Senaste nytt

Roadtrip resa avgång Sthlm - New York hemresa Texas - Sthlm (4 personer)

WolfOfTravel

Ny medlem
Hej!

Jag och tre polare planerar en oförglömlig roadtrip i USA!
Exakta datum för resan är inte bestämt och vi är flexibla, men tanken är 2-3 veckor med start efter midsommar och avslut någon gång efter 4th of July!
Vi kommer att först flyga till New York och bo där några dagar för att sedan hyra bil och åka östkusten ner till Miami, Florida. Innan vi ska till Florida ska vi hinna med ett besök i Washington för att känna pulsen på Amerikanska valet såklart! Målet är sedan att rulla vidare till Texas där vi i sann söderanda ska fira 4th of July! Tips om hur vi bäst bokar hyrbil (ålder på alla resenärer är 22år) mottages tacksamt, vi kan även vara flexibla med orter nära New york som det är bäst utbud för hyrbil. Resan ska bokas med AMEX gold card, och jag har även 400 000 membership points som jag gärna använder till min egen flygbiljett om möjligt (konvertera poäng).

  • Varifrån vill du börja din resa?
Arlanda! Om det finns väldigt bra priser i Göteborg eller Köpenhamn kan detta även vara aktuellt (en av kompisarna bor i Lund).
  • Var är din destination?
New York! Med flyg hem vill vi åka från Texas där vi även kommer lämna av vår hyrbil. Vi är flexibla med stad att flyga från Texas.
  • När vill/behöver du resa ut?
Avresa runt 20e juni, väldigt flexibel med datum för att hitta bästa dealen!
  • När vill/behöver du komma hem?
Efter 4th of july någon gång.
  • Hur länge vill du vara borta?
Restid har vi sagt ca 2-3 veckor. Inga hotell eller liknande är bokade och vi är öppna för förslag som påverkar restiden.
  • Hur många personer som skall resa?
4 stycken totalt inklusive mig!
  • I vilken kabinklass?
Exonomy. Bra pris är vår högsta prioritet.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Vi har idag kollat på flyg med Norwegian, de har ju sin "Corvid-19" kampanj pga. lågt flygdeltagande nu med 20% rabatt men den gäller bara under första delen av juni.
  • Vad är din budget? (per person)
Runt 8 000 SEK per person t/r, men billiggare är inte dåligt! För hyrbil har i hittat priser runt 12 000 SEK för 2 veckor med sedan normalklass.
  • Vad är det viktigaste för dig?
Helt ok restider är viktigt, och att flyga med ett bra resbolag (SAS, Norwegian osv.) Inte mer än ett byte per resa, då det blir för krångligt. Annars är priset den största faktorn, vi vill anpassa vår resa efter de bästa flygpriserna. Med hyrbilen så vill vi hitta en rymlig hyrbil som är bekväm, minst 5-sitsig då vi kommer spendera mycket tid i denna.

Självklart ett plus om det finns en trevlig lounge på mellanlandningen!

  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Om ni är intresserade så kan ni nedan så vår preliminära plan hur vi ska stanna under roadtrip:
  1. New York 3 D (3 nätter)

  2. Washington DC 2D (2 natt) + hyra bil

  3. exCharleston övernatta

  4. ex Jacksonville/ Orlando hänga/ övernatta

  5. Miami (210 mil) 3 Nätter
    Everglades, Key west, Miami beach

  6. exDothan övernattning (ALABAMA)

  7. New Orleans 1-2 nätter

  8. Houston, Texas 3 Nätter

Otroligt tacksam för all hjälp vi kan få, vi har själv kollat upp och tror Norwegian är billigast men ni får gärna motbevisa. Har ni tidigare varit på roadtrip i USA? Kom gärna med tips vad vi bör göra och saker att tänka på!
 

Kimmen00

Medlem
Vi har gjort x antal roadtrips i usa.
Jag kan skicka mer info via privat meddelande om du vill.
Men 1 dag i Charlston är alldeles för kort, finns massor att göra, besöka USS Yorktown, Bone Hall Plantation (Nord och Syd), bada vis Folly Beach. Besöka Hilton Head etc.. Otroligt najs område.

I DC kan man lätt slösa bort några dagar på Arlington Memorial, alla museum runt The Mall, (Smithonian etc), Vietnam Memorial, Lincoln osv.

Att åka ner till Key West från Miami tar tid. Man kan stanna på öarna tex Marathon etc för snorkling o bad. Finns massor att se och göra så 3 dar är ju bara för Key West. Men såklart allt beror på hur mkt man vill se och hur snabbt man avverkar allt.

I Orlando finns ju alla nöjesparker och en timme ur ligger rymdkusten med Cape Canaveral. En heldag minst.

I Texas kan man göra hur mkt som helst, en road trip bara det. Houston med Galveston la man spendera många dar i med mängder av saker att göra.
 

Berglund

Medlem
Att åka ner till Key West från Miami tar tid. Man kan stanna på öarna tex Marathon etc för snorkling o bad. Finns massor att se och göra så 3 dar är ju bara för Key West. Men såklart allt beror på hur mkt man vill se och hur snabbt man avverkar allt.
Det här är bra råd och tål att upprepas!

