Senaste nytt

Resespar, vad finns det för strategier?

henrik l

Medlem
Lägger undan ett visst belopp per månad som jag sedan använder när det dyker upp olika kampanjer för poängköp. Brukar mest shoppa Marriottpoäng, eftersom jag fortfarande tycker att deras travlepackage har ett värde. Nu kan man inte köpa allt på ett bräde. Men ett räkneexempel vid deras kampanjer:

För ca 21-22 000 kr får man 300 000 poäng. Ett travelpackage för hotell upp till kategori 4 går på 330 000 poäng. För detta får man en vecka på ett hotel och sedan 100 000 miles/poäng till ett flygprogram. Finns nog ett tjugotal att välja bland. Jag brukar välja American Airlines, eftersom man kan plocka ut en resa i första klass med Cathay för 90 000 miles. Värdet på de 7 hotellnätterna räknar jag till 7-9000 kr beroende på vad man hittar för hotell, vilket enligt min kalkyl innebär att man betalar runt 12-15 000 för förstaklassbiljetten, vilket är ett bra pris om man lider av First Class syndrome:D

Ska man köpa poäng för att helt finansiera en businessbiljett krävs det nog lite mera djupgående analyser om det lönar sig eller inte.
 

Fredrik

Medlem
Mitt tips är, kanske inte helt oväntat, att resa billigare. Jag åker inte taxi, bor inte på dyra hotell (väljer hellre hostels eller AirBnB), äter inte på Michelin-restauranger, reser bara i ekonomiklass om det gäller revenue-biljetter (undantag: error fares), jag reser med endast handbagage, etc. Om lyxresor hade varit mitt mål så hade jag lärt mig om influencer-marknaden och försökt deala mig till uppgraderingar, gratismåltider, etc i utbyte mot exponening. Vad gäller sparande så är mitt tips tråkigt månadssparande i globalindexfonder, vissa menar att man då kan plocka ur 1% av kapitalet i kvartalet i all evighet.

Jag har i flera år diskuterat med mig själv vad för slags resor jag vill göra. Är det en-gång-per-år i F eller är det regelbundna helgresor eller vad är det?

Jag, och sannolikt du, noterar hur mycket längre pengarna räcker om man är sparsam eller i alla fall är noggrann med vad som får kosta. Varför ta taxi om det går nästa lika fort med kollektivtrafik och jag inte har en tid att passa? Varför bo på ett femstjärnigt hotell med helt fel stil när det finns ett billigare hotell i närheten som är "helt och rent"? Jag menar inte att det finns ett givet svar för det gör det inte vad än en del skulle vilja påstå. Det kokar ner till att jag som sagt menar att man måste vara noggrann med kostnaderna.

Det leder till det konkreta tipset om budgetplanering. Jag har en excelfil där jag bokar lön, "vanliga" kostnader och min resebudget. Resor får inte kosta mer än vad jag har budgeterat. Gör de ändå det tas beloppet från en annan resa. Jag har en övergripande resebudget för hela året och för större resor och delar upp det i mindre bitar(typ London i sep i ena kolumnen och USA i andra).

Då och då syns det relativt tydligt på en del medlemmars inlägg att de inte har full kontroll på ekonomin och det gör det här till en oerhört dyr hobby om man inte har koll. I samma ögonblick man drar på sig dröjsmålsräntor eller avstår från pensionssparande så är man på det sluttande planet.

Vill inte vara taskig mot någon men AMEX och de andra tjänar grova pengar på folk som inte betalar tillbaka fullt ut. Bli aldrig sån.
 

Palazzi

Medlem
Sparar rätt friskt, och välinformerat, på andra fronter....men tyvärr är resesparande något som sker på ett konto där inte minsta ränta (eller annan avkastning) finns.

Tror kanske att jag sett att det på andra fronter finns både större uppsidor, och mer besparingssmöjligheter, så att jag ”har råd” att låta resesparandet vara lite otvunget.

