Senaste nytt

Reserapporten som aldrig blev av: Air India first, New Dehli-London

henrik l

Medlem
Det har ju dykt upp några ”reserapporter som aldrig blev av”. Den här hör nog till dem som har legat längst tid och skräpat på hårddisken. Men med tanke på hur restsituationen ser ut nu så är vi glad för allt som kommer, så jag vill bidra lite. Flygningen CMB-DEL-LHR med Air India ingick som en del i min ”sommarresa” 2016, inte att förväxla med salig Jacobs sommarresor, men ack så mycket inspiration från hans resor. På utvägen flög med Eithad appartment LHR-AUH. Jag minns hur jag låg i sängen och kunde glädjas åt när Island slickade ut England i åttondelsfinalen i Fotbolls EM, samt glädjas över att Italien skickade ut Spanien (min fru är italienska).

upload_2020-6-6_22-25-7.gif

"Sommarresa" 2016


Här kommer originalbidraget.



Prolog

Det dräller precis inte med rapporter om Air India och i synnerhet inte med deras F-produkt. Jacobs skrev en rapport för några år sedan. Minns jag rätt var kontentan att Air India inte är som alla andra men har sin charm. För min del dök möjligheten upp i mars förra året, eftersom jag under en tid funderat på hur jag skulle ta mig tillbaka från Colombo till Europa. Helt plötsligt dök det upp en plats i F DEL-LHR, med anslutning i C från Colombo, på LifeMiles, så då var det bara att slå till. Efter att ha läst Jacobs rapport samt flugit C med AI på fyra ben så var mina förväntningar väl kalibrerade. D v s, tro inte att du ska få något som mäter sig med ME3, de Asiatiska bolagen, Lufthansa, eller ens British Airways.

Incheckning och transfer

Min incheckning skedde i Colombo där det var strul med att få ut boardingpasset på sträckan DEL-LHR. Detta skulle levereras i loungen eller i gaten. Nu gick inte detta utan jag fick ett dokument om intygade att dom hade haft datastrul. Om sträckan CMB-DEL finns inte så mycket att skriva hem om, den var som förväntat. Men en rolig sak hände när jag boardade i Colombo. Jag visste jag hade rad 2 och mindes bestämt att det var fönsterplatsen till vänster. Lätt sömndrucken läste jag väl inte så noga utan slog mig ned på 2F och såg fram emot att få sova. Efter några minuter kommer det ett par och säger att det är deras platser. Jag kollar mitt boarding kort, aj f-n, jag har ju 2 A. Jag släntar dit över benen på den Sri Lankesiske gentlemannen som sitter på 2 C. Efter minder än en minut säger han: ”Hi Henrik, you remeber me, Niraj, we meet on the ARCOM conference in Lincoln last year!”. Jag skall erkänna att jag inte helt klart kom ihåg det, sova insåg jag att jag kunde glömma, men det blev ändå en mycket trevlig flight eftersom jag och Niraj hade mycket att prata om eftersom vi forskar inom byggbranschen. En lustigt detalj dök upp när vi pratade om varför vi satt i business. Varför jag satt där och sedan skulle flyga F ficka han snabbt reda på. Men, Niraj, som kommer från Sri Lanka, men arbetar på ett Engelskt universitet sedan många år, hade varit och undervisat på ett partneruniversitet i Colombo. Det visade sig att när han flög längre sträckor på den typen av uppdrag, då var business OK. Men skulle han flyga för pengar inom ett forskningsprojekt var det ett stort no, no för business. Det var väl den mest intressanta informationen jag fick från den här resan.


Väl framme i DEL möttes jag av en skylt med mitt namn när vi gick nedför trappan. Det var buss gate så jag eskorterades in i bussen och när alla businessklass passagerare kommit på bussen stängdes dörren och vi åkte iväg. Det var inga problem och få ut boardingpasset och jag eskorterades förbi alla körer av två herrar, varav den ena hade till uppgift att bära min datorryggsäck.


Lounge

Den första delen av promenaden av avslutades i Maharadja lounge förstaklassavdelning. Väl där fick jag snabbt som öga lite vatten och kakor. Eftersom jag hade en förstaklassmåltid framför mig så nöjde jag mig med lite te som omväxling och jag gjorde heller inga större ansatser till att utforska loungen. Men jag observerade att det fanns mat i businessavdelningen och jag hade säkert kunna beställa vad jag önska till min plats. Däremot efterforskade jag inte hur det såg ut med de procenthaltiga dryckerna. När klockan närmade sig tjugo över ett återkom gentlemannen som burit min ryggsäck och påtalade att det var dags att snart börja röra sig mot gate. Jag eskorterades förutom av ryggsäcksbäraren av en dam från loungen. Efter en kort promenad var det dags för en tur i golfbilen.

upload_2020-6-6_21-50-11.jpeg


20160711_133059.jpg


Ombordstigning

När vi närmade oss gate kom den först lila udda saken. Jag bads att sitta ned och vänta. Under tiden boardade de fåtaliga business- och ekonomipassagerare som var kvar. När det i princip var tomt i gate var de dags för oss i F. Jag eskorterades till min plats och gentlemannen som burit min ryggsäck önskade en trevlig resa. Av någon outgrundlig anledning fick F-patrasket vänta. Detta visade sig dock inte ha några ödesdigra konsekvenser för champagne konsumtionen. När jag väl intagit min plats erbjöds jag vatten, samt den där juicen som är sur-salt, jag lyckades få i mig halva glaset. Relativt omgående delades även sockar, sovmask och pyjamas ut, det var det vad gäller amenty kit. Menyerna delades även ut och jag fick även frågan om vilket vin jag ville dricka. Här kom nästa udda sak, det verkade finnas två röda franska att välja på. Jag bad att få provsmaka när det blev dags.

