Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

ekf

Medlem
Hur ställer ni er till att kontona inte skulle omfattas av insättningsgarantin?
Nu har inte jag läst på på ett tag, men tidigare var det tydligt (om man läste på lite) att pengarna inte omfattades av bankgaranti eftersom den delen av verksamheten inte omfattades av banktillståndet. Däremot har de påpekat flera gånger att insatta pengar hålls separerade på ett konto för klientmedel.

Hade mina insatta pengar omfattats av insättningsgaranti så hade jag med all säkerhet haft pengar på kontot även när jag inte direkt ska använda dem snart. Som det är nu sätter jag bara in så mycket jag avser att spendera i närtid, och oftast är saldot noll.
 

MaLund13

Medlem
Vad har ni erat revolut kort till egentligen? Läser och läser men blir inte riktigt klok på detta.
Har tankat från MC när det är dubbla poäng kampanjer, men vad gör ni av alla pengar som hamnar på revolut?

För om jag sen använder det för köp i butiker får jag ju inga eurobonuspoäng så själva tankningen blir ju då +-0 :eek:
Eller tänker jag fel här?

Kan tänka mig det är bra för att ta ut pengar i utlandet eller plockar ni ut dem i bankomat i Sverige, hur gör ni?
Nu kör jag Nordeas kort som underliggande i curve som då är kopplat till mitt bankkonto, så när jag gör GBIT med curve på dubbla poäng helger så kommer de in igen på kontot så man kan betala sin MC:s faktura.

OT
I plånboken just nu ligger Nordea, Norwegian, MC Premium, Amex Elit, Revolut, Curve

Ligger aldrig på hotel och reser gör jag endast på min semester. Allt handlar om att få så mycket Eurobonuspoäng som möjligt. Hade i september sprängt 300K med Amex och fixat mina Vouchers, kom precis på att efter jag uppnått målet med Amex borde man ju fokusera på MC och göra GBIT och få 30p istället för Amex 20 :rolleyes:
Nån som har kommentar om det? Nåt mer kort man borde ha kanske :D
Tacksam om nån kan reda ut mina frågetecken
Använder Revolut för att växla till EUR och toppa upp mitt Crypto.com kort. Lite meck eftersom det kortet ännu inte stödjer SEK än, men 3% cashback väger upp för det lilla man eventuellt förlorar på valutaväxlandet.
 
Vad har ni erat revolut kort till egentligen?
Jag har haft Revolut sedan det lanserades och har använt det till ha olika valutadepåer som jag har använt på resor. Jag har även använt det för att göra betalningar via utlandsbetalningar i annan valuta. Jag har haft ett Premium-konto men sa faktiskt upp det i måndags, pga hur läget ser ut kring resandet. När världen öppnas upp kommer jag skaffa ett Premium igen.
 
Uppdatering av våra villkor för Standard-konton

Vi har ändrat kortleveranstjänsterna för Standard-konton.

Vad är det som ändras?
Våra villkor säger för tillfället att vi tar ut en avgift på 4,99 GBP (eller motsvarande i din valuta) för standardleveransen av ditt Revolut-kort men att den kan bli högre beroende på var kortet skickas.

I framtiden visar vi den faktiska leveranskostnaden innan du beställer kortet. Vi har uppdaterat våra villkor så att de motsvarar denna ändring.

När börjar dessa ändringar att gälla?
Ändringen av våra villkor börjar gälla den 25 januari 2021. Du kan stänga kontot om du av någon anledning inte är nöjd med ändringen.

Tack!

Revolut-teamet
 

Big Birger

Medlem
Fick just ett meddelande via appen:

"Hi there, we're getting in touch to let you know about a change to the way you send payments. Going forward, any transfers you make in DKK, NOK or SEK will be sent as international (SWIFT) payments. Please be aware, these transfers may arrive slightly earlier or later than previously. Also, if intermediary banks are involved in these transfers, they may deduct processing fees. This change is necessary due to changes being made by our payments partner. Thanks for your understanding."

Någon som har koll på vad förändringen innebär i praktiken?
 

intuition

Medlem
Fick just ett meddelande via appen:

"Hi there, we're getting in touch to let you know about a change to the way you send payments. Going forward, any transfers you make in DKK, NOK or SEK will be sent as international (SWIFT) payments. Please be aware, these transfers may arrive slightly earlier or later than previously. Also, if intermediary banks are involved in these transfers, they may deduct processing fees. This change is necessary due to changes being made by our payments partner. Thanks for your understanding."

Någon som har koll på vad förändringen innebär i praktiken?

Kan ju betyda att mottagaren åker på avgift. Tyckte jag såg i min bank att de skulle börja ta avgift för alla inkommande betalningar som inte var SEPA. Hittar inte info just nu, men om jag tolkade min bank rätt så är det bara gratis att ta emot betalningar inom EU/EES som görs i EUR. Görs det i SEK kostar det.
 

intuition

Medlem
Jag chattar med Skandiabanken just nu. De envisas med att även SEK-betalningar är SEPA (vilket jag inte tror på) och därmed kommer deras nya avgift inte att gälla några ankommande betalningar inom EU/EES.

Samtidigt är deras nya regel tydlig:
Ankommande SEPA-betalningar är kostnadsfria precis som tidigare. Övriga ankommande utlandsbetalningar ändras från 0 kr till 40 kr.
Så det kommer att koka ner till huruvida denna ändring kommer att tolkas som en SEPA eller ej.
 

Big Birger

Medlem
Googlade lite för att se hur SEB tolkar detta, utan att hitta. Ringde deras kundtjänst. Det var 2 timmar & 13 minuters kö. Hubba. Bra med återringa-funktionen. :)
 

McFace

Medlem
Googlade lite för att se hur SEB tolkar detta, utan att hitta. Ringde deras kundtjänst. Det var 2 timmar & 13 minuters kö. Hubba. Bra med återringa-funktionen. :)

Jag förstår inte riktigt varför ni gör det så invecklat.

SEPA sker antingen i SEK eller i EUR på SEB.

upload_2020-12-2_17-7-54.png


Även DNB betraktar en utgående betalning i SEK som SEPA.

När betalningen är ankommande avgörs det rimligen av sändande bank huruvida det är en SEPA eller inte, och mottagande bank tar betalt av mottagaren enligt egen prislista.

Det du undrar över är vad SEB tar betalt för att ta emot en SWIFT betalning, inte hur de ser på SEPA.
 
Toppen