Det fanns en tid då jag ägnade väldigt många timmar åt att optimera kostnadsbilden för mitt resande, men i takt med att min tid blev mer dyrköpt (hälsa, familj och mer välbetalt arbete) så har jag inte kunnat motivera ett så stort fokus på detta.

Med detta sagt så finns det säkert enkla sätt att göra även resandesparande mer effektivt. Automatisk avsättning till konto med 2% avkastning, och byta kreditkort, skulle redan vara en förbättring. Jag måste bara få en liten spark...

Tackar också för @henrik l tips. Detta kommer jag definitivt att nyttja!
 
Inför en resa vinter har jag och medresenär satt upp gemensamt månadssparande med automatiska överföringar i appen Dreams. Det går att via appen placera pengarna i Dreams (Ålandsbankens) fonder på ett ISK-konto. Ett smidigt och kul sätt att spara tillsammans.
 

igelkotten

Medlem
Jag sparar regelbundet mellan 40-80% av inkomsten, där ca 20% av sparandet sker på ett vanligt konto utan någon som helst ränta (eller....0,01%..). Tanken är att det kontot med likvida medel kan användas för en dyrare resa, men när det väl kommer till kritan så gör jag hellre som @Budgetresenär i princip eftersom det tar emot att ta från "sparkontot".

Jag kör gärna lite finare boende på plats om jag reser med partner - i övrigt så är mina resvanor inte så dyra. I regel går alla resor in i min vanliga månatliga spend. På long haul flyger jag enbart på poäng så där sparas det ju in en hel del slantar, så min resebudget består av kostnad för boende X månader innan resan, och sen konsumtion på plats. Så jag får till likadan spridning av utgifter också som @Jonas C .
 

Senator

Moderator
En intressant frågeställning och mitt svar är att nu som jag närmar mig 50 år så inser jag att mitt svar idag är helt annorlunda jämfört med vad jag skulle ha svarat precis innan jag fyllde 40. Ja faktisk innan jag fyllde 45 också. Livet går i olika faser, och dessa olika faser har man olika förutsättningar. Familj, barn, husköp, jobb val och annat påverkar förutsättningar. Så min erfarenhet är att tänka 2-3 år i taget som en bra horisont.

Mina svar på frågan:

1. Det bästa sättet att resa är om någon annan betalar ;) Med det menar jag en tjänst där man får resa. Det har jag haft sedan 1999, men sedan 2010 har jag varit egen och tar bara uppdrag som jag tycker är intressanta och som innebär resor. Lite klent med detta just nu, men livet är långt så det kommer tillbaka kvartal 4, 2021

2. Nu som vi är en familj på tre, så har vi en månadsbudget där vi lägger in för två långa (i dygn) och två korta resor per år. Ibland fyller vi på lite, men vi sparar inte till detta ändamål men vet ungefär vad pengarna går till.

3. Däremot köps ingenting utan AMEX, SAS MC eller M&M MC. Nu kommer vi utöka med ett SAS Elite-kort till för att vi så gärna vill ha med mormor/morfar på en långresa per år. Därmed behöver vi flera vouchers. Nu kommer båda få ett extrakort och deras spend skall också generera Eurobonuspoäng.

4. Det närmaste jag kommer till själva frågan om sparande och avkastning är att varje månad sedan april 2010 har min vapendragare i Skåne och jag avsatt 2.000kr per månad/person i en depå i Nordnet. Vi var inte så aktiva med placeringar fram till 2018, men började då med lite mer aktivitet (något jag ser på deklarationen). Vi har redan rest till Boston/Chicago, Toronto/New York, Singapore, Washington DC och Dubai. Alltid åkt Business eller First med cash (en gång med Avios tror jag) och bott på trevliga hotell. Nästa mål är Air France First. 110% avkastning på senaste 5 åren ger oss lite utrymme för skoj. Vi har allokerat ca 20% i aktiefonder, 40% i OMX30/DOW30 bolag och 40% i lite högre risk. Vi håller på att titta på hur vi skall allokera framöver. Men räntefonder ger knappt avkastning trots avsaknad av inflation så det håller vi oss borta från.