Att köra från Miami ner till Key West, att komma till ”End of the road” tar ungefär tre timmar. Beroende på tidpunkten när man lämnar Miami kan det ta 45 minuter - upp till en timme bara för att komma ut ur Miami-området, likadant när man kommer tillbaka. Duval Street är värd en kväll, the Winter White House, Hemingways hem, solnedgången nere vid bryggorna, End of the road skylten, southernmost point continental USA, USPS kontoret med postnumret 33040 och mycket mer. Snäckorna på Sanibel Island förtjänar också ett särskilt ombämnande, coolt med alla de tobvis med snäckor som dagligen sköljs upp på stranden där!

Key West hade nog fått vara 2 dygn kan jag nog tycka. Skippa hellre Everglades-turen med träskbåtar och kör istället själva ”Alligator Alley” genom delar av Everglades. Tänk bara på att inte gå ur bilen! Det finns vilda djur och det sitter stora varningsskyltar längs vägen. Se också till att tanka innan ni kör in där, det finns inga kiosker eller bensinmackar när ni väl kört in! Så stanna, ta toalettpaus, köp vatten, tanka bilen och sen kör man in och letar alligatorer.
 
Last edited:
Jag tror 2 v blir tight satsa på +3v. Sedan förstår jag inte hur ni tänker med flyg (bra resbolag (SAS, Norwegian osv.) då det är rätt stor skillnad på dessa två bolag om det krånglar.
 

Ystad

Medlem
Jag har gjort en del roadtrips i USA genom åren - så här är några tips från mig:
- Som sagts ovan så verkar det lite tight tidsmässigt att köra DC - Key West - Texas på 2-3 veckor. Det går naturligtvis men jag hade skippat södra Florida med The Keys, detta fantastiska område kräver lätt en egen resa på några veckor.
- North Carolina: Kill Devil Hills med First Flight Airport - ett måste att besöka för varje flygintresserad person.
- South Carolina: party o badstället Myrtle Beach - ett trevligt ställe för ett grabbgäng att besöka.
- Georgia: Savannah, mysig stad med mycket "sydstats-stämning". Känd bl a från filmen Forrest Gump.
- Georgia: Jekyll Island, mycket speciellt ställe där USA's rikaste höll till på vintrarna för 100 år sedan.
- Alabama: Orange Beach - trevlig miljö med bl a utflyktsbåtar.
- Missisipi: det ligger några trevliga badöar, t ex Cat Island, Horn Island, utanför kusten. Bunkra upp med mat o öl och ta en turbåt ut och stanna över dagen.
Detta var några exempel, finns naturligtvis massor, massor med annat trevligt.
 

Ystad

Medlem
En sak till: gillar ni att äta ostron så kan man knappast företa sig en bättre resa. Finns att äta längs hela resvägen - råa, ungsbakade, friterade - till frukost, lunch o middag...
 

Kimmen00

Medlem
Jag har gjort en del roadtrips i USA genom åren - så här är några tips från mig:
- Som sagts ovan så verkar det lite tight tidsmässigt att köra DC - Key West - Texas på 2-3 veckor. Det går naturligtvis men jag hade skippat södra Florida med The Keys, detta fantastiska område kräver lätt en egen resa på några veckor.
- North Carolina: Kill Devil Hills med First Flight Airport - ett måste att besöka för varje flygintresserad person.
- South Carolina: party o badstället Myrtle Beach - ett trevligt ställe för ett grabbgäng att besöka.
- Georgia: Savannah, mysig stad med mycket "sydstats-stämning". Känd bl a från filmen Forrest Gump.
- Georgia: Jekyll Island, mycket speciellt ställe där USA's rikaste höll till på vintrarna för 100 år sedan.
- Alabama: Orange Beach - trevlig miljö med bl a utflyktsbåtar.
- Missisipi: det ligger några trevliga badöar, t ex Cat Island, Horn Island, utanför kusten. Bunkra upp med mat o öl och ta en turbåt ut och stanna över dagen.
Detta var några exempel, finns naturligtvis massor, massor med annat trevligt.

Stränderna utanför Savannah är ju från Dear John.. väldigt fina
Vår sydstatstur gick efter Savannah/Hilton Head över Great smokey mountains och över in i Tennesse - Gaitlingburg (partystad) och sen Nashville och Chattanooga.. riktigt najs!
 

Kimmen00

Medlem
Right - nice. En trevlig och layed-back del av USA. Men ni missade Mempis och "Kungens" Graceland - dock kanske en åldersfråga:)

Kommer nästa gång vi besöker Tennesee och Nashville för lite country. Då tänkte vi ta Graceland oxå. Man hinner inte med allt som sagt.
Varenda roadtrip varje sommar sen 2008 har varit runt 3 veckor och då avverkar man på sin höjd ett par delstater varje gång.. Finns så mkt att se o göra per delstat.
 
Toppen