Senaste nytt

Resmål UTAN krav på tester

Buffon

Medlem
Oerhört provocerande inlägg med tanke på att vi är flera här inne som har slitit med alla covidsjuka i över ett år. Hoppas du är ung och vid hälsan, så att du kanske ”orkar” med en eventuell behandling senare…

Sen att jag förstår hur du tänker och resonerar. Men ibland är det inte så dumt att tänka på hur man uttrycker sig i skrift.
Och sååå jobbigt är det inte att ta ett antigentest för 500 kronor.

Just my 2 cent…

Sluta försök samla enkla likes, fel forum. Min fråga var ganska enkel och den har inget att göra med vad jag själv arbetar med, hur hårt jag själv drabbats eller om jag är fullt vaccinerad och så vidare. Jag har en tight kalender där det nu dök upp en möjlighet att med kort varsel åka utomlands och lägga mig på en strand med långt avstånd från övriga människor och bara koppla av och samtidigt ta full hänsyn till viruset och smittspridningen.
 

Hachans

Medlem
Svaret på frågan nu borde vara ingenstans, eftersom test rekommenderas när du kommer hem (om man inte kommer från grannländerna men de kräver ju test på inresan i gengäld).
 

Senator

Moderator
Svaret på frågan är Spanien direkt från Sverige. Dock skulle jag starkt rekommendera ett test på vägen hem pga av den snabbt ökande smittspridningen. Jag har bokat ett i morgon 11:30 här på Mallis för avgång 18:15.

Tyvärr är detta en del av resande just nu. Jag tror de flesta av oss gärna skulle se detta försvinna men om valet är resa + Antingen ELLER vara hemma kan väl jag tycka det är ett enkelt val. Men inser att inte alla tycker samma sak.
 
Sluta försök samla enkla likes, fel forum. Min fråga var ganska enkel och den har inget att göra med vad jag själv arbetar med, hur hårt jag själv drabbats eller om jag är fullt vaccinerad och så vidare. Jag har en tight kalender där det nu dök upp en möjlighet att med kort varsel åka utomlands och lägga mig på en strand med långt avstånd från övriga människor och bara koppla av och samtidigt ta full hänsyn till viruset och smittspridningen.
Det är ju stor skillnad mellan att inte orka med tester som du skrev i ditt första inlägg, och att ha så tajt schema så man inte kan avvara 30 minuter för ett test.

Svar på frågan är att du kan inte åka någonstans utanför Norden, eftersom rekommendationen är att du skall testa dig vid hemkomst från icke-nordiskt land.
 

Canadien

Medlem
Svaret på frågan nu borde vara ingenstans, eftersom test rekommenderas när du kommer hem (om man inte kommer från grannländerna men de kräver ju test på inresan i gengäld).

Bara om du inte haft Covid, eller inte fått minst en spruta. Alltså kring 70% av befolkningen som inte behöver bli rekommenderade till testning.
 

NyfikenGrau

Medlem
Enklaste är väl att ta sina 2-3 vaccinsprutor och därefter resa

Så gjorde vi. Det var en väldigt lång och trist väntan men jäklar vilken urladdning när det väl blev dags. Vi reser ändå väldigt isolerat med självhushåll övervägande delen och enbart med egen bil. Orkade aldrig krångla med tester och bestämmelser som ändras varje vecka.

Om man ändå verkligen vill chansa så känns ju Nordmakedonien/Albanien/Montenegro som ett lämpligt sammanhängande område med liberala regler.
 
Sluta försök samla enkla likes, fel forum. Min fråga var ganska enkel och den har inget att göra med vad jag själv arbetar med, hur hårt jag själv drabbats eller om jag är fullt vaccinerad och så vidare. Jag har en tight kalender där det nu dök upp en möjlighet att med kort varsel åka utomlands och lägga mig på en strand med långt avstånd från övriga människor och bara koppla av och samtidigt ta full hänsyn till viruset och smittspridningen.
Jag behöver inte bevisa något med ”enkla likes”, tror inte att man får något pris för det ändå. Åter igen är det en bra idé att tänka på hur man ställer sin fråga, svårt att vara tankeläsare och veta att du har tajt om tid. För övrigt så gav
@Golfkillen ett bra svar så jag lämnar detta nu.
 

Hachans

Medlem
Bara om du inte haft Covid, eller inte fått minst en spruta. Alltså kring 70% av befolkningen som inte behöver bli rekommenderade till testning.

Visst! Men trådskaparen ville ju veta var man kunde resa utan krångel, så jag tolkade det som utan sprutor eller test då som hen själv skrev, att det var med kort varsel.
 

LarsCph

Medlem
Vi reser ändå väldigt isolerat med självhushåll övervägande delen och enbart med egen bil. Orkade aldrig krångla med tester och bestämmelser som ändras varje vecka..

Jag kollade ju att resa i egen bil från Skåne via Danmark/Tyskland/Italien till Kroatien. Stopp i Tyskland och Italien ett par dagar värja land. Det tycker jag inte var enkelt alls med olika bestämmelse i olika land och testar i Tyskland och Italien för att det kunna fungera.

Vi har nu bokat direktplan Köpenhamn till Split, hyrbil, AirBNB og semester bara i Kroatien. Båda vuxna är vaccinerat och dottern är 9 år, barn upp till 12 år skal inte testas i Kroatien. Om man har fått förste vaccinsprutan +2 veckor funkar det.
 
Toppen