Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

mha321

Medlem
Det är väl samma sak som gör att man kan få refunds till kort som är uppsagda. Syns ju tydligt på t.ex. amex där gamla avslutade kort ligger kvar i både app och på webbsite i lååååång tid efter att de avslutas.

Spärren gäller ju mot nya debiteringar, men "riktiga" prenumerationer är något annat. (En del tjänster du prenumererar på kan göra ny debitering varje månad som inte är flaggad som en prenumeration hos kortbolaget -- då lär den inte gå igenom)
 

intuition

Medlem
Det är väl samma sak som gör att man kan få refunds till kort som är uppsagda. Syns ju tydligt på t.ex. amex där gamla avslutade kort ligger kvar i både app och på webbsite i lååååång tid efter att de avslutas.

Spärren gäller ju mot nya debiteringar, men "riktiga" prenumerationer är något annat. (En del tjänster du prenumererar på kan göra ny debitering varje månad som inte är flaggad som en prenumeration hos kortbolaget -- då lär den inte gå igenom)
Jo, helt klart har utgivaren register över vilka kortnummer som funnits, så att en refund går att göra. Om det därmed är självklart att det fungerar på debiteringar vet jag inte. Jag jobbar själv med att sälja produkter som har återkommande debitering. Vi har aldrig erbjudits någon möjlighet att debitera utgångna, avslutade eller spärrade kort. Vi måste varje månad skapa nya betalningsuppdrag på varje token (som i sin tur är kopplad till kreditkortsuppgifterna) och om något inte stämmer blir debiteringen nekad.

Man kan ju tänka sig att det finns en tjänst för "riktiga prenumerationer" där man i förväg skickar in något sorts auto-upprepande betalningsuppdrag men jag har iaf inte sett någon sådan i DIBS/Nets. Det betyder ju inte att det inte finns, men jag har ändå svårt att se att man skulle kunna debitera avslutade kort.

Med en sådan tjänst öppnas en del spännande möjligheter för det kreativa bolaget "Ruffel&båg Prenumerationer" som erbjuder gratis prov på något och sedan fortsätter debitera månadsavgifter ad infinitum med hänvisningen till att de inte mottagit någon uppsägning.

Det är inte så disposable cards är tänkta att fungera. Har man tecknat en löpande betalning/prenumeration så får man faktiskt också säga upp den enligt konstens regler och inte bara tro att den förfaller av sig själv för att betalning uteblir. I dessa fall av närmast missbruk är det bra att dessa löpande betalningar fortsätter att gå igenom.
Nu var det väl iofs ingen som sa att de tecknade prenumerationer via disposable cards och struntade i att säga upp dem? Jag har iaf själv sett det som ett extra säkerhetslager mot sajter av ovan nämnda typ, där ett kreditkort krävs "för verifiering" men att man "absolut inte binder upp sig för något köp". Precis som Mattias rapporterar så fungerar inte Revolut så, varför disposable cards tappar allt sitt värde.
 

Bati

Medlem
När jag toppade upp mitt revolut med SAS MC stod det som cash withdrawal. Osäker på om det alltid har varit så. Har de förändrat något?
 

M.K

Medlem
Du hann före mig @Samosaguas :)

7F1C7225-FB0C-4BEB-8271-491363A7A92D.jpeg


Jag kan tillägga att det även gäller för oss befintliga kunder. Själv är jag en mycket flitig kund med näst högsta status i deras program. Detta då jag numera undviker att åka med tuben. Jag fick ändå detta.

Det stod att man skulle lägga in Revolut som betalningsmetod så gjorde det för säkerhets skull.

Alltid trevligt med små gåvor, tack Revolut. :)
 
Last edited:

intuition

Medlem
Fick precis detta på mejlen från Revolut:

Behöver du åka scooter någonstans, Christian? Få 50 kr att åka för hos Voi.
Hitta närmaste Voi, lås upp, åk, parkera - klar!

Trevligt :)
Jodå, en gåva är trevlig.

Sedan är det lite svårt för en som inte redan använder deras scooters att veta vad gåvan är värd, dvs om det är lönt att engagera sig. För bolaget publicerar inte sin prissättning. Gissar att de tänker att man bara ska åka utan att tänka på vad det kostar, men det är inte riktigt min grej.

Så frågan om någon här kan förklara vad 50 kronor motsvarar?
 

M.K

Medlem
@intuition. Det beror på Din status men som ny basmedlem motsvarar 5 credits två normala kortare resor. Även om det varierar lite är det normala enligt min erfarenhet 10kr i startavgift och 2,5kr per minut som basmedlem.

För oss med högre statusnivåer blir det fort tre, fyra gratisresor så bra värde denna månad för Premiums månadsavgift. Det hade inte varit fel om detta blev en fast månadsförmån för oss med betalkorten.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Lite Off-topic men passar på att komplettera infon från @intuition med ännu ett tips.

Ni som är flitiga Hertz kunder kan kolla mail boxen idag. De tackar för förtroendet och vår lojalitet och ger 6 VOI credits även till oss befintliga VOI kunder med bifogad personlig kod. Gratisåkande en stund framöver nu :)
 
Last edited:
Toppen