Lite bilder på kabinen
20160711_134441.jpg
20160711_134444.jpg
20160711_134451.jpg
20160711_134459.jpg
20160711_134759.jpg
20160711_142215.jpg
20160711_142232.jpg
20160711_142447.jpg



mso-bidi-font-size:11.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Menyn

Matserveringen är nästa udda sak. Först kom vinet och sedan kunde man välja på plasfförpackade mandlar eller caschewnötter. Förrätterna serveras på som på alla andra bolag, men när man kommer till huvudrätten, så rullas vagnen ut med samtliga huvudrätter samt lite bröd. För min del fick det bli kyckling och lax på var sida om riset. Maten var delikat och jag propsade inte på påfyllning, eftersom jag tog aprikos cheescaken till efterrätt och en efterföljande ostbricka. Under hela lunchservering var servicen och uppmärksamheten vänlig och korrekt. Mitt vinglas fylldes på med jämna mellanrum.

Maten
20160711_143514.jpg
20160711_145347(0).jpg
20160711_150913.jpg
20160711_152817.jpg
20160711_153702.jpg
20160711_191859.jpg


Och här slutade jag skriva 2016

Konklusionen är att jag är glad att jag provade, jag har ju en fetisch att jag vill bocka av så många F-klasser som möjligt. Saker har säkert förändrats, man flyger ju numera F bara till USA vad jag vet. Eftersom IFE inte var så upphetsande, spenderades en hel del tid och bara sitta och glo ut genom fönstret och fundera på hur det såg ut där nere, jag tycker det kan vara väldigt avkopplade. Det fick vi ju en viss insikt igenom @Tonton reserapport förra året. Apropå IFE, jag såg i fall en film kinesisk film på mandarin som hette ”Lost in Hong Kong”, den var intressent i brist på andra sysslor mer än att få vinglaset påfyllt.

Utsikten, var det där nere @Tonton var?:D
20160711_191447.jpg


11.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">
 

Attachments

  • upload_2020-6-6_21-48-55.gif
    upload_2020-6-6_21-48-55.gif
    64,6 KB · Visningar: 370

Alf

Medlem
Tack för en trevlig reserapport. Det är precis vad som behövs på forumet just nu så man kan drömma sej tillbaka till hur det var att flyga. Trevligt utbud av många indiska maträtter att välja på även om det ser lite billigt ut med maten i folieformar i First. Huvudsaken är att det är gott.
 

henrik l

Medlem
Tack för en trevlig reserapport. Det är precis vad som behövs på forumet just nu så man kan drömma sej tillbaka till hur det var att flyga. Trevligt utbud av många indiska maträtter att välja på även om det ser lite billigt ut med maten i folieformar i First. Huvudsaken är att det är gott.

Jag var förberedd på upplägget med serveringen efter att ha läst Jacobs rapport om en flight med Air India F mellan Seoul och Hong Kong, tror jag att det var. Men jag blev både mätt och tyckte att det smakade bra.
 

Gus

Medlem
Längtar du efter Kingfisher så finns det att beställa på Bolaget....
Yes! En hel låda är minimum dock men det går ju åt i värmen :).
Hmm, måste erkänna att jag var mest på jakt efter den avsaknade champagnen och sedan vinet, så jag frågade aldrig:oops:
Aha! Skumpa och indiskt är säkert gott ihop, fast jag föredrar en iskall Kingfisher :).
 

Ystad

Medlem
Tack för trevligt reportage.
Den första delen av promenaden av avslutades i Maharadja lounge förstaklassavdelning. Väl där fick jag snabbt som öga lite vatten och kakor. Eftersom jag hade en förstaklassmåltid framför mig så nöjde jag mig med lite te som omväxling och jag gjorde heller inga större ansatser till att utforska loungen. Men jag observerade att det fanns mat i businessavdelningen och jag hade säkert kunna beställa vad jag önska till min plats. Däremot efterforskade jag inte hur det såg ut med de procenthaltiga dryckerna.
Man kan lugnt säga att du inte missade någonting när du skippade maten i loungen (som den var 2016 när jag var där). Dryck fanns det ju men allt alkoholhaltigt som dracks noterades noga på en lista. Däremot var ITC green lounge helt ok - rekommenderas för den som passerar DEL.
 
Tack för en bra rapport, påminner en hel del om min flygning med Air India F.

Kan bjuda på min flygning på AI191 som går DEL-BOM-JFK. Flög enbart DEL-BOM benet i november 2018. Det var också problem med utskrift av boardingpass i Guwahati där jag ursprungligen kom ifrån på den resan. Dock mötte de upp vid gate och löste allt detta, dock krävdes de att jag fick gå hela vägen ut och checka in ännu en gång både i DEL och BOM innan vidare färd till FRA med LH.

 
Last edited:
Toppen