Revolut har lanserats i Norden

Diskussion i 'Kreditkort' startet af imartin, 7 Februar 2018.

  1. MTheC

    MTheC Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det andra som upplevt problem med de nya överföringarna i SEK?

    Jag gjorde flera betalningar de senaste veckorna och de som var inlagda tidigare (så utan clearingnummer och lokalt kontonummer) funkade perfekt men för de ”nya” så försvann referensen (i mina fall fakturanr) liksom mitt namn som avsändare och istället är det en annan referens och Trustly som står som avsändare.

    Var i kontakt med kundtjänst via chatten. Första svaret var att de inte arbetar med Trustly. När jag kunde visa hur överföringen såg ut ändrade de svaret till att de av säkerhetsskäl inte kan kommentera vem de arbetar med. De svarade även att de inte åtar sig att skicka med några referenser eller information om vem pengarna överförs ifrån. Nu ska man ju inte vara arg på de som sitter på kundtjänst men gör det ju nästintill värdelöst att använda som betalningstjänst.

    Finns en logik i det då Trustly varit väldigt måna om att dra in kunder som inte är spelbolag (för planerade, numera uppskjutna, IPOn) och de erbjuder väldigt billiga överföringar så sannolikt så att Revolut nappat på och antingen struntat i eller inte förstått kundpåverkan.
     
    Tomas E, gastronaut og hco synes godt om dette.
  2. hco

    hco Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Wow, verkligen. Använder själv inte Revo så mycket för SEK-fakturor men väl i EUR. Tråkigt!
     
    MTheC synes godt om dette.
  3. mha321

    mha321 Medlem

    Då ka man ju tycka att de borde ta bort fältet där man får mata in en referens...

    Eller snarare Revolut's leverantör som nappat på det, men resultatet blir ju detsamma. För Revoluts slutkund blir det uselt -- men det kanske helt uppfyller avtalet som leverantören har med Revolut...
     
  4. Big Birger

    Big Birger Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma för mig. Mottagaren har inte en chans att matcha det insatta beloppet med vem som satt in pengarna när referensen inte följer med.

    I mitt fall fick mottagaren 12 tecken som referens. 10 siffror, mellanslag och en bokstav. Inget av det är ä närheten av vad jag skrev som referens.

    I Revolut-appen står det en märklig textsträng som "external reference" under "Transfer comfirmation" som snarare ser ut som en MAC-adress.

    Otrolig försämring, om det inte går att lösa.
     
  5. intuition

    intuition Medlem

    By:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Har de helt tappat förståndet?
    Att ta på sig att förmedla en betalning men inte avsändare eller referens? Jag vet inget scenario där det skulle vara OK. För en räkningsbetalning är det katastrof, men även simpla saker som att betala en kompis för lunchen är det orimligt. Tänk om swish-betalningar skulle plötsligt vara anonyma. Lika befängt är detta.

    Jag har ett antal uppdrag inlagda sedan tidigare och har än så länge ingen signal på att det inte fungerat (eller fungerat).
     
    M.K, hco og Tomas E synes godt om dette.
  6. MTheC

    MTheC Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Verkar dock inte gälla för EUR så för de verkar det fortsatta som det gjort tidigare (om jag förstått det rätt så handlar det om DKK, NOK och SEK - har bara kunnat testa det för DKK och SEK).

    Skicka gärna in ett klagomål till dem. Tror att de behöver förstå att det upplevs som negativt. Jag ska även kontakta dem via andra kanaler för att lyfta det.

    Det bör fungera för de som du lagt in tidigare, de funkar fortfarande utan problem för mig. Vad jag förstod (hoppas jag har fel) så kommer man någon gång i maj tvinga alla att lägga till clearingnummer och kontonummer för mottagarna och när det är gjort så kommer samma problem att uppstå.
     
    hco og t90tho synes godt om dette.
  7. t90tho

    t90tho Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Så förstod jag det också.
     
  8. M.K

    M.K Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller med om föregående synpunkter. Väldigt dåligt detta men!

    För oss som regelbundet får in intäkter från utlandet finns det ändå en enkel workaround som innebär lite mer arbete men går fortare. Jag märkte nämligen igår att överföringen gick oerhört snabbt till min svenska bank. Bara köra allt dit och betala räkningarna därifrån alltså. Onödigt omständigt men sparas nog minst en dag för betalningsprocessen jämfört med tidigare.
     
  9. C Class

    C Class Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har också haft problem med att betala fakturor sedan de började kräva clearing code etc. Ref external reference så tror jag det är referens till rev's confirmation. Har varit tvungen att be om denna referens 2 ggr nu o den är en confirmation från currencycloud, där står namn + bankkontouppgifter som BIC, clearing samt bankaccount + referensen som jag angav (ej IBAN). Så i ena fallet gick betalningen till ett SEB konto o dom sa att det också skickades från ett sådant, i andra fallet gick det till ett plusgirokonto (syns på IBAN), dom pengarna hamnade i Finland av ngn anledning (kanske för att det går till Nordea).
    Misstänker att currencycloud i sin tur använder trustly där inte referensen kommer med (inte hela iaf).
     
  10. C Class

    C Class Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hittade följande information Swedish Krona (SEK) – Help Center
    där står att lokal överföring med OCR inte stöds..

    Så att överföra till ett privat bankkonto lokalt verkar fungera fortsatt, men när jag provade med ett litet belopp (inte till mig själv) så blev det nekat av ngn anledning (efter jag lagt till clearing code etc).

    Ngn som vet om det är olämpligt överhuvudtaget eller om det finns ngn gräns (som man inte bör överskrida) för överföring till eget konto eller om man hellre, om man har möjlighet, överför till ngn annan som betalar fakturorna?
     
    MTheC synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×