Så tänk långsiktigt, men inse att förutsättningar ändras över tid och då ändras också prioriteringar.
 

Rickard_O

Medlem
Fram till pandemins start så satte jag och sambon av 500:- var i en fond, vi slutade i samband med pandemin och låter nu bara pengarna växa.
Har mer haft det som ett fondkonto med pengar för resande när månadslönerna eller pengarna på lönekontot inte räcker till och vi har aldrig behövt röra pengarna sen vi startade det 2017.

Min sambo kör mycket dedikerat sparande i dreams på sidan av för specifika resor, jag är kass på att spara och norpar ofta från sparkontot när det bara handlar om en weekend eller så och månadslönen inte räcker.
Men majoriteten av resorna vi gör klarar den månatliga budgeten av att täcka, även fast man troligen är BC's tveklöst lägst betalda medlem! :D
 

Maja

Medlem
Tidigare i livet så tog jag till resor från mitt vanliga sparkonto (tänk 15-25 års åldern) och det ingick i den vanliga budgeten så att säga.

Ganska omgående efter jag träffade min man så startade vi ett dedikerat sparkonto för semester och resor och det håller vi fast vid än idag och har autogiro från lönekontot direkt in på detta. Vi har sedan finansierat alla resor därifrån och betalat de rörliga kostnaderna under själva semestern så som shopping, mat från våra lönekonton. Kostnaderna för resorna sprids ju även ut och hamnar på flera olika tillfällen under året. Från att flyget bokas, till hyrbil och boende betalas. Har även sedan vi fick barn haft med oss mormor & morfar på en rad resor och har därigenom delat på kostnaden för hyrbil och hyrd lägenhet/hus vilket också gjort att kostnaderna minskat något.

Nu i och med pandemin så har resekontot vuxit till sig rejält så det finns utrymme för riktigt härliga resor framöver.

Sedan några år tillbaka har jag även ett eget resekonto. Jag fick en annat tjänst för några år sedan och har valt att sätta hela den löneökningen direkt in på sparkontot då det är ett dedikerat uppdrag som ger en fast summa extra varje månad. Dessa pengar tar jag av när jag gör resor själv och familjen inte är med. Mitt egokonto sett till resor med andra ord.

Det jag inser vi borde ha gjort annorlunda är att ha skapat något fondkonto och satt våra resepengar där så att de hade kunnat växa till sig lite, särskilt nu senaste året då pengarna stått orörda och bara vuxit.

Har alltid haft kollegor som undrar hur tusan vi har råd att resa som vi gör, men med ett fast sparande, alla inköp via Amex Elite inkl. extrakort till min föräldrar samt SAS MC i kombination med att vi redan klarat av husköp ganska tidigt i livet och lever förhållandevis väldigt ekonomiskt här hemma så har vi utrymme i vår budget för att göra detta. Jag prioriterar att resa, de prioriterar att köpa vin/öl/sprit på Bolaget varje vecka, gå ut på krogen regelbundet, dyrare konsumtionsvanor överlag etc än vad vi har. Jag har valt att lägga mina pengar på resor då det ger mig en högre livskvalité. Att dessutom ha mer kunskap om bonuspoäng/frinätter etc. gör också att jag lyckats boka resor som är bra mycket billigare än vad de har lyckats med om vi båda har åkt till NYC t.ex.

Men som många säger här, det handlar väldigt mycket om att hushålla med de inkomster du har och se till att ha ett regelbundet sparande om för just resor. Jag reser aldrig för pengar jag inte har och tar inga resor på avbetalning eller liknande.
 

