Dra ner på resmålen.

Mitt råd skulle vara att skippa Florida helt,
Florida kan du återvända till för en weekendresa för party eller om 10-15 år med familj(barn)!
 

SweCow

Medlem
Håller med om Florida. Vi va i Florida i januari och bodde någon timme norr om Miami, och åkte ner till key West över två dagar, vilket va för lite, sen tog alligator safari ytterligare en hel dag.
 

Ystad

Medlem
Förstår resonemanget, men vårt mål är väl lite som din 1979 resa. Vi vill plöja igenom en stor del av landet och verkligen få uppleva skillnaderna mellan nordstaterna och söder. Sedan tror jag det blir att åka tillbaka för att spendera längre tid i varje delstat i framtiden.
Att se och uppleva USA från en bil är absolut "rätt" sätt. Att ge sig iväg på morgonen - ta en paus när man känner för det - matställen finns "överallt" - när man tycker man vill övernatta stanna vid första bästa motell ... så skall USA göras. Men, men, det går inte riktigt att jämföra dagens USA med det land som jag genomkorsade 1979. Idag finns mycket mer trafik och jag tycker också att det har blivit mycket mer hektiskt på vägarna.
Så råden du fått här att skippa Florida, eller åtminstone södra Florida, från mig och andra skall du allvarligt överväga.
Florida är fantastiskt i sig och värt en eller flera resor för sig - själv har jag besökt Florida ett 10-tal gånger och har trots det mycket kvar där att se och uppleva.
Lycka till med planeringen.
 
Toppen