Senaste nytt

Resmål UTAN krav på tester

igelkotten

Medlem
Intressant, ska till Mallis nästa vecka. Har inte bokat test dit då det verkar räcka med hälsodeklaration / QR kod i någon app. Men tänker du att test är smart på vägen hem för att inte fastna i Spanien pga restriktioner från Sveriges håll?

Jag tror Senator menar att ett test innan hemresa är ansvarsfullt för att undvika att man plockar på sig smittan och sedan rör sig i samhället i Sverige, då man kan vara t ex asymptomatisk. Men det kan ju också bli så att Sverige inför restriktioner, även om jag har svårt att se det hända.
 

Senator

Moderator
Intressant, ska till Mallis nästa vecka. Har inte bokat test dit då det verkar räcka med hälsodeklaration / QR kod i någon app. Men tänker du att test är smart på vägen hem för att inte fastna i Spanien pga restriktioner från Sveriges håll?
Det finns inget krav från spanska myndigheter JUST NU för resande från större delar av Sverige inklusive Stockholm om ett test för inresa till Spanien.

Det finns inget krav om test för inresa till Sverige från Spanien för medborgare ELLER folkbokförda. SAS Travel Center hade fel information gällande mitt fall (norsk medborgare bosatt i Sverige).

Överväger fortfarande testa mig frivilligt.
 

McFace

Medlem
Överväger fortfarande testa mig frivilligt.

Sensibelt. Vem vill sprida smitta i onödan? Det som är stötande är när de som följer rekommendationer och regler ändå ska behöva få kommentarer för att somliga inte tycker det är tillräckligt.

Risken för att förutsättningarna ändras fort är ju just nu (och har väl varit det sedan ca 18 månader tillbaka) uppenbar, så den som absolut inte vill "genomlida" test bör antagligen stanna hemma, men det kan man säga utan att vara otrevlig.
 

Frisk78

Medlem
Till frågan:

Dominikanska Republiken är öppet (och har varit hela tiden) utan krav på tester.

Slumpvis utvalda på flygplatsen för lämna prov. Alla (?) får sin temperatur mätt vid arrivals.

Jag och min dotter har en resa dit i september och vi hoppas på att:
1. Den inte blir avbokad av något flygbolag
2. Att inresereglerna ändras i våra transitländer.
 

ekf

Medlem
Dominikanska Republiken är öppet (och har varit hela tiden) utan krav på tester.
Dock så krävs ("rekommenderas") test vid återresan till Sverige eftersom den destinationen ligger utanför EU...

Men som redan konstaterats, om man vill följa gällande rekommendationer och samtidigt undslippa test (om man inte fått minst en dos vaccin i armen eller varit konstaterat smittad) så får man hålla sig inrikes.
Norden hade ju kunnat fungera (ingen testrekommendation vid hemresa), men svjv släpper Finland inte in svenskar alls (minus vissa undantagsgrupper) och Norge, Danmark och Island kräver test vid inresa, antingen i förväg eller vid gränsen.

Med det sagt så vill jag ändå slå ett slag för inrikessemester, det finns mycket fina/roliga/spännande destinationer inom rikets gränser att utforska, samtidigt som risken för att bli utsatt för stängda gränser eller nya testkrav minimeras ordentligt. Inte att underskatta om man vill ha en strulfri semester...
 
Toppen