Senaste nytt

Resmål UTAN krav på tester

palmen

Moderator
Då sätter vi stopp här!
Tror nog att några personer bör gå in och läsa forumregel #1 och att vi diskuterar sak och inte person i forumet.
Har du synpunkte rpå hur någon uttrycker sig, anmäl inlägget så tittar en moderator på det.

Av denna anledningen så har ett antal inlägg tagits bort i denna diskussion (och några finns kvar som absolut kan vara gränsfall).
Om samma diskussion fortsätter så finns det risk att vi får ta till avstängningar. Behandla varandra med respekt, ni behöver inte vara överens men ska ändå respektera varandra och olika åsikter.

//Moderator
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kollade ju att resa i egen bil från Skåne via Danmark/Tyskland/Italien till Kroatien. Stopp i Tyskland och Italien ett par dagar värja land. Det tycker jag inte var enkelt alls med olika bestämmelse i olika land och testar i Tyskland och Italien för att det kunna fungera.

Mitt inlägg avsåg ju att resa med bil fullvaccinerad och då har jag väldigt svårt att se att något annat ressätt skulle vara enklare. Sedan vi lämnade Tyskland har vi visat vaccinationspassen två gånger i Österrike och inte alls i Slovenien eller Italien eller Schweiz. Och inte vid någon gräns heller.

Enda testet jag har behövt visa var ett antigen några dagar efter andra sprutan för att få köra genom Danmark till Sverige, danska gränspolisen jämförde inte med ID och skannade ingen Q R utan sa bara God tur :)
Summerat tycker jag det är helt problemfritt att bila runt inom EU med vaccinationspass. Jag avvaktar ytterligare några månader innan jag provar att flyga igen.
 

LarsCph

Medlem
Mitt inlägg avsåg ju att resa med bil fullvaccinerad och då har jag väldigt svårt att se att något annat ressätt skulle vara enklare. Sedan vi lämnade Tyskland har vi visat vaccinationspassen två gånger i Österrike och inte alls i Slovenien eller Italien eller Schweiz. Och inte vid någon gräns heller.

Ah men bra att det faktisk fungerar när alla är vaccinerade. Jag har ju en 9-åring som inte kan vaccinera sig mot Covid-19 (än) vilket betyder att det inte går att slippa test t.ex. om man resar till Italien.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ah men bra att det faktisk fungerar när alla är vaccinerade. Jag har ju en 9-åring som inte kan vaccinera sig mot Covid-19 (än) vilket betyder att det inte går att slippa test t.ex. om man resar till Italien.

Nej jag förstår. Dock som sagt inga kontroller av någonting vare sig vid italienska landgränser (alltså inte ens stickprov) eller hotell vi besökt, vilket ärligt talat är ganska irriterande när man fyllt i och laddat upp omfattande inresedokument som förberedelse och också vet hur extremt hårt drabbat landet har varit.
 

Kimmen00

Medlem
Svaret på frågan nu borde vara ingenstans, eftersom test rekommenderas när du kommer hem (om man inte kommer från grannländerna men de kräver ju test på inresan i gengäld).

Gäller endast om du inte är vaccinerad och kommer från ett inte EU-land, viktig förtydligande...
 

LarsCph

Medlem
Nej, det gäller för andra eu länder. Rätt definition är icke vaccinerad och anländer från land utanför norden, inte eu.

Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse — Folkhälsomyndigheten

"
Har du varit ute och rest gäller testning med PCR-test vid hemkomst till Sverige, även om du inte har symtom. Detta rekommenderas oavsett vilket land som har besökts, med undantag för Norden. Tidigare rekommendationer för resande från tredje land ligger kvar oförändrade.

Individer som rest i EU-länder och har vaccinerats med en dos minst tre veckor innan ankomsten till Sverige eller de som haft covid-19 under de senaste sex månaderna undantas från rekommendationen men PCR-testas liksom övriga i samhället vid symtom."
 

mha321

Medlem
Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse — Folkhälsomyndigheten

"
Har du varit ute och rest gäller testning med PCR-test vid hemkomst till Sverige, även om du inte har symtom. Detta rekommenderas oavsett vilket land som har besökts, med undantag för Norden. Tidigare rekommendationer för resande från tredje land ligger kvar oförändrade.

Individer som rest i EU-länder och har vaccinerats med en dos minst tre veckor innan ankomsten till Sverige eller de som haft covid-19 under de senaste sex månaderna undantas från rekommendationen men PCR-testas liksom övriga i samhället vid symtom."
Jag tror jag kanske missuppfattade @Kimmen00, men poängen är att det finns tre lägen. Bra att du postar den faktiskt texten så blir det tydligt!
 

9lillakatter

Ny medlem
Svaret på frågan är Spanien direkt från Sverige. Dock skulle jag starkt rekommendera ett test på vägen hem pga av den snabbt ökande smittspridningen. Jag har bokat ett i morgon 11:30 här på Mallis för avgång 18:15.

Tyvärr är detta en del av resande just nu. Jag tror de flesta av oss gärna skulle se detta försvinna men om valet är resa + Antingen ELLER vara hemma kan väl jag tycka det är ett enkelt val. Men inser att inte alla tycker samma sak.

Intressant, ska till Mallis nästa vecka. Har inte bokat test dit då det verkar räcka med hälsodeklaration / QR kod i någon app. Men tänker du att test är smart på vägen hem för att inte fastna i Spanien pga restriktioner från Sveriges håll?
 
Toppen