FilipJ

Medlem
:confused::confused:
Jag och (före detta) respektive reste mycket begränsat under den tiden vi hade begränsad ekonomi på grund av studier. När jag började tjäna pengar ångrar jag att jag inte reste mer, både tillsammans med andra och själv. Nu har jag en respektive som jag tyvärr inte hunnit resa så mycket med, delvis då hon har ett mindre flexibelt arbete än jag... och vi prioriterar att "ordna" vårt liv mer än att skjuta barn och liknande (långt) på framtiden då det är vad vi vill.
Vad jag försöker säga: har du, och ev respektive, råd, lust och "tid" att resa utan att sätta er ekonomi på spel - gör det! Att jag inte gjort det mer i tiden jag fick ekonomiska förutsättningar för att göra det är något jag faktiskt ångrar. Skulle dock aldrig låna eller helt eliminera sparande på grund av viljan att resa.

Inser att jag åter igen skrivit klumpigt. Jag vill förtydliga: jag och min fästmö skjuter inte barn, utan vi vill bara inte skjuta saken med att skaffa barn på framtiden...
:confused:
 

Senator

Moderator
Tidigare i livet så tog jag till resor från mitt vanliga sparkonto (tänk 15-25 års åldern) och det ingick i den vanliga budgeten så att säga.

Ganska omgående efter jag träffade min man så startade vi ett dedikerat sparkonto för semester och resor och det håller vi fast vid än idag och har autogiro från lönekontot direkt in på detta. Vi har sedan finansierat alla resor därifrån och betalat de rörliga kostnaderna under själva semestern så som shopping, mat från våra lönekonton. Kostnaderna för resorna sprids ju även ut och hamnar på flera olika tillfällen under året. Från att flyget bokas, till hyrbil och boende betalas. Har även sedan vi fick barn haft med oss mormor & morfar på en rad resor och har därigenom delat på kostnaden för hyrbil och hyrd lägenhet/hus vilket också gjort att kostnaderna minskat något.

Nu i och med pandemin så har resekontot vuxit till sig rejält så det finns utrymme för riktigt härliga resor framöver.

Sedan några år tillbaka har jag även ett eget resekonto. Jag fick en annat tjänst för några år sedan och har valt att sätta hela den löneökningen direkt in på sparkontot då det är ett dedikerat uppdrag som ger en fast summa extra varje månad. Dessa pengar tar jag av när jag gör resor själv och familjen inte är med. Mitt egokonto sett till resor med andra ord.

Det jag inser vi borde ha gjort annorlunda är att ha skapat något fondkonto och satt våra resepengar där så att de hade kunnat växa till sig lite, särskilt nu senaste året då pengarna stått orörda och bara vuxit.

Har alltid haft kollegor som undrar hur tusan vi har råd att resa som vi gör, men med ett fast sparande, alla inköp via Amex Elite inkl. extrakort till min föräldrar samt SAS MC i kombination med att vi redan klarat av husköp ganska tidigt i livet och lever förhållandevis väldigt ekonomiskt här hemma så har vi utrymme i vår budget för att göra detta. Jag prioriterar att resa, de prioriterar att köpa vin/öl/sprit på Bolaget varje vecka, gå ut på krogen regelbundet, dyrare konsumtionsvanor överlag etc än vad vi har. Jag har valt att lägga mina pengar på resor då det ger mig en högre livskvalité. Att dessutom ha mer kunskap om bonuspoäng/frinätter etc. gör också att jag lyckats boka resor som är bra mycket billigare än vad de har lyckats med om vi båda har åkt till NYC t.ex.

Men som många säger här, det handlar väldigt mycket om att hushålla med de inkomster du har och se till att ha ett regelbundet sparande om för just resor. Jag reser aldrig för pengar jag inte har och tar inga resor på avbetalning eller liknande.

@Maja tack som delar med dig. Du är inne på det essentiella i mitt tycke, nämligen prioriteringar och att "alla" har något man gärna lägger pengar på. I vårt fall är det resor, sen plockar vi bort annat istället. Det jag kan dock säga som boende i Storstockholm är att jag är glad jag kom in på bostadsmarknaden redan 2002. Annars hade det nog sätt lite annorlunda ut.
 
Toppen